Jaki rower górski wybrać

 

Rowery górskie są najpopularniejszym i domyślnym wyborem przy zakupie jednośladu. Przeznaczone są do jazdy w terenie, od dziurawego asfaltu po wysokie góry. Rowery górskie posiadają przedni amortyzator lub pełne zawieszenie. Charakteryzują się szerokimi oponami z grubym bieżnikiem co pozwala lepiej kontrolować rower w trudnym terenie. Ciężko prowadzi się na asfalcie, gdyż szerokie opony z dużym bieżnikiem stawiają znaczne opory toczenia. Rowery górskie dostępne są z kołami 26”, 27,5” lub 29”. Pozycja na rowerze górskim w zależności od jego przeznaczenia jest mniej lub bardziej pochylona, jednak daje mniejszy komfort niż na rowerze miejskim czy turystycznym. Im bardziej nastawiony jest na zjazd rower górski tym jego wykonanie jest bardziej masywniejsz, szerzej rozstawione ma koła, ma większy skok amortyzatora. Oczywiście bezpośrednio przekłada się to na cenę takiego jednośladu.

ATB (All Terrain Bicycle), MTB rekreacyjne

ATB- Marketowe modele rowerów MTB do 1000 zł. Najtańsze na rynku rowery górskie, wbrew pozorom nie nadają się go do jazdy w górach, ani w trudniejszym terenie. Jakość komponentów pozostawia wiele do życzenia. Modele zarówno z amortyzatorem przednim jak i z pełnym zawieszeniem. Zdecydowanie lepszym pomysłem byłoby zastąpienie budżetowego widelca jego sztywnym odpowiednikiem. Najczęściej dostępne z kołami 26″. Rower wykonany z najtańszych podzespołów, używanie go do jazdy w trudnym terenie niesie ze sobą poważne ryzyko uszkodzenia ciała kierowcy i roweru. Sprawdzi się natomiast dobrze jako rower rekreacyjny do sporadycznej jazdy. Cena jest bardzo przystępna. Przy zakupie takiego roweru należy zadać sobie pytanie czy nie lepszą opcją będzie nabycie roweru crossowego, który jest znakomitą alternatywą dla najtaszych górali.

Z drugiej jednak strony przekraczając granicę 1000zł dostajemy w ofercie dużo szerszy wachlarz rowerów MTB. Są to już produkcje, zazwyczaj polskich renomowanych firm, na osprzęcie Shimano z najniższej półki. Te rowery świetnie odnajdą się na szutrowej drodze czy ścieżce w lesie.

Przeznaczenie
Rekreacyjna jazda w nietrudnym terenie.

 


Rowery MTB XC

rower XC
Rowery do ścigania. Używane w terenie. Ujeżdżane w zawodach typu MTB Maraton lub XCO (dyscyplina Majki Włoszczowskiej). Geometria ramy umożliwia szybki podjazd pod górkę, jak i zjazd. Najtańsze modele można kupić już od mniej więcej 2000zł. Skok amortyzatora ok. 100mm.

Przeznaczenie
Treningi i wyścigi MTB maraton czy MTB XC. Jazda sportowa po terenie. Parametry geometrii roweru zapewniają szybki podjazd pod górkęi umożliwiają zjazd drogami szutrowymi, leśnymi. Umożliwiają też zjazd trudnymi technicznie trasami. Rowery XC nie nadają siędo niedzielnej przejażdżki po lesie czy dojazdu do pracy. Nie należą też do komfortowych, pozycja na nich jest sportowa. Nastawione są wyłącznie na trening i zawody.

 


Rowery Trail

rowery trailowe
Coraz chętniej kupowana kategoria rowerów. Jest to model pośredni pomiędzy rowerami XC a Enduro. Są to najczęściej rowery z pełnym zawieszeniem, przeznaczone do wielogodzinnej jazdy po górach, na dziko po lesie. W wygodny sposób zapewniają wspinaczkę w górę, jednak rowery te lepiej zjeżdżają niż podjeżdżają. Zapewniają wiele frajdy z jazdy w terenie. Skok amortyzatora od 120mm -140mm.

Przeznaczenie
Turystyczno-sportowa jazda w górach lub ciężkim terenie. W szczególności na dłuższych dystansach. Poniższe parametry geometrii roweru umozliwiają wygodny podjazd pod górkę i zapewniają komfort przy zjeździe szlakami,drogami szutrowymi. Umożliwiają zjazd trudnymi technicznie trasami.

 

 


Rowery Enduro

rowery enduro
Ciężkie Rowery górskie typu full suspension. Ich wykorzystanie ma sens jedynie w górach. Umożliwiają wjazd pod górkę, nie należy on do najszybszych. Na rowerach Enduro wspinaczka pod górkę jest raczej mozolna, lecz ich prawdziwe oblicze poznajemy dopiero na stromych, dzikich ścieżkach zjazdowych. Skok amortyzatora od 150mm -170mm.

Przeznaczenie
Zawody typu enduro, trudne technicznie zjazdy w dół, szlaki turystyczne, singletracki, dzikie górskie tereny. Poniższe parametry geometrii roweru umozliwiają podjazd pod górkę i zapewniają komfort przy zjeździe trudnymi technicznie trasami

 

 


Rowery DownHill

Rower DH
Najcięższe rowery z kategorii górskich. Przeznaczone tylko do zjazdu. Najczęściej można je spotkać w bike parkach gdzie występują kolejki, wyciągi. Skok amortyzatora od 180mm.

Przeznaczenie
Bikeparki w górach, gdzie występują wyciągi tak aby nie męczyć się z wypychaniem roweru pod górkę. Parametry geometrii roweru umozliwiają rewelacyjne zachowanie przy zjeździe trudnymi technicznie trasami, w znacznym stopniu utrudniają podjazd pod górkę. Coraz częściej wypierane są przez rowery enduro, które zjeżdżają równie dobrze przy dużo lepszych właściwościach podjazdowych.