Rowery szosowe

Rower szosowy dedykowany jest dla prawdziwych miłośników prędkości na asfalcie. Rower szosowy zwany potocznie kolarką służy wyłącznie do jazdy po asfalcie, do niczego innego.

Duże 28 calowe koła i wąskie opony typu slick napompowane do 11 barów zapewniają bardzo małe opory toczenia co sprawia, że rowery szosowe świetnie nadają się do szybkiej jazdy po asflacie. Co więcej sprzyja temu także mocno pochylona pozycja na rowerze. Każdy chyba widział choćby w telewizji kolarzy na wyścigu np. Tour de Pologne. Rower szosowy jest bardzo sztywny,  brak jest w nim jakiegokolwiek amortyzatora, a wjazd w dziurę na drodze jest mocno odczuwalny. Jednak ta twardość ma swój cel. Każdy najmniejszy wysiłek włożony w pedałowanie przekładany jest w rozpędzanie roweru. Aby rozwijać i utrzymywać duże prędkości rower szosowy wyposażony został także w kierownicę typu baranek, która daje możliwość zmiany ułożenia dłoni podczas jazdy, tak aby kolarz przyjął pozycję aerodynamiczną podczas zjazdów i efektywną podczas podjazdów. Na uwagę także zasługują inne niż klasyczne hamulce i przerzutki. Obecnie najpopularniejsze  napędy mają 2 tarcze z przodu. Ta większa ma około 50 zębów co zapewnia prędkości przekraczające 100km/h przy zjazdach. Kaseta natomiast ma zazwyczaj poniżej 30 zębów w największej zębatce co nie czyni podjazdów łatwiejszymi do pokonania, ale po asfalcie jeździ się łatwiej niż po terenie. Dla porównania największe zębatki  w kasetach MTB mają 50 zębów co sprawia, że większość górskich szlaków można podjechać. Całkiem inne niż w mtb są także manetki zmiany biegów. Najczęściej są to klamkomanetki i są to manetki zintegrowane z dźwignią hamulca, a zmiana przełożenia odbywa się poprzez odchylenie klamki hamulca w bok.

reklama