Close

Jaki wybrać bagażnik rowerowy? Na klapę, na hak czy na dach samochodu?

10 Minut czytania

Jaki wybrać bagażnik rowerowy? Na klapę, na hak czy na dach samochodu?

W ostatnim czasie przeżywamy prawdziwy boom rowerowy. Rowerami poruszamy się już nie tylko blisko miejsca zamieszkania, ale także zabieramy je na wakacje czy weekendowe wyjazdy. Najczęściej rower przewozi się samochodem za pomocą specjalnych bagażników rowerowych.

Jak przewieźć rower samochodem?

Rower można przewieźć samochodem:

  • za pomocą bagażnika rowerowego montowanego na dach,
  • przy pomocy bagażnika rowerowego montowanego na hak,
  • z wykorzystaniem bagażnika rowerowego montowanego na klapę,
  • ładując go do środka samochodu.

Każda z wymienionych metod ma swoje plusy i minusy. Nie wszystkie też nadają się dla poszczególnych typów rowerów. Żeby wybrać odpowiedni bagażnik rowerowy do samochodu, należy odpowiedzieć sobie na kilka pytań. 

Wśród producentów bagażników rowerowych na samochód najbardziej popularnym jest szwedzki Thule. Szwedzi skupili się zarówno na wyglądzie swoich bagażników, na ich solidności, ale także na ich ergonomii i łatwości obsługi. Wszystkie te cechy mają jednak swoją cenę. Oprócz skandynawskich modeli, uwagę można zwrócić na produkty Cruzee czy Aguri, Yakima. Nie zapomnijmy także o produktach z Decathlonu, które oferują bardzo dobry stosunek jakości do ceny.

Przyjrzyjmy się poszczególnym metodom przewożenia rowerów. Zobaczmy, jakie są ich wady i zalety.

Przewożenie roweru w środku samochodu.

Metoda która nie wymaga wkładu finansowego. Naturalnym zdaje się być pytanie jak przewozić rowery w bagażniku? jeżeli nie dysponujesz dużym samochodem na początku warto jest odkręcić koła roweru i zabezpieczyć tłoczki hamulców hydraulicznych, jeśli takie posiadasz. Staraj się, aby napęd był po zewnętrznej stronie. Warto zadbać, aby ta newralgiczna część nie doznała żadnego urazu. Zabezpiecz rower i koła, żeby nie przemieszczały się po całym samochodzie. Jeżeli planujesz przewożenie większej ilości rowerów oddziel je ot choćby kocem, żeby za bardzo nie ocierały się o siebie. 

przewożenie roweru w samochodzie

Kiedy najlepiej wozić rower w środku samochodu? Po pierwsze jest to najwygodniejsza metoda w momencie, gdy do miejsca docelowego masz stosunkowo blisko. Po drugie rower wygodnie jest wozić w środku kiedy jedziesz maksymalnie z 1 pasażerem. Jeżeli w samochodzie osobowym jest więcej osób taka metoda może być zarówno niewygodna, ale także i niebezpieczna dla pasażerów. Po trzecie wożenie roweru w środku ma sens jeżeli warunki atmosferyczne są przyzwoite czyli nie pada deszcz, nie ma śniegu itp. W przeciwnym wypadku środek samochodu należy odpowiednio zabezpieczyć.

W uprzywilejowanej sytuacji są posiadacze busów. Pakowność tego typu samochodów pozwala na wożenie całej rodziny z rowerami w środku. Busy można także wyposażyć w specjalne stojaki rowerowe.

Bagażnik rowerowy na dach.

Jest to najpopularniejsza metoda przewożenia jednośladów. Żeby transportować rowery na dachu, samochód musi być wyposażony w specjalne belki. Samochody kombi mają na swoim wyposażeniu relingi, do których przykręca się tzw. belki bazowe. W przypadku pozostałych modeli nadwozia belki bazowe przykręca się do dachu. Do tej właśnie konstrukcji montuje się uchwyty rowerowe.

bagażnik rowerowy dachowy thule

Bagażnik dachowy zazwyczaj raz przykręcy pozostaje na swoim miejscu na bardzo długo. Te belki są niezwykle wszechstronne. Można na nich przewozić rowery, kajaki, narty, deski SUP, boxy dachowe itp. Oprócz tego na bagażniku dachowym można przewieź to, co nie da się zapakować do samochodu. Zasadniczo jest to każdy duży, nieporęczny przedmiot taki jak np. drabina. Jest to szczególnie przydatne dla majsterkowiczów.

Wracając jeszcze do uchwytów rowerowych montowanych na belkach bagażnika dachowego to można wyróżnić, takie gdzie rower montowany jest za widelec, lub za koło czy ramę.

Uchwyt rowerowy za widelec.

W tym wypadku należy odkręcić przednie koło, a widelec roweru zamontować bezpośrednio do uchwytu. Taki montaż roweru zapewnia jego dodatkową sztywność, bardziej spajając go z samochodem. Rower mniej chwieje się tak bardzo zarówno przy manewrach kierowcy, jak i przy podmuchach wiatru. Na minus należy zapisać to, że odkręcone koło trzeba przewieźć w bagażniku lub dodatkowym uchwycie dachowym. 

Uchwyt rowerowy za ramę lub koło.  

Jeżeli posiadasz najpopularniejszy uchwyt, rower pakujesz na dach tak jak stoi. Kwestią pozostaje tylko czy montaż jest poprzez blokowanie przedniego koła specjalnymi pałąkami, czy też chwytany jest za ramę. Najczęściej mamy do czynienia z uchwytem za ramę.

Napisałem chwilę wcześniej, że samochód musi być wyposażony w belki, lecz nie do końca to jest prawda. Istnieje także bagażnik dachowy montowany do dachu za pomocą przyssawek.

Plusy bagażnika rowerowego na dach:

  • jest wszechstronny, przyda się nie tylko do wożenia rowerów,
  • nie blokuje dostępu do bagażnika,
  • kosztuje stosunkowo niewiele.

Minusy bagażnika rowerowego na dach:

  • generuje dodatkowe opory powietrza, co ma wpływ na większe spalanie paliwa przez samochód,
  • przy większych prędkościach opór powietrza bardzo hałasuje,
  • maksymalne obciążenie dachu w osobówkach to zaledwie 50 kg., 
  • wymaga dźwigania rowerów,
  • powoduje, że samochód wraz z bagażem jest wysoki i trzeba uważać gdzie się wjeżdża.

Uchwyt rowerowy Thule Proride 598

Jednym z najlepszych i najpopularniejszych uchwytów na dach samochodu jest Thule Proride 598. Jest świetnie zaprojektowany, ma opływowe kształty. W przeciwieństwie do marketowych tanich modeli wykonany jest z doskonałych produktów.

Thule Proride 598
Thule Proride 598

Bagażnik dachowy na rower Fischer

W przypadku ograniczonych funduszy można zastanowić się nad modelem niemieckiej marki Fischer. Certyfikat TÜV GS gwarantuje wysoką jakość wykonania oraz bezpieczeństwo

Bagażnik dachowy na rower Fischer
Bagażnik dachowy na rower Fischer

Bagażnik rowerowy na klapę.

Montowanie bagażnika rowerowego na tylnej klapie to najtańsza metoda przewożenia rowerów. Zwróć uwagę, że jest to także najmniej bezpieczny sposób transportu dwóch kół. Cały mechanizm działania oparty jest otaśmy. które zaczepiane są o krawędź klapy bagażnika. Także rowery najczęściej przymontowane są do całej tej konstrukcji przy pomocy taśm. Powoduje to także, że rowery narażone są na kradzież. Trzeba w tym miejscu zaznaczyć, że nierzadko spotykane są przypadki odpryśnięć lakieru spowodowane właśnie przez ten rodzaj uchwytu rowerowego. No i najważniejszy problem z takim typem bagażnika to fakt, że w momencie obciążenia go rowerami brak dostępu jest do bagażnika samochodu.

bagażnik rowerowy na klapę

Plusy bagażnika rowerowego na klapę

  • najtańsza metoda przewożenia rowerów samochodem,
  • bagażnik ten jest łatwy w obsłudze,
  • zajmuje mało miejsca po złożeniu, mieści się nawet w bagażniku, kiedy go nie używasz.

Minusy bagażnika rowerowego na klapę samochodu

  • gdy załadowany, nie ma dostępu do bagażnika,
  • istnieje ryzyko zarysowania powłoki lakierniczej samochodu,
  • rowery narażone są na kradzież,
  • bagażnik musi być idealnie spasowany, aby przewóz rowerów był bezpieczny.

Bagażnik na klapę Btwin 300

Francuski Btwin należący do sieci sklepów Decathlon nie jest ani najdroższy, ani najlepszy. Z drugiej jednak strony oferuje przyzwoitą jakość za niewielkie pieniądze.

Btwin 300

Thule OUTWAY HANGING 2

Jeżeli natomiast chcesz być usatysfakcjonowany ze swojego bagażnika na klapę wybierz Thule. Szwedzi, jak już wcześniej wspominałem, nie są najtańsi, jednak oferują dużo więcej niż konkurencja.

BAGAŻNIK OUTWAY HANGING 2

Bagażnik rowerowy montowany na hak holowniczy samochodu

Dzięki hakowi holowniczemu, samochodem można wozić wszelkiej maści przyczepki, przyczepy kempingowe, czy też bagażnik rowerowy. W tym ostatnim przypadku jest to najlepsza możliwa opcja do transportu rowerów samochodem. 

Bagażnik rowerowy na hak

Można je podzielić na montowane za ramę, montowane za koła lub też rzadziej spotykane wertykalne.

Bagażniki na hak potrafią mieć wiele ciekawych funkcjonalności. Można np. wyposażyć je w dodatkową rampę załadunkową, aby nie dźwigać rowerów. Bagażnik taki można składać, żeby dostać się do bagażnika. Może on mieć wbudowane zabezpieczenia przeciwkradzieżowe. Im więcej ich jest, tym cena takiego produktu będzie większa. Nadmienię, że cena bazowa i tak nie jest niska. 

Dzięki swoim unikatowym cechom taki bagażnik najlepiej będzie się sprawdzał w dalekich i częstych rowerowych podróżach.

Bagażnik rowerowy na hak, a przepisy.

W przypadku transportu rowerów przepisy nie są zbyt wymagające. Ich zastosowanie ma miejsce wyłącznie w przypadku użytkowania bagażników montowanych na hak. Określają one tylko 2 aspekty. Zarówno światła tylne samochodu, jak i tablica rejestracyjna powinny być widoczne. Następstwem tego jest miejsce na tablice rejestracyjne i dodatkowe światła, w które wyposażone są te właśnie bagażniki. 

Należy też zwrócić uwagę na parametry samego haka. Określane są one jako uciąg haka i obciążenie pionowe haka  holowniczego. O ile pierwszy z nich nie ma znaczenia dla bagażników rowerowych, o tyle drugi jest kluczowy. Zaznaczę, że minimalna wartość może wynosić 50 kg. W przypadku bagażników rowerowych na hak oznacza to masę samego bagażnika i rowerów. W najgorszym wypadku żeby nie przekroczyć limitów zapakujesz 1 elektryka na taki bagażnik. Nie tyczy się to pojazdów elektrycznych podobnych do rowerów, bo te potrafią ważyć sporo więcej.

Plusy bagażnika montowanego na hak:

  • łatwość w obsłudze bagażnika,
  • łatwy załadunek rowerów na bagażnik,
  • przeznaczony do przewozu ciężkich rowerów elektrycznych,
  • znakomite zabezpieczenie rowerów.

Minusy bagażnika montowanego na hak:

  • wydłuża samochód o kilkadziesiąt centymetrów, co ma wpływ szczególnie na parkowanie,
  • może ograniczyć dostęp do bagażnika.

Jeżeli jesteś na kupnie bagażnika na hak nie zastanawiaj się i wybierz najlepszy możliwy model. Tutaj ciężko będzie zaoszczędzić.

Thule Europower 915

Thule Europower 915 to doskonały bagażnik do przewożenia rowerów elektrycznych. Cechuje go nie wygórowana cena.

Thule Europower 915

Thule EasyFold 931

Thule EASYFOLD 931 to jeden z najlepszych modeli montowanych na hak. Jest bardzo uniwersalny. Przewiezie wszystko, łącznie z elektrykami. Można go poskładać do kompaktowych rozmiarów.

Thule EasyFold

Thule Euroway G2

Bagażnik na hak można też kupić za mniejsze pieniądze. Świtnym wyborem wtedy będzie Thule Euroway.

Thule Euroway

Jeżeli jesteś rowerowym zapaleńcem śmiało możesz sięgać po bagażniki rowerowe do samochodu na hak. Jestem przekonany, że nawet nie trudno będzie do tego pomysłu przekonać żonę.

Natomiast jeśli poszukujesz uniwersalnego rozwiązania, które także będzie się sprawdzało w innych aspektach życia, sięgnij po bagażnik dachowy.

Jeżeli uważasz, że ten wpis był dla Ciebie przydatny, możesz postawić mi kawę Postaw mi kawę na buycoffee.to

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *