wkręcanie suportu do ramy

Jakie rodzaje suportów wyróżniamy i jaki wybrać

Wkład suportu to defacto serce układu napędowego roweru. Znajduje się w mufie suportowej i łączy ze sobą korbę z pedałami i ramę roweru. Suport składa się w uproszczeniu z 2 łożysk i osi pomiędzy nimi.

Dzięki temu korba może płynnie wykonywać ruch i napędzać rower.

Wkład suportu może służyć ci wiele lat, albo jeżeli masz pecha lub w jakiś specyficzny sposób używasz rower, może wyzionąć ducha nawet po 2 miesiącach. Jeśli więc słyszysz trzaski i zgrzytanie naciskając na pedały, lub czujesz luz, sprawdź czy twój suport nie kwalifikuje się do wymiany.

Rodzaje wkładów suportu

Jak to w przemyśle rowerowym bywa, nie ma jednolitego standardu na poszczególne składowe roweru. Piasty mają różne rozmiary, podobnie jak koła, sztyce itp. Analogicznie jest z suportami. Do wczesnych lat 90 istniało w zasadzie 1 rozwiązanie, a były to 2 odkryte łożyska nabite na mufę połączone osią. Takie rozwiązanie funkcjonuje jeszcze w krajach dalekiej Azji. Na zachodzie to już przeżytek.

Obecnie można rozróżnić 2 zasadnicze typy montażu w mufie suportowej.

  • wciskane typu Presfit
  • wkręcane

Żeby nie było za łatwo to każdy z tych typów można dalej podzielić ze względu na rodzaj mocowania korby i długość mufy. Szczęście w nieszczęściu, że część standardów odeszła w niepamięć np.  francuski, szwajcarski czy włoski (używany jeszcze tylko przez Włochów). Niemniej jednak jest jeszcze spora liczba kombinacji, która może wystąpić w rowerze. 

I tak mamy suport:

Suport Na kwadrat

Najpopularniejszy rodzaj występujący w rowerach. Charakteryzuje się tym, że suport składa się z osi i łożysk, a wszystko to w 1 elemencie. Wspomniana oś na końcach jest kształtu kwadratowego. Aby spasować korbę do tego rodzaju suportu musi mieć ona “dziurę” kwadratową. Aby ją ściągnąć należy użyć ściągacza do korby. Suport na kwadrat jest ciężki, lubi łapać luzy. To dość przestarzała konstrukcja. Występuje we wszelkich rowerach z przedziału do ok. 2tyś zł.

Suport Octalink

Kolejnym etapem ewolucji suportów było wyprodukowanie przez japońskiego giganta Shimano końcówki na wielowypust. Zasada pozostaje ta sama. Suport tworzą 2 maszynowe łożyska i oś. Różnica polega na tym, że oś jest pusta w środku i zakończona jest wielowypustem. Zapewniało to trochę większą sztywność całego mechanizmu. Shimano jednak niepodzieliło się swoim pomysłem, co doprowadziło do powstania przez innych producentów bliźniaczego rozwiązania o nazwie Isis.

suport BSA

Suport BSA

Krok milowy w ewolucji  tych elementów, składa się w zasadzie z 2 łożysk wkręcanych w mufę suportu. Łożyska znajdują się na zewnątrz mufy co powoduje, że ich rozstaw jest większy niż przy wspomnianych wcześniej modelach. Co więcej pusta oś o średnicy 24mm w przypadku Shimano na sztywno przymocowana jest do korby. Do tego suportu pasuje korba Hollowtech 2. Cały układ jest sztywny i lekki. Do Shimanowskij koncepcji suporu pasują korby Shimano.

Suport GXP

Amerykański odpowiednik firmy SRAM dla japońskiego suportu BSA. Jak pisałem wcześniej do systemu GXP pasują wyłącznie korby SRAM.

Pressfit

Pewną odmiana systemu BSA jest system pressfit. Różni się on tym od poprzednika, że połączone ze sobą łożyska nie są wkręcane w mufe, ale wciskane. Mimo iż podobnie jak BSA jest to rozwiązanie lekkie i sztywne to wielu sportowych cyklistów narzeka na trzaski tego suportu.

BB30

Jest to najbardziej ascetyczny system. Składa się w zasadzie z 2 łożysk, które nakładane są na mufe suportu. Do niego także pasuje korba ze zintegrowaną osią, średnica osi w tym wypadku to 30mm.

Niestety żebyś mógł wymienić suport, musisz także znać rozmiar mufy w ramie. Najczęściej jest to 68mm lub 73mm, ale może to także być 86,5;79; czy w końcu 90,5 lub 95,5 w rowerach Trek. No i musisz mieć odpowiedni klucz do suportu. Każdy system ma swoje klucze. I to co jest napisane powyżej, systemy nie są ze sobą kompatybilne czyli suport Shimano nie pasuje do korby Sram i odwrotnie.

Dodaj komentarz