Jakie są różnice pomiędzy rowerami MTB i Gravel?
5 Minut czytania
Osoby szukające roweru do jazdy w trudniejszym terenie zwykle stają przed dylematem — gravel, czy MTB. Oba typy jednośladów sprawdzą się do jazdy po wyboistym terenie w lesie i na szutrze, ale już niekoniecznie w górach. Różnic między nimi jest sporo. Przeczytaj, czy charakteryzują się rowery gravelowe, a kiedy lepszym rozwiązaniem będą rowery górskie!
Gravel czy MTB — krótkie przypomnienie pojęć
Na początku warto przypomnieć, czym jest rower gravelowy, a co to takiego MTB. Rower typu gravel (z języka angielskiego, gdzie gravel oznacza żwir), niekiedy nazywany też szutrowcem, to rower, który przede wszystkim ma być uniwersalny. Stanowi swego rodzaju hybrydę rowery szosowego i górskiego. Z założenia rower gravel ma sobie dobrze radzić zarówno na asfalcie, jak i w lesie.
Z kolei MTB (ang. Mountain Bike) to klasyczny rower górski. Jest przeznaczony głównie do jazdy po wymagającym, mocno pofałdowanym terenie. Są one solidniejsze niż rowery gravel, ponieważ muszą znosić większe przeciążenia, ale jednocześnie nie rozwijają tak dużych szybkości na twardych nawierzchniach.
Czy rower MTB to cross?
Do jazdy w wymagającym terenie wykorzystuje się także modele crossowe. Mają one lżejszą konstrukcję niż MTB oraz łagodniejszą geometrię. Klasyczny rower crossowy wykorzystuje opony z łagodniejszym bieżnikiem zapewniającym niskie opory toczenia.
Jednocześnie cross to nie gravel. Geometrią ramy bardziej zbliżony jest do MTB, gravel zaś, do szosy. W zależności od tego, czy szukasz sprzętu na dalekie wyprawy, czy na krótkie, intensywne treningi, wybór powinien paść na nieco inną kategorię. Oczywiście w łagodniejszym terenie poradzi sobie każdy rower, w tym MTB, zaś po niewielkich górkach pojeździsz gravelem. Chodzi jednak o to, aby ta jazda była wygodna, dynamiczna i bezpieczna. Czasami dobrze jest wyposażyć się w dwa jednoślady — jeden rower na szosę i leśne ścieżki, zaś drugi w bardziej wymagający teren.
Czym rowery górskie różnią się od graveli?
Rower szutrowy różni się od modeli gravelowych w wielu aspektach technicznych. Warto poznać je nieco bliżej, aby podczas wizyty w sklepie rowerowym wybierać świadomie. W końcu nie jest to tani sprzęt!
Gravel — co to takiego?
Rowery gravelowe mają opony szerokości zwykle 36-42 mm w zależności o dominującej nawierzchni. Węższe opony lepiej poradzą sobie na szybkich, asfaltowych trasach. Z szerszych opon dobrze jest korzystać, kiedy teren będzie grząski lub nierówny.
Choć gravel to rower do jazdy po asfalcie — kierownica jest wygięta w tzw. baranka, jednocześnie profiluje się ją tak, aby jednoślad dobrze prowadził się na zjazdach, czyli profil uwzględnia chwyt dolny i flarę. Jednocześnie wygodna geometria ułatwia pokonywanie długich tras. W ramie raczej nie występują amortyzatory, a jeżeli już, na pewno nie będzie to model z pełnym zawieszeniem. Sama rama może być wykonana z aluminium lub włókna węglowego bądź stali. Znajdziesz w nich wydajne hamulce tarczowe. Sam napęd zwykle jest zbliżony do szosowego, czyli konstrukcji w układzie 2X, czyli z dwoma blatami na korbie, choć popularne są też napędy z jednym blatem, w układzie 1X.
Obecnie do graveli produkuje się całą gamę dedykowanego osprzętu, jak linia Shimano GRX, czy bardzo popularny SRAM APEX. Wyróżnia się też różne typy rowerów gravelowych — od sportowych, przez wyprawowe, aż po typowo szosowe.
Hybrydowe rozwiązania stosowane w rowerze gravelowym powodują, że dobrze sprawdzają się one do jazdy indywidualnej, kiedy sami decydujemy o tempie. Do ustawek lepiej sprawdzi się szosa, ponieważ pozwala szybko rozwinąć wyższą prędkość.
Rower pod kolarstwo MTB, czyli jaki?
Rowery MTB mają swoją specyfikę, która wynika z tego, że z założenia ma się na nich jeździć w terenie górskim. Do jazdy w mocno zróżnicowanym terenie lepszym wyborem będą Cross Country (XC), ale w sprzedaży są też dostępne warianty:
- enduro,
- all-mountain (AM),
- downhill (DH).
Dodatkowo dla rowerzystów MTB duże znaczenie ma zawieszenie. Może ono występować w wersji hardtail (z przednią amortyzacją) lub full-suspension (z amortyzacją pełną). Rowery górskie wykorzystują bardziej agresywne ogumienie, które zwiększa komfort jazdy w nierównym terenie. Zwykle cechuje je większa masa niż w przypadku graveli. Stosuje się tutaj prostą kierownicę, tzw. flat bar.
Lepszy gravel, czy MTB. Który rower wybrać?
Zarówno gravel, jak i „góral” to rower o szerokim zastosowaniu. Przede wszystkim warto dopasować do swoich preferencji. Rower szutrowy najlepiej odpowiada do jazdy quasi-szosowej w lekkim terenie, która przeplata się z trudniejszymi technicznie odcinkami. Nie jest on jednak stworzony z myślą o klasycznym kolarstwie szosowym. Z kolei rower MTB będzie dobrym wyborem dla osób często podróżujących w góry. Lepiej sprawdzi się na skałach, korzeniach i w pofałdowanym terenie, gorzej zaś na asfalcie.
Czy istnieje gravel MTB?
Na pytanie, czy gravel jest wygodny, można więc odpowiedzieć — tak, ale nie zawsze. Teoretycznie można usiłować przerobić rower MTB na rower szosowy, ale to kosztowna i mało opłacalna inwestycja, ponieważ geometria ramy nadal zostaje taka sama.
Gdzie kupić rower na szuter i nie tylko?
Jeśli szukasz rowerów do jazdy w trudnym terenie, znajdziesz je w sklepie Sprint-rowery.pl. Wybieraj szosówki, gravele i MTB renomowanych producentów wraz z kompletem osprzętu i korzystaj z profesjonalnych porad doradców rowerowych. Zakupy w Sprint-rowery.pl to nie tylko najniższa cena, ale też możliwość kontaktu z zaangażowaną społecznością! Odwiedź sklep internetowy lub jeden z salonów w Warszawie albo Białymstoku.