Rower górski nie jedno ma imię.
4 Minut czytania
Rowery górskie są powszechnie używane w Polsce od około 3 dekad. Na tyle dobrze się przyjęły, że są najczęstszym wyborem podczas kupna nowego roweru. Do niedawna nie do pomyślenia było kupno innego roweru niż MTB.
W szczególności, w ostatnich latach rozwój turystyki rowerowej osiąga apogeum. Producenci prześcigają się w nowinkach technologicznych stosowanych w rowerach przedstawianych corocznie.
Rozmiar kół w rowerze MTB
Jeszcze kilka lat temu rowery górskie miały jedynie i wyłącznie koła w rozmiarze 26 cali. Obecnie ten rozmiar prawie przestał istnieć. Można go znaleźć jeszcze w najtańszych rowerach przeznaczonych dla mas. Rowery MTB zdominowały koła o rozmiarze 29 cali. Wykorzystywane są one nawet w tak technicznych dyscyplinach jak enduro czy DH. w potocznych “góralach” spotkać można, także koła o rozmiarze 27,5 cala, jednak coraz częściej wypierane są przez te większe.
Koła 29 cali w porównaniu do 27,5 calowych charakteryzują się tym, że łatwiej przetaczają się po przeszkodach, są szybsze. Natomiast w ciężkim terenie trudniej się na rowerze z dużymi kołami manewruje.
Kierownica roweru górskiego
Dawniej standardowa szerokość kierownicy wynosiła sześćdziesiąt kilka centymetrów. Te wraz z rozwojem dyscypliny zaczęły rosnąć jak szalone. Wykrystalizowało się to i teraz najdłuższe mają 800 cm.
Geometria ramy MTB
Jak już wcześniej wspomniałem rozwój kolarstwa górskiego ma wpływ na budowę roweru. Nie inaczej jest z ramą roweru. Bardzo modne jest obecnie hasło geometrii progresywnej. Oznacza to że nowoczesne rowery są min. dłuższe, mają płaski kąt główki ramy czy krótki mostek. Nowe podejście do projektowania ram zapewnia przy zjeździe z góry stabilność i wygodę, nie tracąc swoich właściwości podjazdowych.
Podział rowerów MTB
Rowery górskie można podzielić ze względu na zastosowanie, ale i także ze względu na budowę.
W tym drugim przypadku dzielimy je na 2 podstawowe rodzaje.
- Rowery hardtail- czyli te tradycyjne, które od 30 lat nam towarzyszą w codziennym życiu
- Rowery Full Suspension – rowery z tylną amortyzacją przeznaczone do pokonywania tras, głównie w górach.
Możemy także wyróżnić:
Rowery górskie rekreacyjne
Są najbardziej dostępne i uniwersalne dla przeciętnego Kowalskiego. Jeżeli chodzi o ich budowę to są konserwatywne, nie przeszły rewolucji.
Rowery górskie XC
Maszyny do ściganie, które świetnie podjeżdżają i dobrze radzą sobie na zjeździe z góry. Najczęściej zrobione są z lekkich materiałów. Mogą występować jako hardtail lub fullsuspension.
Rowery górskie trail
Klasa rowerów, które przeznaczone są na wielogodzinne wycieczki górskie. Ich głównym zadaniem jest komfortowa jazda po górskich nierównościach. To najlepszy rower na bardzo popularne w ostatnim czasie singletracki.
Rowery enduro
Rowery, które dużo lepiej zjeżdżają, niż podjeżdżają. Ich budowa i zaawansowane zawieszenie pozwala walczyć o każdą sekundę na trasie zjazdu
Rowery zjazdowe DH
Gatunek powoli umierający na rzecz rowerów enduro. Rowery DH nie podjeżdżają, dlatego można się nimi bawić wyłącznie w bike parkach, gdzie pokazują swoją prawdziwą moc.
Rowery dirt i BMX
Konstrukcja rowerów BMX oraz Dirt dedykowana jest skokom i trikom. Mało tu jazdy samej w sobie. Jazda na nich ma sens tylko w miejscach do tego przeznaczonych.
Infrastruktura MTB
Wraz ze wzmożonym rozwojem MTB, rozwija się także infrastruktura. Jak grzyby po deszczu powstają miejsca do uprawiania kolarstwa górskiego. Na myśli mam tu w szczególności górskie singletracki, ale także wszelkiej maści bikeparki. Coraz lepiej rozwijają się także szlaki rowerowe w Polsce.