Close

5 różnic pomiędzy rowerem dirtowym, a BMX

7 Minut czytania

5 różnic pomiędzy rowerem dirtowym, a BMX

Rower dirtowy i BMX są do siebie podobne, a jednak bardzo się różnią. Te 2 typy rowerów wykonują podobne akrobacje w powietrzu, wysokie skoki i mnóstwo innych trików rowerowych. Przez lata oba przechodziły ewolucję zbliżając się coraz bardziej do siebie. 

Przedstawiam zatem główne różnice między tymi dwoma rowerami. Mam nadzieję, że zrozumiesz różnice dzielące poszczególne modele i to w czym czują się najlepiej.

rower dirt
Rower Dirt

Rower Dirt

Rower Dirt to typ roweru górskiego. Przeznaczony jest on na trasy typu flow, doskonale poradzi sobie z bielskim Twisterem. Najlepiej odnajduje się na pumptracku. Dirtówka posiadają unikalną geometrię, która pozwala na płynne i bezpieczne przechodzenie między kolejnymi hopkami, rollerami i bandami. Te rowery wyścigowe są nieco większe niż rowery BMX i oprócz solidnej ramy mają przedni amortyzator. Wysokość przekroku jest nieco niższa niż w BMX, dzięki czemu siodełko nie chybocze się podczas wykonywania trików i sztuczek. Zawieszenie i koła roweru, świetnie sprawdzają się w amortyzacji wysokich lotów. 

Czym są rowery BMX? 

Rowery BMX także stworzone są do jazdy poza asfaltowymi drogami. Można je znaleźć głównie na skateparkach i na miejskich placach, gdzie zawodnicy niekiedy wręcz artyści tej dyscypliny ćwiczą triki rowerowe. W przeciwieństwie do rowerów dirt, rowery BMX łatwiej wykonują akrobacje w powietrzu. Zwykle są one lżejsze i mocniejsze dzięki niezawodnej konstrukcji z aluminium lub stali chromo-molibdenowej. 

sztuczki bmx
Rower BMX w akcji

Różnice w budowie geometrii 

Nie musisz być ekspertem, aby na pierwszy rzut oka zobaczyć, że choćby kierownica znacząco się różni. Tych różnic jest jednak więcej. Poniżej znajdują się główne różnice między tymi 2 typami, które pomogą zrozumieć ich charakter. 

1.Kierownica

Różnica w kierownicach obu typów rowerów jest zauważalna na pierwszy rzut oka. To najbardziej charakterystyczna cecha rowerów BMX. Kierownica w tych maszynach do akrobacji ma bardzo duży wznios, jest on na tyle wielki że kierownica posiada dodatkową poprzeczkę. Wyobraź sobie co by było jeżeli BMX miałby tradycyjną kierownicę. Dosiadający go amator wyglądałby jak wystraszony kocur.

Kierownica w rowerach do slopestyle’u jest tradycyjna jak dla rowerów górskich z niewielkim wzniosem. 

2. Koła

Inną charakterystyczną cechą rowerów BMX są małe 20 calowe koła. Zdarzają się także 18 calowe, ale te wykorzystywane są raczej przez mniejszych nastolatków. Nierzadko do piast przymocowane są pegi, aby móc wykonywać dodatkowe sztuczki na railach.

W rowerach dirt z kolei dominują koła 26 calowe. Kiedyś dominowały koła 24 calowe.

3. Rama

Długość górnej rury ramy

Rowery BMX są wyposażone w krótsze górne rury ramy o długości od około 18″ – 21,25″. Ta długość może pomóc w określeniu rozmiaru ramy roweru. Dzieci i niżsi cykliści mogą wybrać jednostki z górną rurą o długości 18”-20”, podczas gdy zawodowcy mogą rozważyć te o długości od 20,5” do 21,25”. Oprócz poziomu sprawności, długość rury, którą wybierzesz, powinna zawsze być determinowana przez Twój wzrost. Podobnie jak rowery BMX, rozmiar ramy w dircie jest często kategoryzowany według długości górnej rury. Mały rozmiar ramy będzie miał długość górnej rury 21,2 cala, średni rozmiar ramy będzie miał 21,7 cala, duży rozmiar ramy będzie miał 22,2 cala, a rozmiar ramy XL będzie miał 22,7 cala. 

Rozpiętość osi 

Długość pomiędzy piastami jest znacznie większa w rowerze dirtowym. Zapewnia to większą stabilność podczas lądowania po skoku, a także podczas pokonywania przeszkód terenowych. Z drugiej jednak strony krótszym BMXem łatwiej jest wykonywać większość trików 

BMX

4. Hamulce

Rowery BMX najczęściej nie mają hamulców, czasami zdarza się, że mają pojedynczy hamulec. Dzieje się tak, ponieważ wielokrotne wykonywanie tailwhipów i barspinów nie zawsze wymaga użycia hamulców. Hamulce w rowerach BMX nie mają większego znaczenia. Nie roziwja się na nich potężnych prędkosci. Jeśli jednak, możesz wybrać to wybierz wysokiej jakości układ hamulcowy U-brake

Wszystkie rowery do dirtu są zaprojektowane z co najmniej jednym hamulcem tarczowym. Hamulce te mogą być mechaniczne lub hydrauliczne. Przy wyborze hamulców warto sięgnąć po hamulce hydrauliczne, które mają przewagę nad hamulcami mechanicznymi. Wystarczy niewielka siła aby rower zatrzymać. Z drugiej strony główne zalety hamulca mechanicznego to koszt i łatwość konserwacji. 

5. Zawieszenie 

BMX wyposażony jest w sztywny widelec, jedyną amortyzacją jaką posiada to odpowiednia ilość ciśnienia w kołach. To spokojnie wystarcza na skatepark i sztuczki rodem z trialu. Tym samym oszczędzona zostaje także waga tego roweru.

Rower do dirtu najczęściej wyposażony jest w amortyzator przedni o skoku 100mm. Pozwala to na łagodniejsze lądowanie po długich i wysokich lotach.

dirt bike jump
Skok na Dircie

Teren do jazdy 

Jak wspomniano wcześniej, rowery BMX są lepiej przystosowane do twardych, ale ubitych torów gruntowych. Dobrym przykładem mogą być skateparki. Te wyścigówki mogą nie być idealne do przejażdżek długodystansowych. Dzieje się tak dlatego, że ich nisko osadzone siedzenia i brak przerzutek sprawiają, że zwykłe jeżdżenie nimi jest niewygodne.

Najlepszym terenem dla roweru dirt jest wspomniany na początku pumptrack. Dirtówka może świetnie poradzić sobie także na trasach gdzie jest mnóstwo przeszkód w postaci stolików czy dropów, ale tylko w bike parkach. Brak przerzutek jednak skutecznie potrafi zniechęcić do podjazdów. Najlepiej oddaje swój charakter na zawodach slopestyle gdzie jest sposobność na to aby na dłuższy czas oderwać się od ziemi.

Styl jazdy 

Jeśli lubisz różne triki na rowerze, rower BMX będzie Twoim lepszym towarzyszem. Akrobacje na rowerze BMX są dużo łatwiejsze dzięki ich mniejszym rozmiarom, lekkiej konstrukcji. Ten wybór jest jeszcze bardziej rozsądny, jeśli lubisz towarzystwo kumpli na skateparku i railach przy pobliskich marketach.

Wybierz dirt, jeśli lubisz duże skocznie w pobliskim lesie. Ten rower to hardtail, który jest doskonałym wyborem do skoków. Triki no hander, jako nieliczne, są łatwiejsze do wykonania właśnie na tym rowerze. Pozwalają one kolanami łatwiej złapać siodełko rowerowe niż w BMX. Rower pozwala na bardzo wysokie loty i stabilne lądowania.

bmx pegi raile
BMX na railach

Który z nich wybrać? 

Kolarstwo BMX i dirt jumping są prawie podobne, ale bardzo różne. Każdy rower ma swoją unikalną konstrukcję, design, styl jazdy. Opierając się na powyższych różnicach, możesz łatwo odróżnić rower BMX od roweru dirtowego i poznać ten, który odpowiada Twoim potrzebom. Ogólnie rzecz biorąc, rowery dirt są droższe niż rowery BMX. Za cenę przeciętnej dirtówki możesz poskładać custom BMX na wypasie. Wszystko sprowadza się do tego jakie masz możliwości finansowe. Gdzie możesz na danym rowerze jeździć. Jakie są twoje preferencje? Jeśli potrafisz odpowiedzieć na te pytania, nie będziesz miał problemów z wyborem najlepszego roweru dla siebie! 

Jeżeli uważasz, że ten wpis był dla Ciebie przydatny, możesz postawić mi kawę Postaw mi kawę na buycoffee.to

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *