Jak wycentrować koło w rowerze.
3 Minut czytania
Centrowanie kół jest w rzeczywistości czymś, co jest bardzo łatwe do wykonania. Nawet jeśli nie masz doświadczenia w jeździe na rowerze, lub naprawianiu koła, nie potrzebujesz umiejętności specjalistów NASA.
Na pewno podczas jazdy jako dziecko lub jako dorosły zdarzyło ci się wjechać na krawężnik lub inną przeszkodę w taki sposób, że uszkodziłeś koło i hamulec ocierał o nie. W skrajnych przypadkach koło ocierało o widelec. Wyglądało wtedy jak ósemka. Rowery rekreacyjne i te dla dzieci nie mają tak wytrzymałych obręczy jak te droższe do MTB czy enduro, w związku z tym łatwiej je uszkodzić.
Ale nie przejmuj się, bo samemu można temu zaradzić. Oczywiście najpierw dokładnie obejrzyj obręcz koła czy nie jest pęknięta.
Sprawdzanie luzów na szprychach
Po pierwsze upewnij się, że żadne szprychy nie są luźne. Aby to sprawdzić, chwyć po kolei każdą szprychę i spróbuj nią potrząsnąć. Jeśli szprycha chwieje się lub wydaje dźwięki i zgrzyta, oznacza to, że jest luźna. Jeśli w rzeczywistości jest luźna, zwiększ napięcie szprychy, obracając jej nypel w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, używając odpowiedniego klucza do szprych.
Dokręcaj aż szprycha będzie sztywna
Po drugie kręć tak długo, obracaj i potrząsaj, aż hałas zniknie, a szprycha nie będzie się chwiać, ani poruszać. Przejdź do następnej szprychy, wykonując tą samą procedurę. Rób to ze wszystkimi szprychami, aż obejdziesz koło dookoła i sprawdzisz je wszystkie.
Sprawdź czy koło jest już okrągłe
Po trzecie teraz nadszedł czas, aby zobaczyć, jak okrągłe jest to koło. Odwróć rower do góry kołami, a następnie zakręć kołem, aby zobaczyć, gdzie najbardziej zbliża się do tarcia hamulca. Możesz także do widelca zamontować kredę na tyle blisko, aby w newralgicznym punkcie dotykała opony tworząc na niej ślad.
Konieczne może być obrócenie koła do tyłu, a następnie do przodu, aby zlokalizować środek wybrzuszenia na kole. I po czwarte dokręć szprychy, które biegną po drugiej stronie obręczy. Jeśli te szprychy są już napięte, będziesz musiał poluzować kilka szprych, które biegną po wybrzuszonej stronie piasty.
Centrowanie koła jest łatwiejsze niż myślisz, chociaż w przypadku niektórych kół może to być trochę trudne. Jeśli musisz poluzować szprychy, uważaj, aby ich nie złamać. W przypadku starszych rowerów, odkręcanie i luzowanie może być bardzo trudne wykonania. W skrajnych przypadkach kiedy margines luzowania i dokręcania się skończy, wymagana będzie wymiana obręczy.
Jeżeli nie czujesz się na siłach samemu naprawy koła, zawsze go możesz oddać do profesjonalnego wyważania i centrowania. Taki serwis znajduje się praktycznie przy każdym sklepie rowerowym. Jest to nieduży koszt bo oscyluje w granicach 20-30 zł