Kross Moon, czy wciąż warty jest uwagi?
5 Minut czytania
Kross Moon to rower enduro produkowany w latach 2013-2020. Podobnie jak inne modele rodzimego producenta cieszył się ogromną popularnością. Czy obecnie warto go jeszcze kupić?
Odpowiedź jest jednoznaczna. TAK! Kross Moon to wciąż bardzo dobry rower na górskie wycieczki, a przede wszystkim single.
Kross Moon ewolucja
W 2013 roku debiutuje Kross Moon. Był to model na rok 2014. W zależności od wyposażenia oznaczone były symbolem Kross Moon V1, V2, V3. Niby nie tak dawno, ale jak na tamte czasy była to kosmiczna, najbardziej zaawansowana polska konstrukcja roweru. Rama wyposażona była w zawieszenie z innowacyjnym systemem RVS.
Kross Moon V1, V2, V3 rocznik 2014
Baza kół w rozmiarze M i L nie przekraczała magicznych 1200mm, a kąt główki ramy wynosił 66 stopni. Obecnie tyle mają rowery trailowe. Rozmiar M nie posiadał zbyt długiej rury górnej, bo do 60cm brakowało 1cm. Cała konstrukcja oparta była o 26 calowe koła i ważyła niecałe 15kg. W roku 2014 Moon napędzany był napędem, który z przodu posiadał 2 zębatki, a z tyłu dość ubogą kasetę 10 rzędową 11-36. Dawało to podobny efekt do dzisiejszych konfiguracji z jednorzędową kasetą o 12 zębatkach. Koła miały szerokość wewnętrzną dość niedużą jak na tej klasy rower, bo zaledwie 23mm. Przedni widelec posiadał 160mm skoku i w najmocniejszej wersji był to Fox 34. Księżycowemu rowerowi od początku jego historii towarzyszyła sztyca Reverb.
S | M | L | XL | |
Rozmiar Ramy | 16,1 | 17,3 | 18,5 | 19,7 |
Długość rury podsiodłowej | 410 | 440 | 470 | 500 |
Efektywna długość górnej rury | 570 | 590 | 610 | 630 |
Długość główki ramy | 120 | 130 | 130 | 140 |
Kąt rury podsiodłowej | 73,5 | 73,5 | 73,5 | 73,5 |
Kąt główki ramy | 66 | 66 | 66 | 66 |
Długość tylnych widełek | 435 | 435 | 435 | 435 |
Baza Kół | 1143 | 1164 | 1184 | 1205 |
Kross Moon Z1, Z2, Z3 rocznik 2015
Rok później Kross Moon znaczony był już symbolami Z1, Z2, Z3. Te model uległy modzie i były już wyposażone w koła 27,5 cala. Zmianie uległa także geometria ramy. Kąt główki wypłaszczył się do wartości 65,5 stopnia,a baza kół rozrosła się o 13mm w rozmiarze M. Co dziwi to mniejsza wartość długości górnej rury, ale jest to zapewne pokłosie wyostrzenia się kąta sztycy podsiodłowej. Podobnie jak przed rokiem w Kross Moon w wersji Z3 posiadał widelec Fox 34, w wersji Z2 Rockshox Pike. Na światło dzienne zaczęły też wypływać problemy zwiazane z pękającymi śrubami zawieszenia.
S | M | L | XL | |
Rozmiar Ramy | 16 | 17 | 18 | 20 |
Długość rury podsiodłowej | 410 | 440 | 470 | 500 |
Efektywna długość górnej rury | 565 | 585 | 605 | 625 |
Długość główki ramy | 100 | 110 | 120 | 135 |
Kąt rury podsiodłowej | 74 | 74 | 74 | 74 |
Kąt główki ramy | 65,5 | 65,5 | 65,5 | 65,5 |
Długość tylnych widełek | 440 | 440 | 440 | 440 |
Baza Kół | 1165 | 1187 | 1209 | 1231 |
Reach | 418 | 436 | 453 | 470 |
Stack | 578 | 587 | 596 | 610 |
BB Drop | 5,7 | 5,7 | 5,7 | 5,7 |
Kross Moon 1, 2, 3 rocznik 2016
W kolejnym roku znaczącą zmianą było wprowadzenie napędu 1 – rzędowego. Z przodu pracowała zębatka z 32 zębami i współpracowała ona z kasetą 11 rzędową 10-42. Niestety pod bardziej strome podjazdy trzeba było mieć nogę jak koń, w przeciwnym wypadku rajdera czekał wypych. Geometria od poprzedniego roku nie zmieniła się. Podobno wyeliminowano także problem pękających śrub.
Kross Moon 1, 2, 3 rocznik 2017
W tym roku największą zmianą było wypuszczenie rowerów na kołach 29 calowych. Zmieniło się także malowanie rowerów. W przeciwieństwie do lat poprzednich producent odszedł od czarnych ram na rzecz kolorowych. W przypadków kół 29 calowych rama zbliżyła się wartościami do nowoczesnych ram progresywnych. Wyostrzył się także kąt rury podsiodłowej.
S 27,5 | M 29 | M 27,5 | L 29 | L 27,5 | XL 29 | |
Rozmiar Ramy | 16 | 17 | 17 | 19 | 18 | 20 |
Długość rury podsiodłowej | 400 | 430 | 430 | 460 | 460 | 490 |
Efektywna długość górnej rury | 564 | 603 | 590 | 603 | 628 | 648 |
Długość główki ramy | 100 | 100 | 110 | 120 | 110 | 135 |
Kąt rury podsiodłowej | 75,5 | 75,5 | 75,5 | 75,5 | 75,5 | 75,5 |
Kąt główki ramy | 65 | 65,5 | 65 | 65,5 | 65 | 65,5 |
Długość tylnych widełek | 430 | 435 | 430 | 435 | 430 | 435 |
Baza Kół | 1162 | 1207 | 1188 | 1232 | 1215 | 1253 |
Reach | 413 | 446 | 436 | 467 | 458 | 484 |
Stack | 584 | 619 | 593 | 628 | 602 | 637 |
BB Drop | 10 | 27 | 10 | 27 | 10 | 27 |
Kross Moon 2018, 2019
Niestety w następnych latach nie było rewolucji, a Kross w kategorii rowerów enduro odpuścił konkurowanie z zachodnimi potentatami.
Moje doświadczenia
Sam byłem w posiadaniu Krossa Moon 2 z 2017 roku. Dla wprawionych jeźdźców XC całkiem nie najgorzej ten rower podjeżdża, jednak dla większości zapaleńców enduro napęd 1×11 z największą zębatką o rozmiarze 42 to za mało. Pierwszą rzeczą jaką wymieniłem była kaseta na 11-46. Te 11 zębatek pozwoliły mi już na przyzwoite pokonywanie metrów w pionie. Kolejną rzeczą jaką należy zmienić to opony. Fabrycznie montowanie Schwalbe Hans Dampf nie nadają się do ostrego haratania. Warto zainwestować w coś bardziej odpornego i bezdętkowego, szczególnie że obręcze są do tego przygotowane.
Podjazdy i zjazdy.
Jak już wcześniej wspomniałem mój model całkiem przyzwoicie radził sobie z podjazdami, ale dopiero po wymianie kasety. Należy dodać, iż nie należę do najmocniejszych, jeśli chodzi o podjazdy, ale mimo to mogłem pokonywać w swoim tempie mocniej nachylone podjazdy.
W dół to już inna zabawa. Kroos Moon nawet nawet na rodzimych zawodach enduro nie raz udowodnił swoją wartość. Ten rower na technicznych singlach czuje się jak ryba w wodzie.
W 2022 roku Kross Moon to wciąż świetny rower na górskie single. Jeżeli masz okazję wyrwać go w dobrej cenie, to nie ma się nad czym zastanawiać. W zależności od rocznika i wersji jaką możesz kupić należy przemyśleć pewne modyfikacje, tak żeby był nowoczesnym rowerem enduro.