15 49.0138 8.38624 1 0 4000 1 https://jakirower.pl 300 true 0
theme-sticky-logo-alt

5 powodów dla których rower trail to jedyny rower górski jaki potrzebujesz.

Jeśli mógłbyś mieć tylko jeden rower górski, aby jeździć nim wszędzie, jaki rower by to był?

Pytając zawodników, serwisantów i specjalistów w 90% odpowiedź jest jednoznaczna- rower trailowy. Co więcej, większość rajderów kupujących rowery enduro, też w zupełności zadowoliłaby się rowerami typu trail.

1. Uniwersalność roweru trail.

Na najtrudniejszych trasach enduro 130 mm skoku może powodować różnego rodzaju tańce roweru, szczególnie przy dużych prędkościach. Jeżeli jednak dosiada go zdolny rajder, nawet najcięższe trasy mogą okazać się do zjechania bez większego problemu. Rower trailowy może rzeczywiście nie być najlepszy na każdą okazję, ale możesz na nim jeździć wszędzie. Rowerem ścieżkowym (bo tak w wolnym tłumaczeniu nazywamy rowery trailowe) możesz jechać zarówno na wyścigi XC, jak i zawody enduro. Sprawdzi się także świetnie do zabawy w miejskiej dżungli. Jest to wszechstronny i uniwersalny typ jednośladu do cięższych zadań. W Polsce większość terenu jest równinnego , ale to właśnie na takim terenie rower ścieżkowy sprawdzi się najlepiej. Nie zwracaj uwagi na to, że nie będziesz miał koma na stravie, bo wyprzedzi Cię zawodnik XC, jego rower stworzony jest do ścigania się na takich trasach. Fun z jazdy rowerem trailowym jest dużo większy niż rowerem XC.

Jaki to jest rower trail.

Nowowczesne rowery trailowe wyposażone, są ramy z geometrią progresywną. Przyglądając się bliżej geometrii ramy, zauważyć można, że górna rura jest długa, a rozstaw kół duży. Ponadto kąt główki ramy jest stosunkowo płaski. Takie parametry ramy zapewniają większą kontrolę nad rowerem, jego stabilność w niepewnych sytuacjach (głównie na zjazdach).

Rower trailowy to rower najczęściej wyposażony w:

  • Przedni amortyzator powietrzny o skoku 120-140 mm.
  • Koła 29-calowe.
  • Opony terenowe o szerokości co najmniej 2,2 cala.
  • Tylny amortyzator.
  • 1 rzędowy napęd.
  • 12 rzędową kasetę.
  • Dobrej klasy hamulce tarczowe hydrauliczne.
  • Szeroką kierownicę.
  • Krótki mostek.
  • Hydrauliczną sztycę siodełka.

Rower trailowy nie jest tak lekki, jak rower XC, który pod górkę praktycznie sam jedzie, ale nie jest też takim czołgiem jak rower zjazdowy, który trzeba wypychać do góry. Ciężar roweru szlakowego jest podobny do ciężaru rekreacyjnego roweru górskiego. Waga ścieżkowca pozwala na wielogodzinne wycieczki górskie w formacie turystyczno – rekreacyjnym. Przy zjazdach należy uważać, bo o ile jest dużo wygodniejszy i przyjemniejszy w prowadzeniu od roweru do XC, to nie można sobie pozwolić na skakanie kompletnie każdego wystającego kamienia i korzenia jak w przypadku enduro.

To maszyna przeznaczona dla ambitnego kolarza, który lubi jazdę w terenie, w tym tułaczkę po górskich ścieżkach. Idealnie nadaje się na coraz popularniejsze i coraz częściej budowane w Polsce tzw. flow traile. Najbardziej znaną ścieżką tego typu jest chyba Twister, znajdujący się w bielskim kompleksie górskich ścieżek rowerowych Enduro Trails.  Dzięki popularyzacji rowerów trail świetnie rozwija się turystyka i infrastruktura rowerowa na całym świecie.

rower ścieżkowy

Czym różni się rower trail od roweru MTB?

 Od drogiego sportowego roweru do wyścigów górskich różni go:

  • Większa długość górnej rury,
  • Większy skok amortyzatora,
  • Bardziej płaski kąt główki ramy,
  • Większe rozstawienie kół,
  • Większa waga,

Na co wpływają różnice w tych parametrach?

Plusy roweru trail:Minusy roweru trail:
Lepiej pokonuje nierówności.
Pozycja jest bardziej wyprostowana, komfortowa.
Jest bardziej stabilny.
Lepiej zjeżdża z górki.
Lepiej się go kontroluje.
Łatwiej się na nim skacze.
Gorzej podjeżdża pod górkę.
Wolniej jeździ na płaskim.

2. Przystępność cenowa roweru trailowego.

Jeśli szukasz maszyny do wszystkiego, a zarazem załapałeś już rowerowego bakcyla i nie przeraża cię trochę większy wydatek niż przy tradycyjnych rowerach, rowery szlakowe oferują konkurencyjny stosunek jakości do ceny roweru. Rower trailowy nie potrzebuje ani super lekkich materiałów tak jak rowery XC, ani super wytrzymałych, tak jak maszyny enduro. Ścieżkowce są też najpopularniejsze, dlatego ilość komponentów i ich zamienników jest ogromna. To wszystko sprawia, że za przystępną cenę dostaniemy świetną ramę i dobry osprzęt.

3. Serwisowanie roweru trailowego

Jeżeli możesz mieć tylko 1 rower i nie jesteś już rowerowym żółtodziobem, wybierz rower trailowy. Według mnie jest najlepszym MTB do wszystkiego. Ma kierownicę, którą w przeciwieństwie do zjazdówki obraca się o 90 stopni. Ma też łatwo zdejmowane koło, które montowane jest śrubą 15 mm najczęściej. Starsze rowery miały 9 mm. Do tej pory siłuje się niekiedy z jednym ze swoich budżetowych egzemplarzy przy zdejmowaniu i zakładaniu koła. Może rower do XC jest lżejszy i podobnie łatwo jest zdemontować w nim koło, ale w tym przypadku należy szczególnie uważać na jego delikatne i drogie komponenty. Serwisowanie w pełni zawieszonego roweru trailowego nie należy do najtańszych, ale w porónaniu do ich odpowiedników MTB wypada nie najgorzej. W większości proste rzeczy można zrobić samemu.

4. Sprawdzone rozwiązania technologiczne.

Rozmawiając z rowerzystami i patrząc na ich komentarze w sieci trudno nie odnieść wrażenia, że są przyzwyczajeni do standardów. Do niedawna królowały koła 26 cali, a wszystkie inne były hejtowane. Podobnie jest z szerszymi piastami boost, czy choćby rowerami elektrycznymi, które zalewają rynek. To tylko przykłady, które wchodzą i są coraz popularniejsze. W rowerach XC, enduro lub DH co sezon dochodzą do nas nowości o nowych standardach osi, kół itp. Niekiedy tak samo szybko przychodzą, jak i odchodzą. Nie sposób oprzeć się wrażeniu, że to marketingowa zagrywka producentów. Jednak w niektórych przypadkach nowinki technologiczne wychodzą na dobre. Na szczęście w segmencie rowerów ścieżkowych tylko sprawdzone zmiany wchodzą w fazę produkcji. 

5. Fun z jazdy.

Rower trail to nic innego jak nowoczesny rower górski. Zarówno ścieżkowce jaki i rowery MTB mogą występować klasycznie jako hardtail, jak i z pełnym zawieszeniem. Rowery HardTail są świetne, ale to właśnie tylne zawieszenie sprawia, że te rowery płyną po nierównościach i nie chcą wystrzelić cię w kosmos.

Znam co najmniej kilka przypadków, kiedy nie zawsze młodzi adepci kolarstwa spróbowali po raz pierwszy jazdy na rowerze full Dumper, czyli i nie chcieli oddać tego roweru z powrotem. Wysokiej klasy zawieszenie rowerowe daje niepowtarzalny komfort jazdy.

Rower trail to rower, z którego nie chce się zsiadać. Wręcz zaprasza do zabawy. Lubi skakać i hasać po lesie, a ty ciągle chcesz więcej i więcej. 

Zobacz polecane rowery trail

Poprzedni post
MTB dla początkujących od czego zacząć
rower do jazdy po lesie i do jazdy miejskiej
Następny post
Jaki rower wybrać do jazdy po mieście i lesie? Kilka przydatnych wskazówek

0 Komentarze

Odpowiedz

Newsletter

Zapisz się na newsletter i odbierz rabat na zakupy w sklepie rowerystylowe.pl