MTB czy cross – czyli jaki rower jest najbardziej uniwersalny

Wybierając nowy rower użytkownik najczęściej ma dylemat, czy kupić rower górski MTB czy cross. Wartość najczęściej kupowanych rowerów nie przekracza 2 tysięcy złotych, a najczęstszym dylematem kupującego jest jaki uniwersalny rower kupić.

Jak jeżdżą Polacy?

Jazda na rowerze to najchętniej uprawiana dyscyplina sportu w Polsce. Taką aktywność deklaruje ponad 70% osób, w tym systematycznie 22%, od czasu do czasu 35%, a 13% tylko okazjonalnie.

Rower wykorzystujemy głównie do jazdy rekreacyjnej (74% przynajmniej
okazjonalnie jeżdżących na rowerze) oraz jako środka komunikacji (50%). Dla co trzeciej osoby (32%) rower jest narzędziem do ćwiczeń mającym zapewnić zdrowie fizyczne. Jazdę wyczynową uprawia tylko 5% badanych i w zdecydowanej większości są to osoby młode.

Wśród Polaków wciąż najpopularniejsze są rowery górskie (jeździ na nich 35,7% respondentów), turystyczne (16%) i miejskie (13,8%).

Sprzedaż rowerów w Polsce rośnie. Zapewne wiąże się to ze zwiększeniem naszej świadomości o dobrym wpływie aktywności fizycznej. Z badań wynika, że w ciągu dekady trzykrotnie wzrósł odsetek Polaków, którzy uprawiają sport. W 2009 roku tylko 24 proc. Polaków twierdziło, że uprawia sport, w badaniu z 2019 roku – aż 74 proc.

Na wzrost sprzedaży ma też zapewne wpływ infrastruktury. w ciągu dekady ilość tras rowerowych powiększyła się 3-krotnie z 5782 km w 2011roku do ponad 15500 w 2019roku. Trzeba dodać, że wartość ta ciągle dynamicznie rośnie.

Nazwakm
POLSKA15 538,7
DOLNOŚLĄSKIE1 012,4
KUJAWSKO-POMORSKIE1 123,9
LUBELSKIE912,5
LUBUSKIE643,3
ŁÓDZKIE868,5
MAŁOPOLSKIE636,7
MAZOWIECKIE2 342,1
OPOLSKIE511,0
PODKARPACKIE644,6
PODLASKIE629,7
POMORSKIE1 347,6
ŚLĄSKIE1 047,6
ŚWIĘTOKRZYSKIE324,0
WARMIŃSKO-MAZURSKIE634,2
WIELKOPOLSKIE1 963,8
ZACHODNIOPOMORSKIE896,8
ścieżki rowerowe (drogi dla rowerów) dane statystyczne ogółem w 2019 roku .


Jaki rower uniwersalny kupić.

Zastanówmy się do czego najczęściej użytkownicy używają jednośladów. Patrząc powyżej zaprezentowane dane 75% osób jeździ rekreacyjnie, więc najczęściej rower nie będzie służył do ścigania się, nie będzie także służył do jazdy w ciężkim terenie. Będzie za to służył do jazdy do sklepu, jako transport do pracy i szkoły,  na spotkanie ze znajomymi. Najczęściej, szczególnie w weekendy, może też służyć jako narzędzie do rekreacji czyli wyjazd nad rzekę, do lasu.

MTB czy cross?

O względy kupującego w dość niskim budżecie mogą powalczyć rower crossowy i domyślny wybór większości Polaków czyli rower górski.

Do czego służy rower górski?

Jak sama nazwa wskazuje rower ten służy do jazdy po górach.  Prawdziwe rowery MTB w ciężkim terenie czują się jak ryba w wodzie, jednak marketowe rowery ze względu na kiepską jakość komponentów nie nadają się do jazdy w cięższym terenie. Producenci wychodząc na przeciw zapotrzebowaniu rynku stworzyli segment tanich rowerów quasi MTB, które wyglądają, ale nie powinny jeździć w terenie, tym bardziej w górach. Są to konstrukcje oparte najczęściej o 26 calowe koła i sprzedawane są poniże 1000zł. Mimo atrakcyjnej ceny to Takich nie kupuj!

Co charakteryzuje rower górski?

Na pierwszy rzut oka widać agresywny charakter takiego roweru. Geometria jest znacznie inna, a niżeli w rowerach szosowych, a tym bardziej miejskich. Rajder musi przyjąć pochyloną, sportową pozycję. Cechuje go duża waga, na co wpływ mają także bardzo grube opony, które mają za zadanie ułatwić jazdę w ciężkim terenie. Rowery MTB posiadają także prawie zawsze przedni amortyzator. Tańsze modele posiadają z przodu 3 przełożenia, a z tyłu od 7 do nawet 12 w najdroższych. Trend w maszynach do ściagania i ambitnej turystyki pokazuje, że producenci rezygnują z przedniej przerzutki. Najczęściej spotykane są obecnie na kołach 29 calowych i 27.5. Te wspomniane budżetowe, także na 26 calowych.  

Jeżeli uważasz, że to jednak góral jest dla Ciebie zobacz:

Polecane rowery MTB do 2000

Czym jest rower crossowy?

Rower crossowy to hybryda. Połączenie roweru górskiego i miejskiego. Jest coraz częściej wybierany jako pierwszy rower. Już na pierwszy rzut oka widać, że wyposażony w 28 calowe koła ma za zadanie szybko i wygodnie dowieźć do celu. Wyposażony najczęściej w 28 calowe koła generuje małe opory toczenia, co pozwala szybko rozpędzać się i utrzymywać dość dużą prędkość.

Pozycja zajmowana na rowerze crossowym jest wyprostowana i wygodna. Uwagę zwraca także regulowany mostek, można go dopasować aby pozycja była naprawdę komfortowa. Nie rzadko rowery cross wyposażone są w siodełka z amortyzacją, a wszystko to po to aby było maksymalnie komfortowo i wygodnie. Rowery crossowe korzystają z grup osprzętu dedykowanego dla rowerów górskich. Analogicznie jak w przypadku tańszych rowerów MTB najczęściej posiadają z przodu 3 przełożenia, a z tyłu 7-10. Różnica jednak polega na rozmiarze zębatek. W rowerze górskim jest takie przełożenie, aby można było wyjechać pod strome wjazdy, a w crossowy, aby szybko można było rozpędzić się i utrzymać prędkość. Nie wszystkie rowery crossowe posiadają amortyzator z przodu, czasami wyposażone są w sztywny widelec. Jeżeli już posiadają widelec, to ma on zaledwie do 63mm skoku.

Jeżeli jednak to rower crossowy jest dla Ciebie to zerknij tu: Polecane rowery cross

Jeżeli masz 2000zł do wydania na rower cross zobacz tu:

22 polskie rowery cross, ranking do 2000zł

A może zmienić opony?

cross czy mtb
Opona MTB

Czasami można spotkać rowerzystów, którzy do roweru górskiego zakładają wąskie opony, aby lepiej jeździło się po asfalcie. Jest to półśrodek. Pozycja i tak będzie sportowa, a przełożeń czasem może zabraknąć. Są też tacy którzy do roweru crossowego zakładają szerokie opony i chcą zdobywać góry. O ile dobrze ubitymi drogami szutrowymi ma to jakiś sens, to już jazda po cięższym terenie nie będzie sprawiała przyjemności.

mtb vs cross
Opona Roweru crossowego

Może jednak grawel?

Czym jest rower grawel? Dla niektórych jest to najbardziej uniwersalny jednoślad napędzany siła ludzkich mięśni. To nie tylko rower szosowy z terenowymi oponami. Rzeczywiście jeździ szybko na asfalcie. Potrafi na prostej drodze bez problemu osiągnąć 50km/h. Dobrze też odnajduje się w lesie, z tym że nie ma amortyzatora i wszelkie nierówności, albo bierzesz na ręce, albo nadrabiasz techniką. Jest to dobry wybór dla ambitnych kolarzy, którzy ten sport traktują coś więcej niż wycieczkę do lasu. W konsekwencji powstania rowerów grawelowych cykliści szosowi mogą spróbować się w terenie, a zagorzali fani MTB mogą skosztować jazdy szosowej.

Bez wątpienia grawel to ciekawy rower. Jednak nie jest to rower dla każdego. Kierownica typu baranek wymusza pochyloną pozycję, a słabi technicznie cykliści nie docenią jego walorów w terenie. Z minusów to jest jeszcze jeden dość spory. W cenie grawela możesz kupić sobie zarówno rower MTB jak i cross razem.

Cross czy MTB podsumowanie.

Od samego początku, kiedy to rowery górskie pojawiły się w Polsce, Polacy się w nich zakochali. Lata 90 to był prawdziwy bum na ten rodzaj rowerów. Podczas gdy większość ludzi w zachodniej Europie używała rowerów miejskich u nas kwitnęła sprzedaż rowerów mtb. Ta moda pozostała do teraz. Może to jest kwestia naszej mentalności. Bo sąsiad ma taki, a ja muszę mieć lepszy. Można doszukiwać się analogi w motoryzacji najpopularniejsze obecnie segment samochodów to SUV, wyglądają pięknie, a wcale nie jeżdżą w terenie. Prawda też jest taka, że nie rzadko kupujący nie mają świadomości istnienia takiej kategorii rowerów jak cross. W marketach ich nie znajdziecie.

W jednym ze sklepów rowerowych na południu Polski został przeprowadzony test na osobach, które nie miały zbyt dużo wiedzy na temat rowerów. Kupujący zostali zaproszeni na jazdę próbna na rowerach mtb i crossowych. Okazało się, że w 9 na 10 przypadków dokonali kupna roweru crossowego.

Mimo nieustannej mody na rowery MTB, w świadomości konsumentów zaczynają przebijać się rowery crossowe. Do codziennego użytku lepiej nadają się niż rowery MTB, zapewniają wygodniejszą pozycję i dużo więcej komfortu podczas podróży.


Dodaj komentarz