Close

Rodzaje wentyli rowerowych  

4 Minut czytania

Rodzaje wentyli rowerowych   

Użytkując na codzień swój rower zapewne nie zastanawiasz się co w kole piszczy. Dopiero w przypadku złapania kapcia, lub innej awarii zwraca się uwagę co się zepsuło.

Wentyl jest częścią dętki lub samoistnym elementem w przypadku kół bezdętkowych. 

Rodzaje wentyli rowerowych

  • Presta: To typ wentyla stosowany głównie w profesjonalnych rowerach górskich i szosowych.
  • Schrader: inaczej zwany wentylem samochodowym. Typ wentyla stosowany w większości samochodów osobowych i dostawczych.
  • Dunlop: Podobny do Presty, ale nieco grubszy i krótszy. Stosowany jest najtańszych rowerach.

Przyjrzyjmy się bliżej tym 3 najpopularniejszym typom wentyli rowerowych i ich cechom charakterystycznym. Wszystkie mogą, ale nie muszą posiadać kapturek zabezpieczający. Jak sama nazwa wskazuje zabezpiecza on zawór przed brudem, kurzem itp. aby nie dostał się do środka i uniemożliwił pompowanie.

1.Wentyl Presta SV/FV

Ten typ wentyla który jest obecnie najczęściej stosowany w rowerach. Aby go napompować należy odkręcić jego końcówkę. Analogicznie postępuje się w przypadku spuszczania powietrza, odkręcasz i naciskasz. Należy uważać, gdyż ten typ wentyla o 6mm średnicy jest szczególnie wrażliwy i łatwo można go uszkodzić.

Presta wentyl

Plusy wentyla Presta

  • można bardzo precyzyjnie napompować koło
  • można zmierzyć ilość powietrza w kole
  • można stosować w wąskich obręczach

Minusy wentyla Presta

  • podatny na uszkodzenia
Presta wentyl z kapturkiem

2.Wentyl Schrader AV

Schrader to typ wentyla stosowany w większości samochodów osobowych i dostawczych, dlatego zwany jest także samochodowym. Ten typ zaworka, wymyślony jeszcze w XIX wieku, ma średnicę 8mm.  Wentyl samochodowy posiada w środku rdzeń złożony ze sprężyny i 2 uszczelek, a także iglicy. Na zewnątrz zaś najczęściej w całości lub po części pokryty jest gumą. Podobnie jak w przypadku Presty łatwo można z niego upuścić powietrze i sprawdzić jego ilość w kole. Zerkając na zdjęcie zapewne widzisz, że nie posiada on pierścienia blokującego.

wentyl samochodowy bez kapturka

Plusy wentyla Schrader

  • można napompować na stacji benzynowej
  • odporny na uszkodzenia
  • można pompować do 10 BAR

Minusy wentyla Schrader

  • Nie każda pompka ma możliwość pompowania go
  • poprzez większa średnicę obniża odporność obręczy
wentyl samochodowy

3.Wentyl Dunlop DV

Typ zaworka wykreowany przez gościa o nazwisku Woods i stosowany francuską firmę Dunlop, w skrócie DV (Dunlop valve). Swoje lata świetlności ma już dawno za sobą. Był to bardzo popularny rodzaj wentyla jeszcze w ubiegłym wieku. Obecnie najczęściej spotykany w budżetowych i miejskich konstrukcjach rowerów. Jego prosta budowa ma swoje plusy, ale jeszcze większe minusy. Ongiś w środku posiadał gumową rurkę, która blokowała powietrze przed ulatnianiem się, a obecnie jej rolę pełni mała stalowa kulka, która pod ciśnieniem powietrza blokuje wylot. Z jednej strony prosta budowa wentyla DV mniej narażona jest na awarię, z drugiej zaś nie można sprawdzić ciśnienia w kole. Drugim znacznym minusem jest to, że aby upuścić powietrza z koła należy wykręcić rdzeń wentyla.

Plusy wentyla DV

  • łatwy w obsłudze
  • odporny na uszkodzenia

Minusy wentyla DV

  • nie ma możliwości zmierzenia ciśnienia w kole
  • Nie nadaje się do pompowania kół rowerów szosowych

Dlaczego rowery najczęściej korzystają z zaworów Presta?

Zawory Presta zostały wynalezione przez tego samego faceta, który założył firmę Zéfal, jednego z wiodących producentów pompek rowerowych. W porównaniu do zaworów Schradera, zawory Presta idealnie nadają się do kół rowerowych z wielu powodów:

  • Wymagają mniejszego otworu w obręczy, co poprawia jej wytrzymałość.
  • Są lżejsze, więc specjalistyczne, lekkie koła nie muszą być równoważone, aby obracać się wręcz idealnie.
  • Dokładnie się uszczelniają samym ciśnieniem powietrza, więc nie ma potrzeby stosowania mechanicznego zaworu zwrotnego, jak w systemach Schradera (który może zatykać się zanieczyszczeniami).
  • Można je łatwo wysuwać za pomocą adapterów, dzięki czemu idealnie nadają się do głębszych felg aerodynamicznych

 Wentyle do kół bezdętkowych

Podobnie jak w przypadku dętek, wentyle do kół bezdętkowych są typu Presta lub Shrader. Najczęściej jednak jest to Presta. W przeciwieństwie do swoich krewnych wmontowanych w dętkę te na końcu posiadają szerszą i grubszą gumę, która blokuje się w otworze w obręczy. Co więcej te samodzielne wentyle muszą posiadać pierścień, który zablokuje go w odpowiedniej pozycji.

Jeżeli uważasz, że ten wpis był dla Ciebie przydatny, możesz postawić mi kawę Postaw mi kawę na buycoffee.to

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *