Rodzaje wentyli rowerowych
4 Minut czytania
Użytkując na codzień swój rower zapewne nie zastanawiasz się co w kole piszczy. Dopiero w przypadku złapania kapcia, lub innej awarii zwraca się uwagę co się zepsuło.
Wentyl jest częścią dętki lub samoistnym elementem w przypadku kół bezdętkowych.
Rodzaje wentyli rowerowych
- Presta: To typ wentyla stosowany głównie w profesjonalnych rowerach górskich i szosowych.
- Schrader: inaczej zwany wentylem samochodowym. Typ wentyla stosowany w większości samochodów osobowych i dostawczych.
- Dunlop: Podobny do Presty, ale nieco grubszy i krótszy. Stosowany jest najtańszych rowerach.
Przyjrzyjmy się bliżej tym 3 najpopularniejszym typom wentyli rowerowych i ich cechom charakterystycznym. Wszystkie mogą, ale nie muszą posiadać kapturek zabezpieczający. Jak sama nazwa wskazuje zabezpiecza on zawór przed brudem, kurzem itp. aby nie dostał się do środka i uniemożliwił pompowanie.
1.Wentyl Presta SV/FV
Ten typ wentyla który jest obecnie najczęściej stosowany w rowerach. Aby go napompować należy odkręcić jego końcówkę. Analogicznie postępuje się w przypadku spuszczania powietrza, odkręcasz i naciskasz. Należy uważać, gdyż ten typ wentyla o 6mm średnicy jest szczególnie wrażliwy i łatwo można go uszkodzić.
Plusy wentyla Presta
- można bardzo precyzyjnie napompować koło
- można zmierzyć ilość powietrza w kole
- można stosować w wąskich obręczach
Minusy wentyla Presta
- podatny na uszkodzenia
2.Wentyl Schrader AV
Schrader to typ wentyla stosowany w większości samochodów osobowych i dostawczych, dlatego zwany jest także samochodowym. Ten typ zaworka, wymyślony jeszcze w XIX wieku, ma średnicę 8mm. Wentyl samochodowy posiada w środku rdzeń złożony ze sprężyny i 2 uszczelek, a także iglicy. Na zewnątrz zaś najczęściej w całości lub po części pokryty jest gumą. Podobnie jak w przypadku Presty łatwo można z niego upuścić powietrze i sprawdzić jego ilość w kole. Zerkając na zdjęcie zapewne widzisz, że nie posiada on pierścienia blokującego.
Plusy wentyla Schrader
- można napompować na stacji benzynowej
- odporny na uszkodzenia
- można pompować do 10 BAR
Minusy wentyla Schrader
- Nie każda pompka ma możliwość pompowania go
- poprzez większa średnicę obniża odporność obręczy
3.Wentyl Dunlop DV
Typ zaworka wykreowany przez gościa o nazwisku Woods i stosowany francuską firmę Dunlop, w skrócie DV (Dunlop valve). Swoje lata świetlności ma już dawno za sobą. Był to bardzo popularny rodzaj wentyla jeszcze w ubiegłym wieku. Obecnie najczęściej spotykany w budżetowych i miejskich konstrukcjach rowerów. Jego prosta budowa ma swoje plusy, ale jeszcze większe minusy. Ongiś w środku posiadał gumową rurkę, która blokowała powietrze przed ulatnianiem się, a obecnie jej rolę pełni mała stalowa kulka, która pod ciśnieniem powietrza blokuje wylot. Z jednej strony prosta budowa wentyla DV mniej narażona jest na awarię, z drugiej zaś nie można sprawdzić ciśnienia w kole. Drugim znacznym minusem jest to, że aby upuścić powietrza z koła należy wykręcić rdzeń wentyla.
Plusy wentyla DV
- łatwy w obsłudze
- odporny na uszkodzenia
Minusy wentyla DV
- nie ma możliwości zmierzenia ciśnienia w kole
- Nie nadaje się do pompowania kół rowerów szosowych
Dlaczego rowery najczęściej korzystają z zaworów Presta?
Zawory Presta zostały wynalezione przez tego samego faceta, który założył firmę Zéfal, jednego z wiodących producentów pompek rowerowych. W porównaniu do zaworów Schradera, zawory Presta idealnie nadają się do kół rowerowych z wielu powodów:
- Wymagają mniejszego otworu w obręczy, co poprawia jej wytrzymałość.
- Są lżejsze, więc specjalistyczne, lekkie koła nie muszą być równoważone, aby obracać się wręcz idealnie.
- Dokładnie się uszczelniają samym ciśnieniem powietrza, więc nie ma potrzeby stosowania mechanicznego zaworu zwrotnego, jak w systemach Schradera (który może zatykać się zanieczyszczeniami).
- Można je łatwo wysuwać za pomocą adapterów, dzięki czemu idealnie nadają się do głębszych felg aerodynamicznych
Wentyle do kół bezdętkowych
Podobnie jak w przypadku dętek, wentyle do kół bezdętkowych są typu Presta lub Shrader. Najczęściej jednak jest to Presta. W przeciwieństwie do swoich krewnych wmontowanych w dętkę te na końcu posiadają szerszą i grubszą gumę, która blokuje się w otworze w obręczy. Co więcej te samodzielne wentyle muszą posiadać pierścień, który zablokuje go w odpowiedniej pozycji.