Close

Jakie ciśnienie w oponach rowerowych – tabela dla różnych typów rowerów

8 Minut czytania

Jakie ciśnienie w oponach rowerowych – tabela dla różnych typów rowerów

Najtańszym ulepszeniem jakie możesz wprowadzić w swoim rowerze, nie jest lżejszy zestaw kół czy wymyślna elektroniczna zmiana biegów. W zasadzie nie jest to wcale ulepszenie, więc kosztować Cię to będzie co najwyżej kilka minut czasu.

Jazda na rowerze przy odpowiednim ciśnieniu w oponach może mieć ogromny wpływ na stopień kontroli nad rowerem. Ciśnienie mierzone jest w Barach lub Psi, czyli jednostce pochodnej ciśnienia lub naprężenia w brytyjskim systemie miar. Zasadne jest wiec pytanie ile barów w oponie rowerowej lub ile atmosfer w rowerze powinno sięznajdować.

Poniższa tabela prezentuje zestawienie różnych jednostek BAR i odpowiadające im PSI.

PSI1517202326293040445058738087102116130145
BAR11,21,41,61,822,12,833,5455,5678910

Co ma wpływ na ciśnienie w oponach roweru.

Producenci na każdej oponie zawierają zakres ciśnienia jakie powinno znajdować się w kole, jednak aby znaleźć optymalne należałoby wziąć pod uwagę parametry takie jak :

  • Rodzaj roweru
  • Rozmiar opony
  • Rodzaj opony
  • Waga kolarza
  • Temperatura zewnętrzna
  • Rodzaj nawierzchni

Odpowiednie ciśnienie pozwoli jechać szybko, płynnie i unikać przebicia opony. Wąskie opony potrzebują więcej ciśnienia, niż te szerokie. Opony szosowe zazwyczaj wymagają 7-9 barów, opony MTB 1,2-2 barów, natomiast w rowerach crossowych i trekkingowych 4-5 barów.

Możesz posłużyć się kalkulatorem ciśnienia w oponach szosowych od SRAM, lub zacząć od wartości przedstawionych w tabelach poniżej.

Ustawienie zbyt wysokiego ciśnienia w oponach spowoduje słaby kontakt z podłożem, a także sprawi, że rower będzie trudniejszy do kontrolowania. Ustawienie zbyt niskiego ciśnienia w oponach sprawi, że staną się nieprzewidywalne, a także sprawią, że będą one podatne na przebicia.

Na poniższych tabelach zauważysz zapewne, że ciśnienie w przednim kole zawsze jest niższe. Spowodowane jest to tym, że po pierwsze tylne koło jest bardziej obciążone. Po drugie tym, że przednie koło przy niższym ciśnieniu ma lepszą przyczepność do podłoża.

Jakie ciśnienie w oponach rowerowych mtb

Odpowiednie ciśnienie w oponach roweru górskiego będzie się różnić w zależności od stylu jazdy rowerzysty i rodzaju opon. Warunki na Twojej trasie i rodzaj terenu, na którym jeździsz, również mają duży wpływ na to, jakie ciśnienie w oponach powinieneś stosować.

Schwalbe też umieściło na stronie kalkulator ciśnienia dla rowerów MTB.

Sztuczka polega na tym, aby dowiedzieć się, jakie ciśnienie w oponach roweru górskiego działa dla Ciebie i Twojego zestawu w normalnych warunkach. Po wykonaniu tej czynności możesz nauczyć się dostosowywać ciśnienie do różnych szlaków i rodzajów terenu w zależności od potrzeb.

Powinieneś zacząć od znalezienia niezawodnego manometru lub pompki z manometrem. Następnie używaj tego samego manometru lub pompki za każdym razem, gdy dokonujesz regulacji. Miernik może być bardzo niedokładny, więc jeśli go zmienisz, możesz znacznie utrudnić sprawę.

waga cyklisty kg708090100
opony z dętką36PSI (2.5Bar) przód/ 38PSI (2.6Bar) Tył 38PSI (2.6Bar) przód/ 40PSI (2.8Bar) Tył 40PSI (2.8Bar) przód/ 42PSI (2.9Bar) Tył 42PSI (2.9Bar) przód/ 44PSI (3Bar) Tył 
system bezdętkowy26PSI (1.8Bar) przód/ 28PSI (1.9Bar) tył28PSI (1.8Bar) przód/ 30PSI (2Bar) tył30PSI (2Bar) przód/ 32PSI (2.2Bar) tył32PSI (2.2Bar) przód/ 34PSI (2.3Bar) tył

Powinieneś zacząć od wyższego ciśnienia podanego w tabeli, jeśli masz system bezdętkowy, zacznij od trochę niższego. Im więcej ważysz, tym wyższe ciśnienie powinieneś mieć na początku. Wypróbuj to ciśnienie przez chwilę i poczuj, jak opony pokonują zakręty.Zmniejsz ciśnienie o 5 psi w każdej oponie i poczuj, jak jeździ ten nowy zestaw i jak wypada w porównaniu z poprzednim ustawieniem.

Powinieneś zauważyć pewną poprawę stabilności, a jeśli tego nie zrobisz, obniż ciśnienie o kolejne 5 psi.Chcesz znaleźć najniższe ciśnienie, z jakim możesz jeździć bez załapania snejka. Tzw. Snejk  występuje wtedy, gdy opona toczy się po obiekcie, a następnie dobija do punktu, w którym opona i dętka zostają dociśnięte między przedmiotem a obręczą koła. Po prostu gdy poczujesz, że obręcz koła dobiła do gruntu. Gdy zdejmiesz oponę zobaczysz 2 dziury, które zostały zrobione przez obręcz, która dobiła do ziemi.

Dzięki systemom opon bezdętkowych możesz Jeździć przy znacznie niższym ciśnieniu powietrza, ponieważ nie musisz się martwić, że złapiesz kapcia. Jeżeli używasz wkładki antyprzebiciowej możesz zmniejszyć ciśnienie o kolejne 2-3 PSI. Jeśli zobaczysz na swojej oponie poprzeczne kreski – ślady,  lub kiedy opona roluje się pod obręczą podczas ostrego pokonywania zakrętów, oznacza to, że ciśnienie było zbyt niskie. Profesjonalni zawodnicy enduro pompują do swoich kół nieraz tylko 16 PSI, tak jak najlepszy zawodnik MTB Nino Schurter. Szwajcar może i jest filigranowy, ale pompuje swoje koła do wartości 16 PSI przód i 17 PSI tył.

Gdy już znajdziesz odpowiednie  ustawienie ciśnienia w oponach, zobacz jak zachowuje się opona, gdy ściskasz ją rękami. Gdy już wiesz, jakie w dotyku są Twoje opony, zawsze możesz uzyskać podobne ciśnienie powietrza – za pomocą dowolnej pompki.

Rower szosowy – jakie ciśnienie w oponach.

Rowery szosowe jeżdżą na wysokim ciśnieniu, aby zminimalizować opory toczenia i ryzyko przebicia. Analogicznie jak w przypadku MTB, wraz ze wzrostem wagi kolarza ciśnienie należy zwiększać.

waga cyklisty kg708090100
opony z dętką90PSI (6.2Bar) przód/ 93PSI (6.4Bar) Tył 94PSI (6.5Bar) przód/ 97PSI (6.7Bar) Tył 98PSI (6.8Bar) przód/ 101PSI (7Bar) Tył 101PSI (7Bar) przód/ 105PSI (7.2Bar) Tył 
system bezdętkowy80PSI (5.5Bar) przód/ 83PSI (5.7Bar) tył84PSI (5.8Bar) przód/ 87PSI (6Bar) tył88PSI (6.1Bar) przód/ 91PSI (6.3Bar) tył93PSI (6.4Bar) przód/ 95PSI (6.5Bar) tył

Poniższa tabela jest tylko punktem wyjścia i nie koniecznie musisz się do niej stosować. Znam amatorów szosy, którzy ładują w koła 9 Barów i nie wyobrażają sobie jeździć na niższym ciśnieniu.

Jakie ciśnienie w oponach rowerowych 28 cali: cross, grawel, trekking.

Opony w rowerach grawel, crossowych czy trekkingowych powinny mieć większe ciśnienie niż w MTB, ale mniej niż w rowerach szosowych. Zapewnia to najlepszy kompromis pomiędzy przyczepnością bieżnika , a oporami toczenia opony. Dużo w tym wypadku zależy od nawierzchni po jakiej jeździsz. W przypadku asfaltu możesz spokojnie pompować 10 PSI więcej, niż w przypadku jazdy po terenie. Dla mieszanej trasy możesz posłużyć się tabelką.

waga cyklisty kg708090100
opony z dętką50PSI (3.4Bar) przód/ 55PSI (3.8Bar) Tył 52PSI (3.6Bar) przód/ 57PSI (3.9Bar) Tył 54PSI (3.7Bar) przód/ 59PSI (4Bar) Tył 56PSI (3.9Bar) przód/ 61PSI (4.2Bar) Tył 
system bezdętkowy38PSI (2.6Bar) przód/ 40PSI (2.7Bar) tył40PSI (2.7Bar) przód/ 42PSI (2.9Bar) tył42PSI (2.9Bar) przód/ 44PSI (3Bar) tył44PSI (3Bar) przód/ 46PSI (3.2Bar) tył
Pompowanie koła rowerowego

Jakie ciśnienie oponach w rowerze dziecięcym.

W przypadku rowerów dziecięcych zalecane ciśnienie w oponach zawiera się w widełkach 20-40PSI. Jest to tylko rekomendacja, gdyż dzieci w różnym wieku mają różną wagę. W przypadku tych najmłodszych spróbuj ustawić ciśnienie w kołach na poziomie 20 PSI. ile powietrza w rowerze nastolatka należy napompować? Wartość początkowa to 40 PSI, w zależności od wagi należy eksperymentować.

Prosta zasada doboru ciśnienia w oponach roweru.

Nie ma jednej złotej wartości, która jest prawidłowa dla ciśnienia w kołach roweru. Warto posłużyć się powyższymi tabelami jako punk wyjścia i samemu dobrać odpowiednie dla siebie. Testuj, testuj i jeszcze raz testuj. To nic nie kosztuje, prócz kilkunastu minut twojego czasu.

Regularnie kontroluj ciśnienie w kołach.

Powietrze z kół ucieka i to jest fakt. Mniej z systemów bezdętkowych, ale też ucieka. Najwięcej z amatorskich rowerów służących do codziennej jazdy. Dlatego dla swojego komfortu i bezpieczeństwa powinieneś kontrolować stan powietrza w oponach co najmniej raz w tygodniu. Niestety robimy to zazwyczaj na początku sezonu lub w momencie przebicia koła.

Czym pompować koła rowerowe?

Warto zaopatrzyć się w 2 pompki. Jedną pompkę stacjonarną lub kompresor, który służy do szybkiego uzupełniania ciśnienia przed jazdą. Druga mała pompka ręczna natomiast to absolutny MUST HAVE podczas przejażdżki, wycieczki.

Osobiście mam stacjonarną pompkę za nieco ponad 60 zł i bez problemu pompuje nią opony bezdętkowe na mleku. Ważne, aby wyposażona była w manometr. Wtedy łatwo można napompować koło do wybranego zakresu. Manometr w takich pompkach nie podaje idealnego ciśnienia, jedna k to rekreacyjnej jazdy w zupełności wystarcza. W przypadku ręcznej pompki wiem natomiast, że najtańsze rozwiązania często zawodzą i się psują. Jeśli więc chcesz uniknąć przykrych niespodzianek na wycieczce lepiej dołożyć parę złotych i kupić ręczną pompkę ze średniej półki.

Jeżeli uważasz, że ten wpis był dla Ciebie przydatny, możesz postawić mi kawę Postaw mi kawę na buycoffee.to

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *