Close

Rodzaje hamulców rowerowych

6 Minut czytania

Rodzaje hamulców rowerowych

Tym razem na tapetę bierzemy hamulce. Nie zawsze są one najbardziej efektowną częścią naszego roweru, ale są kluczowe dla naszego bezpieczeństwa i dlatego należy o nie dbać. W tym poście przedstawię i opiszę różne dostępne typy hamulców rowerowych.

Najpierw zerknijmy jakie rodzaje hamulców dostępne są na rynku.. 

Hamulce szczękowe

Najpopularniejszym typem jest hamulec szczękowy, który można znaleźć w prawie wszystkich rowerach szosowych oraz wielu rowerach crossowych i turystycznych. Hamulce te działają poprzez ściśnięcie obręczy koła klockami hamulcowymi. Są proste i łatwe w utrzymaniu, ale nie są tak mocne, jak niektóre inne rodzaje hamulców. Nie daj się zmylić, że są to najprostsze i najtańsze hamulce, bo w rowerach szosowych potrafią kosztować sporo

kubikes20s-hamulec

Rodzaje hamulców szczękowych

Do hamulców szczękowych można zaliczyć hamulce typu Cantilever, u-brake czy też v-brake. Można je znaleźć w wielu rowerach górskich i niektórych rowerach crossowych. Są mniej wydajne niż hamulce tarczowe, ale nadal są dobrą opcją dla wielu rowerzystów.

  • Najprostszymi i najtańszymi są hamulce Cantilever, jednak ich działanie nie jest najmocniejsze, a regulacja potrafi przysporzyć bólu głowy. Ten rodzaj wykorzystywany jest w najtańszych rowerach MTB z marketu. Rzadko już można je spotkać w rozsądnym rowerze.
  • Hamulce typu U-brake wykorzystywane są jeszcze w rowerach szosowych. Jeszcze spora część kolarzy szosowych jest wierna tradycji i nie zamierza ich zmieniać na coraz popularniejsze tarczówki.
  • Hamulce typu v-brake to najpowszechniejszy rodzaj hamulca rowerowego. Bardzo często stosowane są nie tylko w rowerach dziecięcych, ale także w tańszych rowerach crossowych, trekkingowych czy nawet górskich. Zapewniają przyzwoitą siłę hamowania. 

Niektórzy eksperci wręcz twierdzą, że hamulce tarczowe to zabieg marketingowy, a vbrejki spokojnie zatrzymają każdy rower. Można z tym polemizować…

Zasada działania hamulców szczękowych typu v-brake

Hamulce szczękowe składają się z klocków hamulcowych, które zaciskają się na obręczy koła, aby spowolnić rower. Im mocniej naciśniesz klamkę hamulca tym mocniej hamują. Klocki hamulcowe mogą być wykonane z różnych materiałów, takich jak guma, korek lub kompozyt.

Konserwacja hamulca szczękowego

Jedną z głównych zalet hamulców szczękowych jest łatwość obsługi i konserwacji. Można je łatwo regulować, a klocki hamulcowe stosunkowo tanio i szybko wymienić. Podobnie wygląda sprawa z linką hamulcową czy pancerzem. Ich wymiana nie przysparza wielu problemów. Są one jednak mniej wydajne, niż hamulce tarczowe. W mokrych warunkach skuteczność hamowania może być ograniczona. Z czasem tego typu hamulce mogą również zużywać obręcz koła.

Hamulce tarczowe

Innym typem są hamulce tarczowe. Różnice w ich budowie są zasadnicze.

hamulce roko.bike

Zasada działania hamulca tarczowego.

Zasada działania hamulców tarczowych jest taka sama jak w motocyklach. Do piasty koła przymocowana jest dodatkowo tarcza hamulcowa. Klocki hamulcowe podczas hamowania zaciskają się właśnie na tej tarczy.

Rodzaje hamulców tarczowych

Wyróżniamy hydrauliczne hamulce tarczowe i mechaniczne hamulce tarczowe

Hydrauliczne hamulce tarczowe wykorzystują płyn do przenoszenia siły z dźwigni hamulca na zacisk, podczas gdy mechaniczne hamulce tarczowe wykorzystują linkę, tak jak szczękowe. Oba typy hamulców tarczowych są mocniejsze i bardziej niezawodne, niż hamulce szczękowe. 

Działają lepiej zwłaszcza w mokrych i błotnistych warunkach. Wymagają za to więcej uwagi. Z racji tego, że w hamulcach hydraulicznych znajduje się płyn hydrauliczny, mogą one się zapowietrzać i poprzez odpowiedni zestaw należy dokonać ich serwisu.

Jeśli chodzi o hamulce tarczowe, należy wziąć pod uwagę różne rodzaje rozmiarów tarcz: 140 mm, 160 mm i 180 mm, a nawet 200mm dla Enduro czy DH. Rozmiar tarczy wpłynie na moc i rozpraszanie ciepła hamulca. Im większy rozmiar tarczy, tym większą moc będzie miał hamulec, ale będzie też lepiej odprowadzał ciepło. Do tego drugiego można także zastosować klocki hamulcowe z radiatorem.

Hamulec torpedo

Na koniec mamy hamulec nożny typu torpedo. Hamulce typu torpedo można znaleźć w niektórych rowerach miejskich i cruiserach, a także dziecięcych. Są one wbudowane w tylną piastę i są aktywowane przez pedałowanie do tyłu, co czyni je łatwymi w użyciu. 

Nie są to idealne hamulce do poważnej jazdy na rowerze. Hamowanie hamulcem nożnym staje się coraz trudniejsze w terenie, szczególnie na wzniesieniach. Hamulce nożne działają zero – jedynkowo. Są wyłączone lub włączone, nie ma możliwości modulacji. Powoduje blokowanie koła i poślizg, a przez to potencjalnie wypadki. Podobnie sprawa ma się w przypadku awarii łańcucha. Chyba każdemu zdarzyła się taka przypadłość za młodu. W momencie gdy łańcuch spadnie z zębatki, hamulec torpedo nie działa!

Nie polecam ich. Z resztą zachęcam do przeczytania Hamulce do roweru dziecięcego torpedo czy ręczne v-brake

Jakie hamulce wybrać 

Jeśli chodzi o wybór odpowiednich hamulców do roweru, należy wziąć pod uwagę kilka rzeczy. Przede wszystkim zastanów się, jaki rodzaj jazdy będziesz uprawiać. Jeśli jesteś kolarzem szosowym, prawdopodobnie będziesz chciał wybrać hamulce szczękowe lub tarczowe. Szosowcy długo opierali się hamulcom tarczowym, jednak i ten bastion padł. 

Z drugiej strony, jeśli jesteś kolarzem górskim, prawdopodobnie będziesz chciał wybrać hamulce tarczowe lub v-brake. Dodatkowo pomyśl o terenie, po którym będziesz jeździł. Jeśli zamierzasz dużo zjeżdżać, potrzebujesz mocniejszych hamulców. Jeśli zamierzasz dużo podjeżdżać, potrzebujesz lżejszych hamulców.

Klocki hamulcowe

Kolejną rzeczą, na którą warto zwrócić uwagę, są klocki hamulcowe. Są częścią hamulca, która styka się z tarczą lub obręczą i są odpowiedzialne za spowolnienie roweru. Dostępne są różne rodzaje klocków hamulcowych, takie jak spiekane, organiczne i ceramiczne,metaliczne, żywiczne a każdy z nich ma swoje zalety i wady. Upewnij się, że wybierasz klocki hamulcowe odpowiednie do warunków jazdy.

Klamki hamulcowe

Wreszcie, dźwignie hamulca są kolejnym ważnym czynnikiem. Te najlepsze obsługiwane są 1 palcem. Miej pewność, że dźwignie hamulca są wygodne osadzone i łatwo dostępne, abyś mógł szybko i płynnie wyhamować. Pamiętaj o odpowiednim umieszczeniu klamki hamulcowej. Zazwyczaj jest ona oddalona od gripa na kierownicy o kilka cm. Nie przykręcaj jej też na maksa. W przypadku uderzenia o drzewo lub coś innego klamka nie złamie się , tylko przekręci na kierownicy.

klamka hamulcowa w rowerze szosowym

Dostępnych jest wiele różnych rodzajów hamulców rowerowych, z których każdy ma swoje zalety i wady. Ważne jest, aby wybrać odpowiednie hamulce do swojego roweru, w zależności od rodzaju jazdy i terenu. Nie zapomnij o ich właściwej konserwacji i doborze klocków hamulcowych odpowiednich do warunków jazdy. 

Jeżeli uważasz, że ten wpis był dla Ciebie przydatny, możesz postawić mi kawę Postaw mi kawę na buycoffee.to

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *