Close

Dlaczego rowery szosowe i MTB nie posiadają stopki rowerowej i jak sobie bez niej radzić?

7 Minut czytania

Dlaczego rowery szosowe i MTB nie posiadają stopki rowerowej i jak sobie bez niej radzić?

Dlaczego rowery szosowe i MTB nie posiadają stopki rowerowej i jak sobie bez nie radzić?

Kupując rower, czy to dla siebie czy to dla swojego dziecka, zapewne zwróciłeś uwagę, że cześć z nich wyposażona jest w podpórkę. Możesz zastanawiać się dlaczego niektóre rowery posiadają stopkę rowerową, podczas gdy inne jej nie posiadają.

Czym jest stopka rowerowa? Jest to ten element roweru, który pozwala utrzymać go w pionie, podczas gdy na nim nie jeździsz, a rower odstawiony jest na bok.

W tym artykule przedstawię w kilku punktach dlaczego rowery szosowe i górskie nie posiadają nóżki.

Dlaczego rowery nie posiadają stopki rowerowej

Stopka rowerowa jest przydatnym elementem roweru, jednak większość jednośladów jej nie posiada. Poniższe punkty prezentują dlaczego tak się dzieje.

stopka rowerowa

Stopka rowerowa waży dodatkowe gramy

Ambitni kolarze szosowi, czy też górscy bardzo często jeżdżą nie tylko rekreacyjnie, ale też często w celach sportowych. Nierzadko też biorą oni udział w wyścigach. W momencie, gdy czas przejazdu jest kluczowy, waga roweru odgrywa pierwszorzędne znaczenie. Oczywisty wniosek można wysnuć z tego, że aby przewieźć więcej kilogramów należy włożyć w pracę więcej energii. Nierzadko na startach wyścigów spotkasz wylajtowane rowery, gdzie rajderzy płacą fortunę za najwyższe, najlżejsze klasy osprzętu, aby zbić każdy gram z wagi roweru.

Przeglądając oferty podpórek rowerowych stwierdzam, że średnia ich waga to o zgrozo 300 gram. Dla osób ścigających się jest to waga nie do przyjęcia.

Stopka rowerowa może zahaczyć o kamienie i korzenie.

O ile poprzedni punkt tyczył się zarówno kolarzy szosowych jaki i górskich, tak ten odnosi się prawie wyłącznie do MTB.

W tym wypadku stopki rowerowe stanowią zagrożenie. Coraz więcej osób jeździ w terenie, a infrastruktura, w postaci choćby singletracków, sprzyja rozwojowi MTB. Należy jednak pamiętać, że stopka wystaje kilka centymetrów w dół. Ironią jest, że projektanci rowerów walczą o każdy milimetr prześwitu pod rowerem, aby bezpieczniej pokonywać przeszkody, a klient montuje sobie w rowerze MTB podpórkę, która wystaje w dół na kilka centymetrów.

kontuzja MTB

Montując podpórkę rowerową istnieje poważne ryzyko zahaczenia rowerową podpórką o korzenie lub kamienie, które wystają z gruntu. Zawadzenie o przeszkodę podczas jazdy najczęściej kończy się glebą. Wywrotki w MTB nie są niczym nadzwyczajnym, jednak nawet przy małej prędkości mogą być niebezpieczne.

Nadomiar złego bardzo dobrze pamiętam, jak podczas jazdy w terenie lub po dziurawym asfalcie stopka opadała, rozkładała się i trzeba było na gwałt machać nogą, aby ją na powrót złożyć.

Stopka może Cię uszkodzić.

Ten punkt ściśle związany jest z poprzednim i jest jego konsekwencją. Jak napisałem wcześniej upadki w kolarstwie górski nie są niczym nadzwyczajnym. Często jednak wszelkiego rodzaju urazy związane są z tym, że nadziewamy się na jakiś wystający element roweru. Widziałem już kierownicę wbitą w ciało, a stopka rowerowa jest przecież węższa i zastrugana praktycznie do szpica. Wyobraź sobie sam co się może stać podczas upadku na trasie MTB.

Podpórka nie sprawdza się w terenie

Stopki rowerowe nie najgorzej działają na prostej, twardej powierzchni. Jeżeli chodzi o teren nie specjalnie mają tu zastosowanie. Żeby rower stał stabilnie oba koła i podpórka muszą stać na jednej, prostej płaszczyźnie. Bardzo ciężko jest ustawić rower na korzeniach, kamieniach czy nawet nierównym gruncie.

Stopka to dodatkowy koszt

Najtańsze podpórki to koszt kilku złotych, jednak dobra stopka, która jest lekka, wytrzymała i spełnia swoje zadanie to już koszt dużo większy. Zastanów się czy lepszym wyborem nie jest inny upgrade twojego roweru.

Podpórki są brzydkie

Nie ma się co oszukiwać, rower ze stopką wygląda brzydko. Producenci rowerów projektują tak swoje rowery, aby wraz z komponentami stanowiły spójną całość, i to nie tylko pod względem kolorystycznym. Dodatkowy element jakim jest nóżka do roweru niestety najczęściej oszpeca jednoślad.

Stopka rowerowa może uszkodzić lakier roweru

Montując stopkę rowerową ryzykujesz tym, że uszkodzisz powłokę lakierniczą roweru. Stopka rowerowa montowana jest centralnie lub do tylnych widełek, tuż przed osią koła. W miejscu montażu stopki istnieje ryzyko uszkodzenia lakieru. W momencie zbyt mocnego dokręcenia śrub mocujących ten element może dojść do odpryśnięcia lakieru. Gdy mocowania nóżki są za słabo dokręcone może to doprowadzić do otarć wierzchniej powłoki na skutek ruszania się stopki w miejscu montażu.

Jak stawiać rower bez stopki rowerowej

Jak już na początku wspomniałem rowery najczęściej nie są wyposażone w stopki. Jak zatem utrzymać je w pionie, podczas gdy na nich nie jeździmy?

Stwórz tymczasową stopkę

Na potrzebę chwili, najczęściej jakiegoś szybkiego zdjęcia możesz użyć kamienia lub patyka, aby podeprzeć rower. Miejsce podparcia, analogicznie jak w przypadku stopki rowerowej, powinno znajdować się pod suportem lub w pobliżu osi tylnego koła. Uważaj jednak, by nie porysować lakieru.

Połóż rower

Najprostszą metodą jest po prostu położyć rower na ziemi. Jest to chyba najpowszechniej stosowana metoda pozostawienia roweru. Należy jednak zwrócić uwagę, na którą stronę kładzie się rower. Należy zrobić to tak, aby napęd był po zewnętrznej stronie. Trzeba wystrzegać się ubrudzenia łańcucha i zębatek trawą, błotem i innym specyfikami jakie czyhają w lesie na rowerzystów. Przy okazji kładzenia roweru napędem w stronę podłoża bardzo łatwo jest wykrzywić hak przerzutki, także zwracaj na to uwagę.

położony rower

Oprzyj rower

Można także po prostu oprzeć rower o skałę, drzewo, ścianę, cokolwiek jest w pobliżu. W tym wypadku rower musi stać stabilnie. Jakimi częściami roweru opierać go:
kierownicą – najmniej stabilne oparcie, należy bacznie zwracać uwagę na stabilność.
• ramę – rower można także opierać ramą o przedmioty, lecz tu także trzeba mieć na uwadze możliwość porysowania lakieru. Między ramę, a przedmiot o który się opiera rower można podłożyć coś co ją zabezpieczy, np. jakiś ciuch.
• tylnym kołem – tylne koło oparte o drzewo czy inny przedmiot nie zarysuje się tak jak rama, ale zawsze istnieje ryzyko wywrotki roweru
• siodełkiem – chyba najczęściej wykorzystywany element roweru do opierania go. Siodełka nie są tak narażone na uszkodzenia jak rama, a daje stosunkowo stabilne oparcie.

rower oparty o drzewo

Użyj miejskiego stojaka rowerowego

Jeżeli nie jesteś na łonie natury, a jeździsz po miejskiej dziczy możesz wykorzystać stojaki rowerowe, które rozstawione są w głównych punktach miasta i pod prawie każdym sklepem. Zostawiając rower w mieście nawet na krótką chwilę nie zapomnij o zapięciu go.

Uchwyty rowerowe

Na koniec zostaje jeszcze miejsce przechowywania roweru. Może to być garaż, komórka lokatorska czy też rowerownia. W tym wypadku można być bardziej kreatywnym i zamontować tam różnorakie uchwyty rowerowe. Mogą to być stojaki rowerowe, uchwyty ścienne czy uchwyty podwieszane.

Mniej idealnym rozwiązaniem na przechowywanie jest zastosowanie stojaka serwisowego. Jest to wręcz niezbędne narzędzie w przypadku dbania o rower, jednak do samego przechowywania może być mniej wygodny.

Jak widzisz w niektórych przypadkach stopka rowerowa może być całkiem przydatna, najczęściej jednak nie jest to niezbędny element naszego ukochanego jednośladu.

Jeżeli uważasz, że ten wpis był dla Ciebie przydatny, możesz postawić mi kawę Postaw mi kawę na buycoffee.to

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *