Oznaczenia opon rowerowych – rodzaje opon rowerowych
9 Minut czytania
Z wcześniejszych części dowiedziałeś się już jaki rozmiar opony powinieneś kupić do swojego roweru. W artykule tym omówimy różne rodzaje opon rowerowych, producentów, oznaczenia i budowę opon oraz rodzaje bieżników.
Ten wpis jest jednym z cyklu o oponach i kołach:
Wymiana opony na odpowiednią do Twojego stylu jazdy to najlepsza możliwa modyfikacja roweru. Zarówno na asfalcie jak i w terenie nawet laik odczuje różnice w jeździe.
Budowa opony rowerowej
Analogicznie jak w przypadku samochodów opona rowerowa składa się z kilku warstw.
Na krawędziach znajduje się stopka z wtopionym drutem lub linką, które mają na celu odpowiednie ułożenie i stabilizację opony na obręczy.
Patrząc od zewnątrz widać bieżnik opony. W przypadkach zaawansowanych opon do rowerowych sportów grawitacyjnych, sam bieżnik może się składać z kilku rodzajów gumy.
Pod bieżnikiem znajduje się karkas czyli kilka warstw oplotu. Najczęściej są to nitki kordu. Między tymi warstwami oplotu znajduje się jeszcze warstwa, ochronna, antyprzebiciowa.
W tych najtańszych oponach jest guma, oplot, drut, wszystko w minimalnych ilościach.
Bieżniki opon rowerowych
Opony rowerowe bardzo różnią się między sobą. Nie widać tego jakie rodzaje gumy stosowane są w jej środku, widać natomiast jaki bieżnik ma dana opona.Opony rowerowe dostępne są z różnymi rodzajami bieżników, dostosowanymi do różnych rowerów i rodzajów jazdy.
Rodzaje bieżnika opony rowerowej:
- slick – opony z gładkim bieżnikiem, przeznaczone do jazdy po asfalcie.
- uniwersalny – opony z bieżnikiem, który dobrze odprowadza wodę, a jednocześnie nie stawia dużych oporów toczenia. Jest to opona o niskiej profilacji, przeznaczone do jazdy po asfalcie oraz ścieżkach rowerowych. Na oponie widać dość płytkie rowki. Opony tego typu stosowane są w rowerach miejskich, crossowych czy trekkingowych, a także dziecięcych.
- semi slick – opony do jazdy w lżejszym terenie, a także asfalcie. Bieżnik na środku opony to najczęściej drobniutka kostka, natomiast z boków rozmiar kostki jest już dużo większy
- terenowy – opony z bieżnikiem o wysokim profilu, przeznaczone do jazdy po terenie. Ten typ ma najwięcej wariantów. Od szybkiego ścigania się w XC, gdzie opony mogą mieć drobną kostkę, do enduro i DH. Opona ta jest bardzo agresywna, występują w niej 4 rzędy grubej, wypasionej kostki, która ma zadanie wgryzać się w glebę i dawać jak najwięcej przyczepności.
Rodzaje mieszanek gumowych na bieżniku.
Jednym z najważniejszych elementów opony jest mieszanka gumy w bieżniku. Poprzez zmianę ilości różnych składników mieszanki gumowej, inżynierowie mogą sprawić, że dwie identycznie wyglądające opony będą się zachowywać zupełnie inaczej.
- Jeden rodzaj gumy- Jedna mieszanka stosowana we wszystkim bieżniku opony, zoptymalizowana pod kątem trwałości i wydajności.
- 2 rodzaje gumy- Dwie różne mieszanki stosowane w bieżniku wybranych opon, zapewniają niższy opór toczenia i lepszą przyczepność na zakrętach.
- 3 rodzaje gumy- Trzy różne mieszanki ułożone w oponie zapewniają najwyższą bezkompromisową wydajność wyścigową.
Opona drutowa czy zwijana
Każda opona także może występować w 2 wariantach. Opona drutowa posiada zatopiony drut w swojej stopce czyli na krawędzi opony. Jego zadaniem jest odpowiednie ustabilizowanie i usadowienie się opony na obręczy koła. Opona zwijana zamiast drutu posiada kewlarowy sznur, który spełnia to samo zadanie.
Plusy i minusy opon drutowych i zwijanych
Opona drutowa jest cięższa niż zwijana. Opona drutowa jest natomiast tańsza od swojego zwijanego odpowiednika. Do wad należy to, że nie można jej pozwijać i wsadzić do plecaka, bo drut zniekształci się i opona straci swoje właściwości. Opona drutowa jest także cięższa niż zwijana.
Dla kogo opona zwijana, a dla kogo drutowa.
Opony drutowe wykonywane są najczęściej z tanich materiałów. Wykorzystywane są w rowerach dziecięcych, marketowych i miejskich. Drut występuje głównie w oponach uniwersalnych. Z drugiej strony opony zwijane dominują rynek amatorów,
Jeżeli jesteś zapalonym amatorem i waga ma dla Ciebie kluczowe znaczenie wybierz oponę zwijaną.
Marki opon rowerowych
Na rynku opony rowerowych dominują producenci tacy jak:
- Maxxis – tajwański producent opon rowerowych, oferujący szeroką gamę produktów do różnych rodzajów jazdy, specjalizują się we wszelkiej maści MTB.
- Schwalbe – niemiecki producent opon rowerowych, specjalizujący się w oponach do jazdy w terenie.
- Kenda – amerykański producent opon rowerowych, oferujący produkty do różnych rodzajów jazdy.
- Continental – niemiecki producent opon rowerowych, specjalizujący się w oponach rowerowych oraz motocyklowych.
- Inni – wśród wielu innych producentów opon rowerowych, oferujących różne rodzaje opon do różnych rodzajów jazdy można wyróżnić, Michelin, WTB, Panaracer, Vittoria, Hutchinson, Goodyear.
Oznaczenia opon rowerowych
Podobnie jak w oponach samochodowych opony rowerowe mają z boku jakieś napisy. Często te napisy są kolorowe, więc są ładniejsze niż te w autach. Co oznaczają symbole na oponach rowerowych?
Na kolorowo oznaczony będzie producent i model opony, ale producent też będzie podany jako grawer. Fundamentalne informacje na oponie są wyryte w gumie, te jak zbudowana jest opona będą w kolorach.
Zacznijmy od tych podstawowych.
- Strzałka – oznacza, że opona jest kierunkowa i należy ją założyć w odpowiedni sposób, tak jak wskazuje strzałka.
- rozmiar – podstawową informacją jest także jakiego rozmiaru jest opona. Podana jest zarówno średnica opony, jak i jej szerokość. Oprócz tego podany jest rozmiar w formacie etrto.
- Ciśnienie – Jeżeli nie czytałeś artykułu ile napompować koło to wartości minimalne i maksymalne dopuszczalnego ciśnienia w oponie podane są na boku opony. Parametry te są podane w KPA, PSI i Barach.
- Kraj produkcji
- Data produkcji – nie jest to element obligatoryjny, więc nie zawsze występuje
Kolorowe oznaczenia:
Tu sprawa się komplikuje, bo o ile jest kilka wspólnych dla wszystkich producentów to oprócz tego każdy ma swoje tajne patenty i skróty, które to oznaczają. Najwięcej piktogramów znajduje się na nowoczesnych oponach MTB, to w nich jest najwięcej magii.
- TPI – (Threads Per Inch) oznacza gęstość oplotu czyli liczbę nici na cal w oponie. Niższa ilość TPI (np. 60 TPI) daje lepszą odporność na przebicie, rozcięcie i ścieranie, ale jest cięższa. Wyższa ilość TPI (np. 120 TPI) lepiej dostosowuje się do terenu, oferując bardziej płynną i komfortową jazdę przy jednoczesnym zmniejszeniu wagi opony. Wada wyższej ilości TPI jest bardziej delikatna niż niższej ilości TPI.
- TR – Opony Tubeless ready oferują rowerzyście wiele korzyści: możliwość jazdy na niższych ciśnieniach, co poprawia przyczepność; niższe opory toczenia w porównaniu z oponami typu tube; oraz mniejsze ryzyko przebicia, ponieważ brak jest dętki. Opony Tubeless ready oznaczone są literami „TR” na bocznej ściance.Opony Tubeless ready muszą być zamontowane na obręczach kompatybilnych z technologią bezdętkową i wymagają użycia płynnego uszczelniacza, aby utrzymać ciśnienie. Płynne uszczelniacze mają dodatkową korzyść w postaci uszczelniania małych dziur. Upewnij się, że regularnie sprawdzasz swój uszczelniacz i odnawiasz go, gdy jest to konieczne, ponieważ wysycha on z czasem. Obecnie system tubeless wyszedł poza MTB i coraz powszechniej jest stosowany, także w kolarstwie szosowym.
- WT – Konstrukcja Wide Trail (WT) optymalizuje rozmieszczenie i profil bieżnika opony w dzisiejszych, szerszych obręczach. Tradycyjne opony są projektowane dla starszych, węższych obręczy, co może prowadzić do nieoptymalnej wydajności. Opony WT są zoptymalizowane dla wewnętrznej szerokości obręczy 35mm, ale okazały się skuteczne w zakresie od 30-35mm, w zależności od preferencji rowerzysty.
- e25 lub e50 – przeznaczone dla rowerów elektrycznych
W przypadku opon MTB Maxxis ich konstrukcja oznaczona jest jako EXO, EXO+, DoubleDown(DD), Downhill, a ich odpowiednikami w Schwalbe są Super Race, Super Ground, Super Trail, Super Gravity, Super Downhill.
Analogicznie w przypadku stosowania mieszanek gumy. W schwalbe mamy do czynienia z Addix speed,Addix speedgrip, Addix soft, Addix ultra soft, Addix performance. Ich odpowiednikami w Maxxis są mieszanki 3C MaxxSpeed,3C MaxxTerra,3C MaxxGrip.
Continental ma dla odmiany różne wersje mieszanki Black Chili, natomiast Michelin stosuje technologię Gum -X3D.
Jaki bieżnik wybrać
Pamiętaj, że wybór odpowiedniej opony rowerowej jest kluczowy dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Dostosowanie opony do warunków jazdy oraz indywidualnych preferencji pozwala na osiągnięcie lepszych wyników i większej przyjemności z jazdy. Dlatego ważne jest, aby dobrać odpowiedni rodzaj opony oraz bieżnik, dostosowany do rodzaju jazdy oraz warunków drogowych.
Ponadto ważne jest, aby pamiętać o regularnej kontroli stanu opon, w tym ciśnienia oraz ewentualnych uszkodzeń, takich jak przebicia czy zużycie bieżnika. Regularna konserwacja oraz wymiana opon na nowe pozwala na zwiększenie bezpieczeństwa oraz zwiększenie przyjemności z jazdy.
Reasumując, opony rowerowe są jednym z najważniejszych elementów roweru. Dostosowanie odpowiedniej opony do warunków jazdy oraz indywidualnych preferencji jest kluczowe dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. W artykule tym omówiliśmy różne rodzaje opon rowerowych, producentów, oznaczenia i budowę opon oraz rodzaje bieżników, które pozwolą Ci na dobranie odpowiedniej opony dla Twoich potrzeb. Pamiętaj, że regularna kontrola oraz konserwacja opon pozwala na zwiększenie bezpieczeństwa oraz przyjemności z jazdy.