Close

Wymiana opon i dętki w rowerze – przewodnik

7 Minut czytania

Wymiana opon i dętki w rowerze – przewodnik

Wymiana opony i dętki w rowerze to fundamentalna umiejętność każdego kto zasiada za kierownicą roweru. Przebite koło to najczęściej występująca awaria. Może zdarzyć się w najmniej oczekiwanym momencie, a zazwyczaj następuje wtedy gdy tego nie chcemy.

Przedstawię Ci krok po kroku jak wymienić oponę i dętkę, a także jak sobie radzić z tą awarią w terenie jeżeli nie masz zapasowej dętki.

Jak zdjąć tylne koło w rowerze

O ile ze ściąganiem przedniego koła nie ma problemu, to już tylne może nastręczyć laikowi problemów.

Aby ściągnąć tylne koło przede wszystkim należy odkręcić śrubę je mocującą. Najczęściej będzie to szybkozamykacz, ale w tańszych rowerach, lub rowerach dziecięcych jest to śruba, którą należy odkręcić kluczem. Uważaj na sprężynki które są przy osi, aby ich nie zgubić (chyba, że masz sztywną oś). W przypadku hamulców v-brake rozłącz je przy kole przed odkręceniem go.

W przypadku rowerów z przerzutkami należy odchylić wózek przerzutki, tak aby poluzować łańcuch i zrzucić go z zębatki korby. Wyższej klasy przerzutki wyposażone są w blokadę sprzęgła, która zapobiega obijaniu łańcucha o ramę. Zwolnij tą blokadę, jeśli ją posiadasz. Wtedy też z całej tej plątaniny łańcucha wyciągamy tylne koło. Aby zapamiętać jak przebiega łańcuch skorzystaj z komórki i zrób zdjęcie, wtedy przy zakładaniu szybciej Ci pójdzie.

luzowanie łańcucha

Podobnie jest gdy mamy do czynienia z rowerami bez przerzutek. W tym wypadku jednak, aby zluzować łańcuch należy po odkręceniu śrub mocujących przesunąć delikatnie koło do przodu. W tym momencie łańcuch luzuje się i można go zrzucić z przedniej zębatki. Wtedy bez problemu można ściągnąć tylne koło.

Jak ściągnąć oponę z koła

spuszczanie powietrza

Po pierwsze należy spuścić praktycznie całe powietrze z koła. Po drugie warto użyć łyżek do opon. W miejscu przeciwległym do wentyla odegnij oponę i z uczuciem wsadź łyżkę. Zrób to na tyle delikatnie, żeby nie przyszczypać dętki. Drugi koniec łyżki zablokuj o szprychę (jest do tego celu specjalnie wyprofilowana), aby się nie ruszała.

łyżka do opon w pracy

Nie używaj śrubokrętów, ani innych ostrych przedmiotów. Ryzyko uszkodzenia dętki i opony jest duże.

Drugą łyżkę wsadź w powstałą szparę i przeciągaj, tak żeby krawędź opony wyskakiwała kawałek po kawałku na zewnątrz obręczy. W ten sposób przeciągnij łyżką dookoła obręczy, aby wyrzucić krawędź opony na zewnątrz obręczy.

2 łyżki do opon w akcji

Teraz możesz już wyciągnąć dętkę i wymienić na nową. W przypadku uszkodzenia, tudzież zużycia opony możesz całkowicie ją ściągnąć z obręczy i także wymienić.

Zakładanie dętki i opony

Zakładanie dętki jest banalnie proste. Zakładam też, że opona z jednej strony jest założona. Zlokalizuj otwór w obręczy na wentyl i wsadź go tam, następnie rozciągnij dętkę wzdłuż obręczy. Zwróć uwagę na to, aby dętka nie była poskręcana. Przed montażem możesz ją delikatnie podpompować.

wymiana dętki

Kiedy dętka jest już na miejscu możesz przystąpić do założenia opony na obręcz z drugiej strony. Można to zrobić rękami, opona przez 80% swojej długości wchodzi bez problemu. Jeżeli ostatni kawałek krawędzi opony nie chce wskoczyć w obręcz, możesz posłużyć się po raz kolejny łyżkami, podważając gumę.

Po założeniu gumy, koło napompuj do wartości podanej w tabeli.

Jak założyć tylne koło w rowerze

Tutaj postępujemy odwrotnie do kroków przedstawionych w punkcie – jak zdjąć tylne koło w rowerze.

Pamiętaj, że opony często są kierunkowe. Na ich boku umieszczona jest strzałka jak ją zamontować


Jak załatać dętkę

Rowerzysta zawsze powinien być przygotowany na naprawienie najczęstszej awarii, czyli przebicia opony. Prosty zestaw do naprawy opon powinien zawierać dętkę, kilka łyżek do opon ułatwiających demontaż opony, zestaw naprawczy i pompkę.

Sam jeżdżę z zapasową dętką, a zestaw naprawczy wożę awaryjnie. Ewentualne naprawy wykonuję w domowym zaciszu.

Dziurę w dętce można załatać, używając dedykowanego zestawu lub wycinając kawałek starej dętki o wymiarach 3 × 3 cm.

Ja preferuję gotowy zestaw z Decathlonu. Jest mały, tani i łatwy w obsłudze.

zestaw naprawczy do dętki rowerowej
Zestaw naprawczy Decathlon
łyżki do opon
Komplet łyżek do opon

Dziura w oponie rowerowej

W przypadku dziury w oponie znakomicie sprawdza się zestaw naprawczy francuskiego producenta.

Zestaw do łatania dziur w oponach tubeless

5 sposobów na łatanie dętki bez zestawu naprawczego

A co się stanie, jeśli złapiesz gumę i nie będziesz miał ze sobą zestawu łatek ani dodatkowej dętki?

Każdy rowerzysta powinien mieć przy sobie pompkę, aby w razie awarii można było napompować koło i kontynuować jazdę. To jest absolutny MUST HAVE. Niewielka dziurka może być denerwująca, ale za każdym razem, gdy dętka upuści powietrze, można go szybko dopompować. Większe nieszczelności będą musiały zostać uszczelnione.

Mały kawałek taśmy klejącej może służyć jako tymczasowa łata. Dętka nadal będzie przeciekać, ale powinieneś być w stanie zastosować podejście „pompuj i jedź”, które jest stosowane przy każdej małej dziurce.

Jeśli nie masz taśmy do naprawy nieszczelności, możesz zlokalizować dziurę i umieścić ten obszar poza obręczą koła podczas ponownego montażu opony. Powoduje to wystawienie dętki na zewnątrz podłoża, ale kiedy dętka jest pompowana, opona uszczelnia ją. Dętka wybrzuszy się na zewnątrz opony, ale nie powinna ściągnąć opony z obręczy, chyba że jest nadmiernie napompowana.

Inną techniką jest złożenie dętki wewnątrz opony, aby zakryć otwór, zrobienie pewnego rodzaju zakładki. Kiedy pompujesz oponę, zachodząca na siebie dętka spowalnia ulatnianie się powietrza.

Postępowanie w przypadku braku dętki

A co się stanie, jeśli złapiesz gumę, a nie masz zapasowej dętki? Co więcej nie masz też pompki do napompowania koła? Wtedy musisz być pomysłowy i kreatywny.

Najwięcej pewności daje system bezdętkowy, gdzie w środku zamiast dętki jest płyn mleczko uszczelniające, które łata wszelkie dziury. Ponadto wolną przestrzeń w oponie możesz także zapełnić wkładkami antyprzebiciowymi typu cushcore czy procore, lub też w budżetowej opcji sznurem dyletacyjnym.

Jeżeli jednak te zagadnienia są ci obce, to możesz wepchnąć do opony trawę i chwasty. Im więcej trawy, tym lepiej, ponieważ pomoże to zapobiec szorstkiemu kontaktowi obręczy z podłożem i jej wykrzywieniem.

W przypadku, gdy opona rowerowa pęknie i nie pozostanie na obręczy, rowerzysta pozostanie bez innego wyboru, jak tylko jechać na obręczy, lub prowadzić rower. Jazda jest możliwa i na asfalcie nie powinna zbytnio uszkodzić obręczy. Ja jednak wybrałbym opcję pchania, lub noszenia jednośladu.

Rowerzysta zawsze naraża się na problemy mechaniczne, takie jak przebita opona. Problemy te można rozwiązać przy odrobinie pomysłowości i zaradności, nawet jeśli brakuje im dostępnych narzędzi do wykonania danego zadania.

A czy wy mieliście taką przypadłość? I jak sobie z nią poradziliście?

Jeżeli uważasz, że ten wpis był dla Ciebie przydatny, możesz postawić mi kawę Postaw mi kawę na buycoffee.to

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *