sprawdzanie roweru przed kupnem

Jak kupić używany rower dziecięcy

Myślisz o zakupie używanego roweru dla dzieci? To świetny sposób na dobrej jakości rower dziecięcy bez konieczności wydawania niekiedy dość wysokiej kwoty. Musisz jednak wiedzieć, czego szukać, aby nie zostać oszukanym.

Przeprowadzę Cię przez proces zakupu używanego roweru dziecięcego krok po kroku, Tak żebyś wiedział że kupujesz naprawdę dobry egzemplarz.

Sprawdź ewentualne uszkodzenia i zużycie komponentów

Nie należy zapominać, że kupujesz używkę. Nie kupujesz perełki prosto z salonu, więc musisz mieć świadomość, że prawdopodobnie rower nosi ślady użytkowania. Kupując używany rower dziecięcy zdecydowanie można się spodziewać zarysowań. Dziecko w momencie, kiedy uczy się jeździć wywraca się, analogicznie jak ćwiczy nowe triki. Rower może też doświadczyć otarć, kiedy dziecko nie patrzy jak odstawia rower. Najczęściej odłoży go w niedbały sposób pod domem, w garażu czy na placu zabaw.

Zużycie rowerka to nie tylko zadrapania lakieru, ale także zużycie elementów, takich jak chwyty, opony i zębatki. Jeśli Ci to przeszkadza będziesz musiał, albo sięgnąć głęboko do kieszeni i kupić nowy rower na podobnym osprzęcie, albo kupić nowy z tańszymi i gorszymi komponentami.

Zużyta opona

Rozdarte siodełka, łyse opony i zużyte chwyty można dość szybko zauważyć i ocenić. Należy Jednak przyjrzeć się także na następujące kwestie:

Kierownica

Obracaj kierownicą. W trakcie ruchu upewnij się, że obraca się płynnie, a nie skokowo. Zdarza się, że stery mogą wymagać serwisu. Popatrz także, czy na kierownicy nie ma pęknięć. Ona też dość często uderza o różne przeszkody.

Hamulce

Pociągnij za dźwignie. Sprawdź czy działają skutecznie? Poprowadź rower do przodu i zaciągnij hamulce po kolei i sprawdź, jak się zatrzymuje. Zobacz czy w momencie jak nie hamujesz nic nigdzie nie ociera. Spójrz na klocki hamulcowe i zobacz, jak są zużyte. Zerknij na kable – jeśli wszystkie są zardzewiałe, rozważ samodzielną wymianę za kilkadziesiąt złotych.

Przerzutki

Przerzutki nie dostępne są najczęściej w rowerach 14 i 16 calowych. Zaczynają pojawiać się dopieor w rowerach z kołami 20 calowymi. Przetestuj czy przerzutka bez problemu zmienia biegi. Zmień kilka razy wszystkie biegi i zobacz, czy porusza się przez nie bez przeskakiwania, blokowania się lub spadania łańcucha. Na każdym biegu obróć korbą kilkukrotnie, by mieć pewność że przerzutka odpowiednio zmienia biegi.

Korba

Sprawdź czy w korbie jest jakiś luz. Chwytając za pedały, poruszaj rowerem z boku na bok. Jeśli wyczujesz jakikolwiek luz suport może wymagać regulacji lub wymiany. Zobaczy w jakim stanie jest łańcuch, czy łańcuch jest zardzewiały. W ten sposób najłatwiej sprawdzić czy o rower dbano. Następnie zerknij na zęby na zębatkach. Jeśli są zaostrzone i przypominają płetwy rekina, to są bardzo zużyte. Kolejną oznaką zużycia mogą być zadziory na zębach.

Koła

Skontroluj czy obracają się swobodnie i nie są scentrowane. Sprawdź szprychy czy są mocno naprężone. Niekiedy w kołach słychać trzeszczące piasty, które wymagają serwisu. Zwróć uwagę na luzy w piaście.

Rama i widelec

Z racji tego, że jednak większość rowerów dziecięcych zrobiona jest ze stali to poszukaj wszelkich plamek rdzy. Zwróć uwagę na wgniecenia lub pęknięcia. Często wokół sztycy można znaleźć pęknięcie. Jeśli siodełko wyciągnięte jest wyżej niż powinno z ramy mogą wystąpić pęknięcia naprężeniowe.

Rdza na rowerze

Najczęściej w rowerze dziecięcym będzie tylko kilka drobnych przypadłości, takich jak zużyte klocki hamulcowe i opony, które nie stanowią problemu. Jeżeli w rowerze wszystko działa bez zgrzytów i hałasów należy mieć nadzieje, że wszystko będzie dobrze.

Zdefiniuj swoje cele

To że coś ma dwa koła, wcale nie znaczy że będzie jeździć dobrze. Ważne jest, aby dokładnie wiedzieć, co chcesz kupić. Szukasz roweru, który jest od razu gotowy do jazdy, czy też takiego który trzeba doinwestować?

Nie daj się wciągnąć w pułapkę sprzedawcy, że ​​naprawdę tani 20-calowy rower opisany jako „startujący kilkukrotnie w zawodach” będzie „jak nowy”. Nie będzie! W niektórych przypadkach rower może potrzebować sporej kwoty, a także całej masy czasu, aby uzyskać przyzwoity standard.

Zobacz także: Ranking najlepszych rowerów 16 calowych

Nie ufaj i dopytuj

Sprzedawca powinien opisać rower dokładnie i uczciwie, jak to tylko możliwe. Niestety definicja stanu doskonałego może być interpretowana inaczej przez sprzedającego i kupującego, dlatego poproś o więcej zdjęć lub zbliżeń niektórych miejsc. Na przykład, jeśli są jakieś zadrapania lub uszkodzenia, poproś sprzedawcę o zbliżenie, abyś mógł zobaczyć szczegóły newralgicznego miejsca.

Nie wahaj się zadawać pytań, jeśli ogłoszenie nie zawiera wszystkich potrzebnych informacji. Na przykład:

  • Czy możesz potwierdzić, że rama jest wolna od wgnieceń i pęknięć i nie została poddana naprawie
  • W wykazie stwierdzono, że na lakierze znajdują się zarysowania i odpryski. Czy możesz przesłać zdjęcia, aby pokazać wszystkie te obszary.
  • Czy rower był kiedykolwiek serwisowany?
  • Jakie są pozostałe dokumenty – dane serwisowe, instrukcje obsługi, dowód zakupu.
  • Ilu miał właścicieli?
  • Jakie części zamienne zostały zamontowane?
  • W jakim stanie są opony, hamulec bloki, przerzutki? W jakim stopniu są zużyte i czy wymagają wymiany?
  • Gdzie i jak często jeździło dziecko na rowerze?

Sprawdź, czy wszystko działa. Jeśli nie zamierzasz oglądać go przed zakupem, ponieważ rower jest wystawiony na aukcji, sprawdź dokładnie jej treść. Jeśli czegoś brakuje – skontaktuj się i zapytaj. Prawdziwy sprzedawca nie powinien mieć problemów z dostarczeniem rzetelnych informacji.

Zobacz też: Co smarować w rowerze?

Bądź czujny

Każdego roku tysiące rowerów jest kradzionych, pozostawiając ich właścicieli ze złamanym sercem. Co szczególnie dotkliwe jest w przypadku dzieci. Jeśli zamierzasz zobaczyć używany rower dziecięcy, spójrz na numer seryjny (często na suporcie na spodzie ramy) i poszukaj śladów lub próby usunięcia go. Istnieje baza danych o nazwie Rejestr rowerów, której można użyć do sprawdzenia, czy rower o danym numerze seryjnym nie został skradziony.

Oryginalny czy kastomizowany

Niektórzy ludzie lubią robić wszystko po swojemu. Podobnie jest z rowerami i ich częściami, co powoduje, że ma on inny wygląd i funkcjonalności. Ja np. zmieniłem w rowerze mojej córki BTWIN City 900 po zakupie, opony z miejskich na MTB.

Zawsze pytaj jakie modyfikacje jakie zostały wprowadzone. Niekiedy mogą one być spowodowane awarią jakiegoś elementu, niekiedy czym innym są podyktowane. Mieszkaniec równin potrzebuje innej specyfikacji niż ten z gór.
Zapytaj więc, czy nastąpiły jakieś modyfikacje lub zmiany w oryginalnej specyfikacji.

Zobacz rower przed kupnem

Idź i spójrz na to na żywo, jeśli to możliwe. Komputer i Photoshop wszystko przyjmie. Uwydatnić atuty i ukryć wady w programie graficznym jest trywialnie łatwo. Na żywo każdy zakamarek możesz samemu zobaczyć.

Kup rower o właściwym rozmiarze ramy

Znajdujesz rower marzeń Twojego dziecka, specyfikacja idealnie pasuje do roweru, który z niecierpliwością próbowałeś znaleźć dla swojego syna lub córki. Ale jest problem – jest za duży.

Nie ulegaj pokusie kupowania używanego roweru dziecięcego, który nie pasuje do rozmiaru dziecka. Sobie byś tego nie zrobił, więc dlaczego miałoby być inaczej w przypadku Twojego dziecka? Nie wyznawaj filozofii “dorośnie do tego”. Jazda na rowerze, który jest wyraźnie niewłaściwego rozmiaru, jest najlepszym sposobem, aby podważyć pewność siebie dziecka, a także w przypadku dzieci może być szczególnie niebezpieczna.

Znajdź odpowiedni rozmiar, kup go, a następnie sprzedaj, gdy wyrośnie. Szczególnie rowerki o niskiej wadze, oparte o aluminiowe komponenty nie tracą na wartości.

Używane rowery dziecięce z zawieszeniem

Podobnie jak w przypadku przerzutek rowery z amortyzacją zaczynają się pojawiać od rozmiaru 20cali, chociaż też nie za często. Na pewno wystąpią w odmianie dedykowanej jeździe górskiej.

Rowery z pełną amortyzacją występują już od rozmiaru 20 cali ale są to dość niszowe produkty. Pełne zawieszenie w rowerze jest drogie, ciężkie i drogie w utrzymaniu. Rowery z pełnym zawieszeniem przeznaczone są dla dość wąskiego grona odbiorców. Jeżeli jednak taki chcesz kupić zapytaj kiedy był robiony ostatni serwis zawieszenia. Sprawdź wszelkie zadrapania na górnych lagach. Jeżeli coś zauważysz odpuść. Serwis może kosztować więcej niż cały rower. Jest to niezwykle ważne, aby amortyzatory przechodziły regularny przegląd. Jeśli tak się nie dzieje nie są one niczym innym jak ciężkim widelcem.

Jak widzisz można kupić dobry używany rower dziecięcy za stosunkowo nieduże pieniądze przestrzegając tylko kilku reguł.

A teraz pora przeglądnąć ogłoszenia na najpopularniejszym serwisie ogłoszeniowym lub grupach Facebookowych.

Dodaj komentarz