15 49.0138 8.38624 1 0 4000 1 https://jakirower.pl 300 true 0
theme-sticky-logo-alt
oznaczenia na oponie maxxis

Oznaczenia opon rowerowych – rodzaje opon rowerowych

Z wcześniejszych części dowiedziałeś się już jaki rozmiar opony powinieneś kupić do swojego roweru. W artykule tym omówimy różne rodzaje opon rowerowych, producentów, oznaczenia i budowę opon oraz rodzaje bieżników.

Wymiana opony na odpowiednią do Twojego stylu jazdy to najlepsza możliwa modyfikacja roweru. Zarówno na asfalcie jak i w terenie nawet laik odczuje różnice w jeździe.

Budowa opony rowerowej

Analogicznie jak w przypadku samochodów opona rowerowa składa się z kilku warstw. 

Na krawędziach znajduje się stopka z wtopionym drutem lub linką, które mają na celu odpowiednie ułożenie i stabilizację opony na obręczy.

Patrząc od zewnątrz widać bieżnik opony. W przypadkach zaawansowanych opon do rowerowych sportów grawitacyjnych, sam bieżnik może się składać z kilku rodzajów gumy. 

Pod bieżnikiem znajduje się karkas czyli kilka warstw oplotu. Najczęściej są to nitki kordu. Między tymi warstwami oplotu znajduje się jeszcze warstwa, ochronna, antyprzebiciowa. 

W tych najtańszych oponach jest guma, oplot, drut, wszystko w minimalnych ilościach.

Bieżniki opon rowerowych

Opony rowerowe bardzo różnią się między sobą. Nie widać tego jakie rodzaje gumy stosowane są w jej środku, widać natomiast jaki bieżnik ma dana opona.Opony rowerowe dostępne są z różnymi rodzajami bieżników, dostosowanymi do różnych rowerów i rodzajów jazdy.

Rodzaje bieżnika opony rowerowej:

  • slick – opony z gładkim bieżnikiem, przeznaczone do jazdy po asfalcie.
opona z bieżnikiem typu slick
bieżnik slick
  • uniwersalny – opony z bieżnikiem, który dobrze odprowadza wodę, a jednocześnie nie stawia dużych oporów toczenia. Jest to opona o niskiej profilacji, przeznaczone do jazdy po asfalcie oraz ścieżkach rowerowych. Na oponie widać dość płytkie rowki. Opony tego typu stosowane są w rowerach miejskich, crossowych czy trekkingowych, a także dziecięcych.
bieżnik uniwersalny
bieżnik uniwersalny
opona z bieżnikiem uniwersalnym
bieżnik uniwersalny
  • semi slick – opony do jazdy w lżejszym terenie, a także asfalcie. Bieżnik na środku opony to najczęściej drobniutka kostka, natomiast z boków rozmiar kostki jest już dużo większy
bieżnik semislick
bieżnik semislick
  • terenowy – opony z bieżnikiem o wysokim profilu, przeznaczone do jazdy po terenie. Ten typ ma najwięcej wariantów. Od szybkiego ścigania się w XC, gdzie opony mogą mieć drobną kostkę, do  enduro i DH. Opona ta jest bardzo agresywna, występują w niej 4 rzędy grubej, wypasionej kostki, która ma zadanie wgryzać się w glebę i dawać jak najwięcej przyczepności.
bieżnik terenowy w rowerze grawelowym
Rower grawelowy, bieżnik terenowy
bieżnik mtb
bieżnik wszechstronny MTB
bieznik agresywny mtb
Agresywny bieżnik MTB stosowany w enduro i DH

Rodzaje mieszanek gumowych na bieżniku.

Jednym z najważniejszych elementów opony jest mieszanka gumy w bieżniku. Poprzez zmianę ilości różnych składników mieszanki gumowej, inżynierowie mogą sprawić, że dwie identycznie wyglądające opony będą się zachowywać zupełnie inaczej. 

  • Jeden rodzaj gumy- Jedna mieszanka stosowana we wszystkim bieżniku opony, zoptymalizowana pod kątem trwałości i wydajności.
  • 2 rodzaje gumy- Dwie różne mieszanki stosowane w bieżniku wybranych opon, zapewniają niższy opór toczenia i lepszą przyczepność na zakrętach.
  • 3 rodzaje gumy- Trzy różne mieszanki ułożone w oponie zapewniają najwyższą bezkompromisową wydajność wyścigową.

Opona drutowa czy zwijana 

Każda opona także może występować w 2 wariantach. Opona drutowa posiada zatopiony drut w swojej stopce czyli na krawędzi opony. Jego zadaniem jest odpowiednie ustabilizowanie i usadowienie się opony na obręczy koła. Opona zwijana zamiast drutu posiada kewlarowy sznur, który spełnia to samo zadanie.

opona zwijana
opona zwijana

Plusy i minusy opon drutowych i zwijanych

Opona drutowa jest cięższa niż zwijana. Opona drutowa jest natomiast tańsza od swojego zwijanego odpowiednika. Do wad należy to, że nie można jej pozwijać i wsadzić do plecaka, bo drut zniekształci się i opona straci swoje właściwości. Opona drutowa jest także cięższa niż zwijana.

Dla kogo opona zwijana, a dla kogo drutowa.

Opony drutowe wykonywane są najczęściej z tanich materiałów. Wykorzystywane są w rowerach dziecięcych, marketowych i miejskich. Drut występuje głównie w oponach uniwersalnych. Z drugiej strony opony zwijane dominują rynek amatorów,

Jeżeli jesteś zapalonym amatorem i waga ma dla Ciebie kluczowe znaczenie wybierz oponę zwijaną.

Marki opon rowerowych

Na rynku opony rowerowych dominują producenci tacy jak:

  • Maxxis – tajwański producent opon rowerowych, oferujący szeroką gamę produktów do różnych rodzajów jazdy, specjalizują się we wszelkiej maści MTB.
  • Schwalbe – niemiecki producent opon rowerowych, specjalizujący się w oponach do jazdy w terenie.
  • Kenda – amerykański producent opon rowerowych, oferujący produkty do różnych rodzajów jazdy.
  • Continental – niemiecki producent opon rowerowych, specjalizujący się w oponach rowerowych oraz motocyklowych.
  • Inni – wśród wielu innych producentów opon rowerowych, oferujących różne rodzaje opon do różnych rodzajów jazdy można wyróżnić, Michelin, WTB, Panaracer, Vittoria, Hutchinson, Goodyear.

Oznaczenia opon rowerowych

Podobnie jak w oponach samochodowych opony rowerowe mają z boku jakieś napisy. Często te napisy są kolorowe, więc są ładniejsze niż te w autach. Co oznaczają symbole na oponach rowerowych? 

Na kolorowo oznaczony będzie producent i model opony, ale producent też będzie podany jako grawer. Fundamentalne informacje na oponie są wyryte w gumie, te jak zbudowana jest opona będą w kolorach.

Zacznijmy od tych podstawowych.

  • Strzałka – oznacza, że opona jest kierunkowa i należy ją założyć w odpowiedni sposób, tak jak wskazuje strzałka.
strzałka na oponie
  • rozmiar – podstawową informacją jest także jakiego rozmiaru jest opona. Podana jest zarówno średnica opony, jak i jej szerokość. Oprócz tego podany jest rozmiar w formacie etrto.
rozmiar opony
  • Ciśnienie – Jeżeli nie czytałeś artykułu ile napompować koło to wartości minimalne i maksymalne dopuszczalnego ciśnienia w oponie podane są na boku opony. Parametry te są podane w KPA, PSI i Barach.
dopuszczalne ciśnienie na boku opony
  • Kraj produkcji 
  • Data produkcji – nie jest to element obligatoryjny, więc nie zawsze występuje

Kolorowe oznaczenia:

Tu sprawa się komplikuje, bo o ile jest kilka wspólnych dla wszystkich producentów to oprócz tego każdy ma swoje tajne patenty i skróty, które to oznaczają. Najwięcej piktogramów znajduje się na nowoczesnych oponach MTB, to w nich jest najwięcej magii.

  • TPI – (Threads Per Inch) oznacza gęstość oplotu czyli liczbę nici na cal w oponie. Niższa ilość TPI (np. 60 TPI) daje lepszą odporność na przebicie, rozcięcie i ścieranie, ale jest cięższa. Wyższa ilość TPI (np. 120 TPI) lepiej dostosowuje się do terenu, oferując bardziej płynną i komfortową jazdę przy jednoczesnym zmniejszeniu wagi opony. Wada wyższej ilości TPI jest bardziej delikatna niż niższej ilości TPI.
TPI na boku opony
  • TR – Opony Tubeless ready oferują rowerzyście wiele korzyści: możliwość jazdy na niższych ciśnieniach, co poprawia przyczepność; niższe opory toczenia w porównaniu z oponami typu tube; oraz mniejsze ryzyko przebicia, ponieważ brak jest dętki. Opony Tubeless ready oznaczone są literami „TR” na bocznej ściance.Opony Tubeless ready muszą być zamontowane na obręczach kompatybilnych z technologią bezdętkową i wymagają użycia płynnego uszczelniacza, aby utrzymać ciśnienie. Płynne uszczelniacze mają dodatkową korzyść w postaci uszczelniania małych dziur. Upewnij się, że regularnie sprawdzasz swój uszczelniacz i odnawiasz go, gdy jest to konieczne, ponieważ wysycha on z czasem. Obecnie system tubeless wyszedł poza MTB i coraz powszechniej jest stosowany, także w kolarstwie szosowym.
  • WT – Konstrukcja Wide Trail (WT) optymalizuje rozmieszczenie i profil bieżnika opony w dzisiejszych, szerszych obręczach. Tradycyjne opony są projektowane dla starszych, węższych obręczy, co może prowadzić do nieoptymalnej wydajności. Opony WT są zoptymalizowane dla wewnętrznej szerokości obręczy 35mm, ale okazały się skuteczne w zakresie od 30-35mm, w zależności od preferencji rowerzysty.
  • e25 lub e50 – przeznaczone dla rowerów elektrycznych

W przypadku opon MTB Maxxis ich konstrukcja oznaczona jest jako EXO, EXO+, DoubleDown(DD), Downhill, a ich odpowiednikami w Schwalbe są Super Race, Super Ground, Super Trail, Super Gravity, Super Downhill.

oznaczenia na oponie mtb maxxis

Analogicznie w przypadku stosowania mieszanek gumy. W schwalbe mamy do czynienia z Addix speed,Addix speedgrip, Addix soft, Addix ultra soft, Addix performance. Ich odpowiednikami w Maxxis są mieszanki 3C MaxxSpeed,3C MaxxTerra,3C MaxxGrip.

Continental ma dla odmiany różne wersje mieszanki Black Chili, natomiast Michelin stosuje technologię Gum -X3D.

Jaki bieżnik wybrać

Pamiętaj, że wybór odpowiedniej opony rowerowej jest kluczowy dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Dostosowanie opony do warunków jazdy oraz indywidualnych preferencji pozwala na osiągnięcie lepszych wyników i większej przyjemności z jazdy. Dlatego ważne jest, aby dobrać odpowiedni rodzaj opony oraz bieżnik, dostosowany do rodzaju jazdy oraz warunków drogowych.

Ponadto ważne jest, aby pamiętać o regularnej kontroli stanu opon, w tym ciśnienia oraz ewentualnych uszkodzeń, takich jak przebicia czy zużycie bieżnika. Regularna konserwacja oraz wymiana opon na nowe pozwala na zwiększenie bezpieczeństwa oraz zwiększenie przyjemności z jazdy.

Reasumując, opony rowerowe są jednym z najważniejszych elementów roweru. Dostosowanie odpowiedniej opony do warunków jazdy oraz indywidualnych preferencji jest kluczowe dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. W artykule tym omówiliśmy różne rodzaje opon rowerowych, producentów, oznaczenia i budowę opon oraz rodzaje bieżników, które pozwolą Ci na dobranie odpowiedniej opony dla Twoich potrzeb. Pamiętaj, że regularna kontrola oraz konserwacja opon pozwala na zwiększenie bezpieczeństwa oraz przyjemności z jazdy.

Jeżeli uważasz, że ten wpis był dla Ciebie przydatny, możesz postawić mi kawę Postaw mi kawę na buycoffee.to

trening na rowerze siłownia
Poprzedni post
Orbitrek vs trenażer rowerowy poza sezonem
Następny post
Rodzaje hamulców rowerowych

0 Komentarze

Odpowiedz