Close

Z jakim silnikiem wybrać rower elektryczny?

8 Minut czytania

Z jakim silnikiem wybrać rower elektryczny?

Z roku na rok rynek e-bików powiększa się, a producenci prześcigają się w coraz to lepszych konstrukcjach rowerów. W tyle nie pozostają twórcy silników, wprowadzając kolejne nowinki techniczne do swoich motorów.

Obecnie na rynku rowerów elektrycznych dominującymi graczami są Bosch, Shimano, Brose, Yamaha. Dużo mniej popularne są silniki Panasonic, FAZUA, SACHS, czy chiński Bafang. Jaki silnik ebike jest najlepszy? Wydaje się, że pod tym względem obecnie na czele jest niemiecki silnik Bosh Performance Line CX 4 generacji. Ta odpowiedź może Reszta producentów nie zostaje jednak daleko w tyle, a różnice między poszczególnymi modelami są naprawdę niewielkie. Co więcej, jeżeli weźmiemy pod uwagę nie tylko sam silnik, ale także pojemności baterii, integrację z ramą roweru czy też wygląd wyświetlacza to subiektywny wybór każdego może być inny.

Bądźmy szczerzy, rowery emtb kupuje się dla tego, żeby urozmaicić sobie, nierzadko długie i nudne, górskie podjazdy. Osobiście nie jestem fanem jazdy pod górę, ale żeby zjechać trzeba wjechać. W przypadku rowerów elektrycznych odnalazłem dodatkową frajdę z jazdy jaką są podjazy. Dzięki wspomaganiu silnika możesz się wspinać na takie podjazdy, o których nawet nie myślałeś na rowerze tradycyjnym. Można eksplorować miejsca, o których nie było wcześniej mowy.

Silnik nie powinien jednak definiować, czy wybrać dany rower czy nie, ale powinien mieć istotny wpływ na Twój wybór. 

Trzeba też obiektywnie popatrzeć na styl w jakim masz zamiar wykorzystywać elektryka. Jeżeli chcesz jedynie poruszać się po szutrowych leśnych drogach z niewielkim nachyleniem, co więcej wyłącznie w trybie eco, to nie ma sensu spoglądanie na moc jaką jest w stanie generować silnik. 

Moc silnika

ProducentModelmoc [Nm]Waga silnika (kg)
BoschPerformance Line CX852.79
BroseDrive S Mag 902.98
ShimanoEP8852.57
YamahaPW-X2 803.06
YamahaPW-X3 852.75

Jak widać na powyższym zestawieniu wszystkie zaprezentowane silniki posiadają podobne parametry. To co naprawdę ma znaczenie, to to jak rower podjeżdża pod naprawdę strome wzniesienie. Największą różnicę czuć także podczas startu, a zdarza się niekiedy że startujemy z trudnego miejsca. 

W tym wypadku najlepiej radzi sobie silnik Bosch performance 4 generacji. Napęd daje potężnego kopa już w momencie pierwszego naciśnięcia na pedały. Co najważniejsze mocne wsparcie czuć na najstromszych odcinkach. Po średnio udanym silniku niemieckiego producenta, ostatnia 4 generacja, która dostępna jest od 2020 roku sprawuje się wyśmienicie. Na większą uwagę zasługuje inteligentny tryb emtb z opcją tzw. rozszerzonego turbo. Tryb ten steruje mocą, dopasowując ją od minimalnej do maksymalnej, w zależności od tego jak mocno i pod jakim kątem naciśniesz pedały, pokonując np. dodatkową przeszkodę. Sprawdza się to fantastycznie.

Silnik Bosch

Shimano SP8 to najmniejszy i najlżejszy silnik do rowerów elektrycznych. Doskonale się sprawdzi w lżejszych konstrukcjach do wycieczek górskich. W porównaniu do konkurencji sprawia wrażenie jakby tracił moc na wyższych obrotach przy cięższym podjeździe.

Yamaha PW-X2 to silnik z roku 2019 o najsłabszym momencie obrotowym 80nm. Yamaha jest także największym i najcięższym ze stawki. Mimo wszystko nie można mu nic zarzucić. On naprawdę dobrze ciągnie pod górę.

Yamaha PW-X3.. Japończycy nie byli do końca zadowoleni z osiągnięć napędu PW-X2, dlatego postanowili stworzyć go na nowo. Silnik oznaczony jako PW-X3 jest o 20% mniejszy i 10% lżejszy od poprzednika. Jeżeli chodzi o moc to znacznych różnic nie ma w stosunku do poprzednika. Jest to jednak bardzo świeży model i wymaga wielu testów.

Brose S-Mag 2.1 sprawia doskonałe wrażenie jadąc pod górę. Na podjeździe stale utrzymuje maksymalną moc.

Bateria

Producenci pod tym względem posiadają bardzo zbliżone parametry. Pojemność baterii jest pomiędzy 625WH, a nawet 1000WH. Ich drenaż to mnóstwo różnych czynników niezależnych od silnika, dlatego nie skupiam się tutaj na tym.

Wygląd roweru z napędem

Możliwość podjeżdżania to jednak nie wszystko silnik musi się także dobrze wkomponować w ramę i tworzyć z pozostałymi elementami spójną całość. Napęd to nie tylko silnik ale także kontroler na pulpicie. 

Rowerzyści lubią jeździć z licznikami, lub innymi przyrządami do monitorowania treningu toteż w e-bike’ach możemy doświadczyć bardzo prostych interfejsów bez wyświetlacza, ale także spore świecące ekrany niczym ze Star Treka.  

wyświetlacz na rowerze elektrycznym

W przypadku Boscha kontroler Purion wygląda jak z poprzedniej epoki, brakuje tylko żeby dało się na nim dało zagrać w węża. Na szczęście od roku 2022 trochę się zmieniło i wyświetlacz jest inny. Silnik jest niewielkich rozmiarów i bardzo dobrze wygląda w połączeniu z ramą.

Świetnie w tej kwestii wygląda silnik Yamaha PW-X3. dzięki swoim w miarę kompaktowym rozmiarom rowery zyskują dodatkowy prześwit. W przypadku poprzednika silnik jest większy i cięższy co niesie ze sobą pewne ograniczenia. W PW-X2 wyświetlacz jest nieciekawy, natomiast w nowszej wersji kokpit wygląda ascetycznie tylko z guziczkami i wyświetlaczem poziomu baterii i wsparcia. 

Brose i jego silnik dość pokracznie wyglądają w ramie. Spuchnięte podwozie sprawia wrażenie jak pokąsane przez stado pszczół. Pulpit na kierownicy za to, jest ascetyczny, bo nie ma wyświetlacza. Są za to przyciski, a poziom baterii można sprawdzić na mini wyświetlaczu na górnej rurze ramy.

Shimano ani na plu, ani na minus. Silnik dobrze zamontowany w ramę, a kokpit posiada niewielki, i całkiem przyzwoity wyświetlacz. Całość sprawia bardzo dobre wrażenie nowoczesnego roweru.

Najczęstsze usterki silników rowerów elektrycznych

Do najmniej awaryjnych należy motor Bosch performance CX. Po wielu perypetiach i aktualizacjach softwaru producenci doszli też do ładu z częstą usterką związaną z przegrzewaniem się napędu. 

zębatki silnika bosch performance cx

Silnik Yamahy nie należał do najlepszych, zdarzały się min. pęknięcia zębatek. W przypadku PW-X3 ciężko jest jeszcze cokolwiek powiedzieć.

Silniki EP8 padały jak muchy, aplikacja dosłownie zarzynała silnik. Podobno ta usterka została usunięta.

W Brose S-mag po wielu problematycznych perypetiach i ulepszeniach silniki produkowane od 2021 powinny być mniej awaryjne. Do głównych problemów należały awarie łożysk w zębatkach sprzęgła.

Odgłosy silnika w rowerze elektrycznym

Najcichszym z silników rowerów elektrycznych jest produkcja Shimano. Praktycznie go nie słychać na podjeździe, za to jest najgłośniejszy podczas jazdy w dół. Bosch wyraźnie słyszalny na podjeździe i zauważalny na zjeździe. Bros pod górkę pod względem hałasu wypada podobnie jak Bosh. Za to z górki praktycznie niesłyszalny. Yamaha natomiast pod górę mniej hałasuje niż produkty zza Odry, w dół ustępuje tylko Brosowi.

Z jakim silnikiem wybrać rower elektryczny?

Nie można jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Jeden użytkownik będzie stawiał na dziką siłę Boscha, innemu natomiast będzie zależało na świetnym minimalistycznym wyglądzie. Jeszcze inny użytkownik będzie zwolennikiem jazdy bez nadmiernego hałasu ze strony silnika.

Shimano EP8 to bez wątpienia najsłabszy z konkurentów. Japończycy jednak wyprodukowali bardzo mały i lekki silnik. Jazda na rowerze z silnikiem Shimano EP8 jest bardzo naturalna i płynna, nawet przy odcięciu mocy przy prędkości granicznej. Na podjazdach praktycznie niesłyszalny, za to na zjazdach głośny. Ebike z tym napędem wygląda świetnie i nowocześnie. Napędy japończyków wykorzystują BMC, Focus, Merida, Kross, Mondraker, Orbea, Rock Machine, Superior, Kellys, Scott, Unibike, Author.

Po sporych poprawkach Brose S-Mag to naprawdę solidny i mocny silnik. Czuć, że napęd daje prawdziwego kopa. Jjednocześnie także jazda na rowerze z tym silnikiem jest wciąż dość naturalna. Elementy sterujące i sam kokpit wyglądają naprawdę świetnie. Jest to naprawdę konkretny napęd do wszystkiego. Silniki tej marki wykorzystują Rockrider, Rotwild, BH, Campus, Fisher, Nox, Specialized, Bulls.

Silnik Bosh Performance cx 4 generacji to prawdziwe zwierze, jeżeli chodzi o podjazdy. Jest bez wątpienia najlepszy w tej kwestii. Posiada doskonały inteligentny tryb emtb, który w zależności od terenu samo dopasowuje moc. Na niekorzyść tego napędu wpływa archaiczny wyświetlacz. Z niemieckim Boschem współpracują Scott, Ghost, Bulls, Cannondale, Trek, KTM, Focus, Haibike, Flyer, Lapierre.

Yamaha PW-X2 to typowy średniak. Największy i najcięższy silnik z całej stawki, co oczywiście ma swoje minusy.

Yamaha PW-X3 to silnik, który mocą nie przebija Boscha, jednak jest 20% mniejszy i 10% lżejszy od wspomnianego wcześniej poprzednika. Integracja i wygląd robią spore wrażenie. 

Silniki Yamaha wykorzystywane są min. w takich rowerach jak Haibike, Lapierre, Ghost, Giant, Raymon, Winora. 

Jak widzisz, aby wybrać wymarzony rower górski z napędem musisz wziąć pod uwagę szereg zmiennych. Nie jest to łatwy wybór, jednak jest mnóstwo świetnych modeli, które odnajdą się w różnych warunkach. Wybór idealnego roweru z napędem bardzo zależy od indywidualnych preferencji.

Jeżeli uważasz, że ten wpis był dla Ciebie przydatny, możesz postawić mi kawę Postaw mi kawę na buycoffee.to

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *