Jaki rower szosowy endurance kupić
8 Minut czytania
Rowery szosowe do niedawna zarezerwowane były wyłącznie dla profesjonalistów. Zrobione z najlepszych i najdroższych komponentów miały wygrywać wyścigi. Okazało się jednak, że istnieje spora grupa zapaleńców, która gotowa jest wydać niemałe pieniądze, aby na szosie właśnie poczuć wiatr we włosach.
Rodzaje rowerów szosowych
Obecnie można wyróżnić następujące rodzaje rowerów szosowych szosówki aero, klasyczne szosy do ścigania (o klasycznej geometrii), szosy segmentu endurance, rowery do jazdy na czas czy rowery szutrowe.
Rower szosowy aero
wysoko wyspecjalizowany rower do bicia rekordów. Zaprojektowane i testowane w tunelach aerodynamicznych. Rowery aero zwracają uwagę na każdy najdrobniejszy szczegół, który może mieć wpływ na końcowy wynik zawodów. Roery te przeznaczone są dla profesjonalnych drużyn biorących udział w największych wyścigach na świecie takich jak Tour de France czy Giro d’Italia. Najlepiej czują się na długich prostych etapach nizinnych wyścigów.
Lekka szosa do ścigania
Klasa rowerów stworzonych z najlepszych materiałów jakie są dostępne. Są to rowery, które ważą najmniej i zapewniają najlepsze osiągi. Podobnie jak rowery aero przeznaczone dla profesjonalistów. W przeciwieństwie do aero dużo lepiej zachowują się w zakrętach, na podjazdach i zjazdach. Mimo wszystko jednak, sumarycznie to rowery aero w warunkach laboratoryjnych wykazują lepsze właściwości i są szybsze.
Rowery szosowe endurance
Rowery stworzone przede wszystkim dla amatorów, dla tych wszystkich, którzy chcą poczuć to samo co zawodowcy stający na starcie ot choćby Tour de Pologne. Zapewniają wygodniejszą pozycję i dedykowane są na długie asfaltowe trasy.
Rowery torowe
Ten rower adresowany jest dla zawodowców ścigających się na torze. Nastawione w maksymalnym stopniu na wynik. Jest to rower typu ostre koło, który nie posiada hamulców.
Rower gravelowy
Jedyny przedstawiciel rodziny rowerów szosowych, który może jeździć także po szutrze. Rower typu grawel został stworzony z myślą o ambitnych amatorach, którzy chcą przemierzać zarówno szutrowe jak i asfaltowe drogi ze sportowym zacięciem.
Charakterystyka rowerów szosowych
Rower szosowy jest dość łatwy do odróżnienia od pozostałych typów. Ma on duży trójkąt ramy, bardzo cienkie opony i kierownicę typu baranek.
Geometria ramy
rama rowerów szosowych zapewnia bardzo pochyloną pozycję, kąt główki ramy jest stosunkowo stromy i niska główka ramy. Ponadto wheelbase czyli odległość między kołami jest mała, w porównaniu do rowerów rekreacyjnych czy górskich.
Rama
Aluminiowa lub karbonowa, ta druga zapewnia dużą większa sztywność, a zarazem pochłania więcej drgań.
Kierownica
Z racji tego, że rower ten nastawiony jest na wynik zastosowana została kierownica typu baranek z możliwością jej wielochwytu.
Koła
zapewniają bardzo niskie opory toczenia. Nierzadko są to karbonowe obręcze wyposażone w oponu typu slick o szerokości 23mm.
Siodełko
montowane jest szersze i wygodniejsze siodełki niż w wyścigówkach, tak aby Twój tyłek mógł czerpaćprzyjemność z tej jazdy
Hamulce
Do niedawna nikt nie wyobrażał sobie w rowerach szosowych innych hamulców niż szczękowe. Obecnie nawet zawodowcy przesiadają się na hamulce hydrauliczne.
Przerzutki
W przypadku rowerów szosowych mamy do czynienia z całkiem inną grupą osprzętu, niż w rowerach MTB. W przypadku shimano są to od najsłabszej:
- SHIMANO TOURNEY,
- CLARIS
- SORA
- TIAGRA
- 105
- ULTEGRA
- DURA-ACE
Nie znajdziesz tu napędów jednorzędowych. W przypadku najniższej klasy są to 3 zębatki z przodu i 7 z tyłu. Dura-Ace i Ultegra to natomiast napędy typu 2×11.
W przypadku największego rywala Shimano firmy Sram są to:
- Apex
- Apex 1
- Rival
- Rival1
- Force
- Force1
- Red
W rowerach szosowych stosowane są także przerzutki elektroniczne.
Pedały
W rowerach szosowych brak jest platformowych pedałów. Podobnie jak w góralach najczęściej wykorzystywany jest tu system zatrzaskowy.
Czym jest rower endurance
Jak już wcześniej wspomniałem rowery szosowe endurance to rowery dla amatorów kolarstwa. W stosunku do ich zawodowych braci wyróżnia się wygodniejszą pozycją, na którą ma wpływ krótsza górna rura ramy, bardziej płaski kąt główki ramy jak i sama wysokość główki ramy. Tym samym cała kierownica jest zamontowana wyżej. Na dłuższą metę pozycja na w rowerze endurance nie obciąża tak kręgosłupa, przez co nie bolą plecy.
Przez lata istniało wiele rozwiązań w zakresie tłumienia drgań, niektóre są bardziej efektywne niż inne. Rzeczywiście w droższych modelach obecnie można doszukać się namiastki zawieszenia. Ogólnie polegają one albo na dodaniu dodatkowego elementu do materiału ramy, aby rozproszyć wibracje, albo na zmianie kształtu ramy, takiej jak choćby dzielona rura podsiodłowa lub zastosowanie dodatkowego wspornika zawieszenia.
Ponad to, aby na długich dystansach komfort był rzeczywiście zapewniony stosowane są nie raz podwójne owijki na kierownicy.
Co więcej, aby żaden podjazd nie wydał Ci się straszny stosowane są napędy o bardzo dużej rozpiętości. No i przede wszystkim opony są zdecydowanie szersze. Ze standardowych 23mm w rowerach endurance stosowane są nawet opony o szerokości 32mm! Opony te lepiej tłumią drgania i są bardziej odporne na uszkodzenia. Jednak głównym zadaniem opon jest lepsze trzymanie się drogi. Szerokie opony i ich większy styk z powierzchnią ma głównie swoje przełożenie w pokonywaniu zakrętów. Rzadko kiedy można trafić na asfalt rodem ze szwajcarskiej doliny. Zazwyczaj to pęknięcia w asfalcie ,a w najgorszym wypadku nieraz dziury, dlatego mikro amortyzacja i szersze opony majątu kolosalne znaczenie.
Skoro podjazdy nie są już wyzwaniem to i zjazdy nie powinny. W rowerach szosowych endurance stosowane są już praktycznie wyłącznie hamulce tarczowe. Zapewniają dużo lepszą siłę hamowania i działają w każdej pogodzie. A jak pewnie obserwowałeś nie raz relacje z wyścigów to kolarze notorycznie z górki jadą ponad 100km/h.
Jaki rower szosowy na początek wybrać wyścigowy czy endurance
Odpowiedź powinna być dość prosta po przeczytaniu poprzednich paragrafów. Jeżeli nie walczysz o KOMy na Stravie i nie masz siły konia, to wybierz rower endurance. Twoje wycieczki staną się bardzo przyjemne. Typowym, jak i topowym rowerem endurance jest TREK Domane
Ile wydać na rower szosowy endurance?
Rowery szosowe to dość drogie produkty, niemniej jednak w niskim budżecie też można znaleźć ciekawe rowery.
Rowery endurance do 2000zł
W tej klasie cenowej wyróżniłem rodzimego Krossa Vento 1.0. Co prawda jego cena trochę przekracza 2000zł, jednak w tej cenie ciężko o jakikolwiek wybór. Co więcej Kross w kategorii rowerów szosowych całkowicie przerzucił się na rowery typu endurance. Wracając do modelu Vento 1.0 to rower dla tych, którzy stawiają pierwsze kroki i nie chcą inwestowaćw rower majątku. Jeżdżąc już nawet tym modelem można czerpać dużą przyjemność przy dość moznym zacięciu sportowym.
Już za nieco ponad 6tyś. można nabyć świetną maszynę na osprzęcie Shimano 105 z hamulcami hydraulicznymi. Warto poszukać także promocji na Trek Domane czy też Giant Defy. To kultowe już rowery w tej kategorii.
opcja ekonomiczna | wariant optymalny/POWER |
---|---|
Kross Vento 1.0 | Kross Vento 5.0 |
Materiał ramy: ALUMINIUM SUPERLITE Widelec: CARBON Piasta przód FORMULA FM21, Piasta tył FORMULA FM32 Opony: MITAS SYRINX CLASSIC 700X25 Obręcze: ALEXRIMS AT470 Przerzutka przód: SHIMANO TOURNEY A070 Przerzutka tył: SHIMANO TOURNEY A070 Hamulce: TEKTRO R315 Dźwignie hamulca: SHIMANO TOURNEY A070 Manetki: SHIMANO TOURNEY A070 Korby: SHIMANO TOURNEY A070 Suport: SHIMANO BSA BB-UN26 Łańcuch: SHIMANO HG40 Kaseta / Wolnobieg: SHIMANO HG200 Kierownica: ALUMINIUM 440 MM 31.8 Wspornik kierownicy: ALUMINIUM 110MM/31,8/7° Wspornik siodła: ALUMINIUM 27,2×350 Stery: FP-H813PL 1-1/8″ Siodło: SELLE ROYALChwyty: VELO | Materiał ramy: ALUMINIUM LITE WIDELEC: CARBON PRZERZUTKA PRZÓD/TYŁ: SHIMANO 105 R7000 MANETKI: SHIMANO 105 R7020 KORBA: SHIMANO 105 R7000 Koronki: 52T-36T/175MM KASETA / WOLNOBIEG: SHIMANO 105 R7000Zakres kasety / wolnobiegu: 11-28T ILOŚĆ PRZEŁOŻEŃ: 22 SUPORT: SHIMANO BSA BB-RS500 ŁAŃCUCH: Shimano 105 CN-HG600 PIASTA PRZÓD: FSA TEAM 12X100 PIASTA TYŁ: FSA TEAM 12X142 OBRĘCZE: FSA TEAM 30 DISC OPONY: SCHWALBE LUGANO K-GUARD 28-622 HAMULEC PRZÓD/TYŁ: SHIMANO 105 7070 DŹWIGNIE HAMULCA: SHIMANO 105 R7020 TARCZE HAMULCOWE: SHIMANO RT30 (160) KIEROWNICA: ALUMINIUM 440 MM 31.8 WSPORNIK KIEROWNICY: ALUMINIUM 110MM/31,8/17° SIODŁO: SELLE ROYAL WSPORNIK SIODŁA: ALUMINIUM 27,2×350 STERY: FSA NO.42/ACB 1-1/8″ |
zobacz cene | zobacz cene |
2 komentarze
„Nieco ponad 6 tyś”. Obecnie Domene kosztuje 11 tyś a Defy 10600. Takie to nieco ponad.
Może konstrukcja tego zdania nie jest zbyt udana ale w tekście nie jest napisane, że Domane czy Defy tyle kosztyją, ale że warto poszukać na nie promocji. Co nie zmienia faktu, że ceny rowerów poszybowały wysokooooo.