Close

Smar do rowerów, jaki wybrać i co smarować?

10 Minut czytania

Smar do rowerów, jaki wybrać i co smarować?

Rower tak jak inne mechaniczne urządzenia zużywa się i wymaga regularnego serwisu. Aby praca roweru był płynniejsza, a części zużywały się wolniej używa różnych się smarów do rowerów. Ponadto smar chroni rower przed rdzą i wodą, głównymi wrogami roweru.

Jakim smarem do rowerów się posłużyć i gdzie go użyć? Odpowiem na to w poniższym wpisie.

Najogólniej rzecz ujmując w rowerze należy nasmarować wszystko to co się rusza i tam gdzie jest łączenie dwóch elementów (chyba, że producent zaleca inaczej). Po sezonie jazdy powinieneś dać rower do serwisu lub samemu zająć się konserwacją go, tak aby służył Ci jak najdłużej. Co więcej poszczególne elementy roweru powinno się serwisować znacznie częściej niż raz w roku, a łańcuch i napęd najczęściej. Sprawdź i smaruj, gdy coś podejrzanego dzieje się z rowerem, gdy słyszysz trzaski, zgrzyty.

Smar do rowerów

Istnieje wiele różnych smarów i olejów przeznaczonych do rowerów. Niektóre mogą być tak wysoko wyspecjalizowane, że niekiedy przeznaczone są tylko dla 1 drobnego elementu roweru. W domowym warsztacie jednak nie potrzebne Ci są wszystkie dostępne na rynku. Wystarczy, że zaopatrzysz się w najważniejsze.

Wyróżniamy smary:

Zanim przyjrzymy się wybranym środkom smarujący, należy zaznaczyć, że smarujemy rower oczyszczony i osuszony. Po umyciu możemy użyć środek WD-40 do roweru. WD-40 usuwa wodę, także można potraktować nim napęd. Należy jednak uważać z tym środkiem, gdyż oprócz tego, że wypiera wodę, jest także rozpuszczalnikiem. Używaj go więc ostrożnie, szczególnie w miejscach gdzie są uszczelki.

WD – 40 Preparat wielofunkcyjny

WD-40 WIELOFUNKCYJNY PREPARAT Z APLIKATOREM 250ML - zdjęcie 1

Skoro rower jest już czysty przejdźmy zatem do poszczególnych komponentów rowerowych, do których odnoszą się poszczególne smary i oleje.

czyszczenie kasety w rowerze

Czym smarować łańcuch w rowerze.

Łańcuch rowerowy to ponad 100 ruchomych ogniw połączonych ze sobą. To najciężej pracujący element roweru. Chyba nie ma wątpliwości czy smarować łańcuch w rowerze. Jest to element, który najczęściej powinieneś smarować. Obecnie wyróżniamy 2 rodzaje smarów do łańcucha rowerowego:

  • mokry smar do łańcucha dedykowany na mokre warunki
  • suchy smar do łańcucha przeznaczony na suche warunki

Oba preparaty zasadniczo różnią się od siebie.

Przeczytaj także: Jak zdjąć i założyć łańcuch do serwisu.

Mokry smar do łańcucha

Mokry smar do łańcucha jest gęstszy i bardziej lepki, co sprawia że jest bardziej odporny na wodę i śnieg. Z drugiej jednak strony dużo łatwiej przyczepiają się do niego drobinki kurzu i piasku.

Suchy smar do łańcucha

Wbrew pozorom suchy smar też jest mokrą oliwką. Jego konsystencja jest rzadsza, w głównym zadaniem oliwki jest dostarczenie specyficznych cząstek do każdego zakamarka ogniwa łańcucha. Z jednej strony nie przyczepia się do niego kurz i piasek, z drugiej zaś wymaga dużo częstszego smarowania niż mokra oliwka.

W obu przypadkach świetnym wyborem jest olej do łańcucha rowerowego Finish Line. Ten producent oferuje także odmianę ceramiczną do łańcucha. Dzięki specjalnej formule dodatkowo wydłuża okres jazdy bez smarowania.

Finish Line WET ceramiczny mokry

Finish Line Ceramic Wet Lube Smar rozm. 120ml - zdjęcie 1

Finish Line Dry suchy

Finish Line Teflon Plus Smar do łańcucha rozm. 120ml - zdjęcie 1

Jednym z najlepiej ocenianych jest w miarę uniwersalny olej Rolhoff, jednak lepiej sprawdza się w wilgotnych, mokrych warunkach. Niektórzy użytkownicy twierdzą, że trzyma się łańcucha nawet kilka tysięcy kilometrów.

Olej Rolhoff

Specjalny olej ROHLOFF 50ml - zdjęcie 1

Często padają pytania o smarowanie łańcucha wd-40. W ostateczności można by go użyć, jednak jest to także rozpuszczalnik więc efekt nie będzie zbyt trwały. Analogicznie wygląda sprawa ze smarowaniem łańcucha olejem silnikowym. Lepiej wydać kilka złotych i smarować łańcuch dedykowanym do tego smarem.

Spotkałem się także, ze smarowaniem łańcucha rowerowego smarem uniwersalnym warsztatowym. To jest bardzo zły pomysł. Po pierwsze smar jest bardzo gęsty i wszystko się do takiego łańcucha będzie przyczepiać. Po drugie gęstość smaru zamiast ułatwiać pracę łańcuch może ją utrudniać.

Pamiętaj także, że nowo kupiony łańcuch pokryty jest specjalnym smarem. Przeznaczony jest on jednak wyłącznie do poprawnego przechowywania go i przed jazdą należy go zmyć i nasmarować odpowiednią oliwką.

Jak często smarować łańcuch w rowerze

Kolejną dość istotną kwestią jest to jak często smarować łańcuch w rowerze. Tutaj zdania są podzielone bo oliwka sucha i mokra inaczej się zachowują. Na pytanie, co ile km smarować łańcuch w rowerze można odpowiedzieć, że przy codziennej jeździe mniej więcej co 100-150km.

Smar do amortyzatorów rowerowych

W przypadku widelca i jego serwisowania można wyróżnić smary i oleje. Specjalny smar stosowany jest choćby do osadzania uszczelek, jest on bardzo śliski, i należy do rodziny lekkich smarów. Doskonale się do tego nadaje Sram Butter.

Istnieje spora grupa fanów smarowania goleni widelca Brunoxem. W zasadzie Brunoxem Deo, który dedykowany jest do amortyzatorów. Pamiętaj jednak, że jeśli masz nowy rower lub amortyzator, lub jest świeżo po serwisie możesz nie używać tego preparatu.

Olej do amortyzatorów rowerowych

W kwocie do ok. 3000 zł większość rowerów wyposażonych będzie w amortyzatory sprężynowe. Oznacza to tyle, że za jego ugięcie odpowiada sprężyna ukryta w jednej z goleni widelca. Są to najczęściej produkty firmy Sountour, która specjalizuje się w segmencie budżetowym. W przypadku droższych widelców stalowa sprężyna zastąpiona jest sprężyną powietrzną, w drugiej ladze natomiast jest olej.

W przypadku oleju do amortyzatora rowerowego, to każdy widelec ma dedykowany dla siebie i można go znaleźć na stronie producenta. Analogicznie kwestia jego wymiany. Zazwyczaj jest to 25 lub 50 godzin jazdy.

Smar do hamulców rowerowych

Jeżeli chodzi o kwestię hamulców to nie używa się smaru. A smarowanie klocków, lub obręczy W przypadku hamulców v-brake i tarczy w hamulcach hydraulicznych to karygodny grzech. Hamulce mają być czyste i suche, tylko wtedy zapewniają odpowiednie działanie. Lekkim sprayem można potraktować co najwyżej śrubki, ruchome elementy klamki hamulca. Po zakończonym serwisie użyj czyścika do hamulców, aby nie były tłuste.

Olej do hamulców rowerowych

Inną kwestią jest olej do hamulców rowerowych hydraulicznych. Zasada działania jest identyczna jak w samochodach. W układzie hamulcowym zamiast linek są przewody z olejem.

W przypadku hamulców Sram płynem hamulcowym jest Dot 5.1, który jest substancją żrącą i absorbującą wodę. Także po otwarciu taki płyn nie może stać za długo bo nie będzie nadawał się do użycia.

Shimano i pozostałe marki jako oleju w układzie używają oleju mineralnego, który jest wolny od wad płynu Dot. Olej hamulcowy Shimano nie jest kompatybilny z innymi hamulcami. Zwróć uwagę, aby zawsze stosować olej tego producenta, którego masz hamulce.

Przy przelewaniu hamulców hydraulicznych uważaj, aby tarcza hamulca nie została zabrudzona olejem.

Jaki smar użyć do suportu, sterów czy piast i łożysk rowerowych

We wszystkich tych miejscach czyli piastach, sterach czy suporcie doskonale się sprawdzi smar uniwersalny do roweru. Ten rodzaj smaru chyba każdy z nas zna i kojarzy. Jest to gęsta substancja nakładana min. na śruby. Doskonale chroni przed kurzem, korozją i wilgocią. Można także użyć białego litowego smaru. Jeszcze lepiej sprawdzi się smar teflonowy, ale nigdy nie używaj go do karbonu. Najlepszym i najprostszym rozwiązaniem jest użycie smaru uniwersalnego do roweru.

Co jeszcze smarować smarem uniwersalnym?

Smar uniwersalny doskonale się sprawdzi w takich miejscach jak gwinty śrubek od haka przerzutki, tudzież mocowania bidonu. Zdecydowanie polecam na wielowypust korby. W przypadku osadzania suportu najlepiej sprawdzi się specjalny klej do osadzania, niż smar. Smar uniwersalny świetnie się spisuje w przypadku łożysk kulkowych i przy osadzaniu łożysk. Powinno się nim też posmarować gwinty w pedałach. Podczas jazdy pedały dokręcają się, więc nie ma ryzyka odkręcenia.

Zawsze zerknij na instrukcję producenta, bo o ile w przypadku przerzutki Sram zaleca smarowanie, to Shimano już nie.

Czego bez względnie nie smarować smarem?

Po pierwsze nie smaruj gęstym smarem łańcucha, pisałem o tym wcześniej. Po drugie zwykłym smarem nie traktuj sztycy podsiodłowej, na której zamontowane jest siodło. W tym wypadku chcemy, aby tarcie było większe, nie mniejsze, między tymi elementami. Do tego celu można użyć pasty zwiększającej tarcie. Po trzecie, nigdy nie smaruj klocków, tarcz hamulcowych czy obręczy koła smarem.

Pamiętaj, że w przypadku użycia smaru na śruby nie należy używać tyle samo mocy co bez niego, bo możesz zerwać gwint. Z resztą na śrubach w rowerze zazwyczaj napisane jest z jaką mocą powinno się je dokręcać kluczem dynamometrycznym.

Lekki smar w sprayu do roweru

Tego typu smarem można smarować jakieś drobne ruchome elementy, tak żeby pracowały płynniej i nie korodowały np. oś w piaście koła

smarowanie piasty rowerowej

Klej do gwintów

Zapewne zdarzyło Ci się zauważyć, że niektóre śruby na gwintach mają niebieski kolor. Jest to klej do gwintów, a jego celem jest poprawa i wzmocnienie połączenia 2 elementów. W przypadku rowerów używa się średniej mocy kleju o kolorze niebieskim. Stosowany on jest w miejscach , które szczególnie narażone są na wstrząsy i wibracje, a ryzyko odkręcenia się takiego elementu doprowadzi w najlepszym wypadku do zakończenia wycieczki. Klej do gwintów nakładany jest mianowicie na śruby związane z układem hamulcowym, ale także do mocowania tylnego zawieszenia, czyli do śrub:

  • mocujących szczęki  hamulcowe
  • śrub mocujących hamulec tarczowy,
  • mocujących tarczę hamulca tarczowego
  • przytwierdzających klocki w hamulcach szosowych i v-brake,
  • tylnego zawieszenia zawieszenia(montażu wahacza)
  • śruby zębatek korby
  • śrubki do kółeczek zębatek przerzutki tylnej

Klej do gwintów średniej mocy niebieski

k2 Klej do gwintów Prolok 6 ml niebieski B150 - zdjęcie 1

Jak widzisz nawet tych podstawowych smarowideł do roweru jest całe mnóstwo. Nie należy lekceważyć serwisu roweru jeżeli chcesz, żeby służył Ci jak najdłużej. Szczególną uwagę zwróć na łańcuch, który potrzebuje najwięcej Twojej uwagi. A ty jak często smarujesz?

Jeżeli uważasz, że ten wpis był dla Ciebie przydatny, możesz postawić mi kawę Postaw mi kawę na buycoffee.to

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *