15 49.0138 8.38624 1 0 4000 1 https://jakirower.pl 300 true 0
theme-sticky-logo-alt
serwis roweru po zimie

Serwis roweru po zimie

Jeśli nie jeździsz w zimie na rowerze, nartach czy snowboardzie prawdopodobnie spędzasz zimowe miesiące na kanapie, jedząc chipsy i oglądając telewizję. Zanim się zorientujesz, nadejdzie wiosna i rozpocznie się nowy sezon rowerowy.

Nawet jeśli Ty nie będziesz w formie, to serwis roweru po zimie sprawi, że Twój rower będzie gotowy do sezonu.
Zanim wyjedziesz, sprawdź zużycie komponentów i wyreguluj je, jeśli to konieczne. Serwisować należy ruchome elementy roweru.

Serwis łańcucha

Zacznij od swojego łańcucha. Jeśli nie wymieniłeś go przez rok lub dłużej, nadszedł czas, aby to zrobić. Z biegiem czasu poszczególne części łańcucha będą się zużywać, zwiększając jego efektywną długość. Wymiana łańcucha powinna nastąpić zanim przejedziesz na łańcuchu 1000km. Długość łańcucha możesz sprawdzić linijką, lub przymiarem do łańcucha. To urządzenie kosztuje grosze, a precyzyjnie pokazuje jak zużyty jest łańcuch.

Przeczytaj także: Jak spiąć i rozpiąć łańcuch

Jeżeli odległość pomiędzy poszczególnymi ogniwami jest większa niż 1 cal=2.54 cm łańcuch rowerowy nadaje się do wymiany. Kiedy tak się dzieje, łańcuch nie jest już w stanie dopasować się do zębatki i zębów pierścienia łańcucha, więc zużywa te zęby, aby dopasować się do profilu łańcucha. Jeśli możesz wymienić łańcuch, zanim zbytnio się rozciągnie, unikniesz konieczności wymiany drogich zębatek kasety. Pamiętaj o regularnym smarowaniu łańcucha.

zakuwanie łańcucha rowerowego

Serwis suportu, piast i sterów.

Teraz sprawdź łożyska. W łożyska zaopatrzone są suport, piasty i stery. Każde łożysko powinno być czyste i pracować w odpowiedniej dawce smaru. Każda kulka łożyska powinna obrócić się bez problemu bez luzu w systemie. Przed sprawdzeniem suportu upewnij się, że każde ramię korby jest dobrze zamocowane. Następnie przytrzymaj ramię korby (nie pedał) i poruszaj nim w przód iw tył. Jeśli usłyszysz kliknięcie, lub jeśli ramię korby zakleszczy się, należy wyregulować suport.

Zobacz także: Jaki smar rowerowy użyć i co smarować

Zrób dokładnie to samo ze swoimi piastami. Zdejmij koła z roweru, zakręć osiami piasty i sprawdź, czy nie ma luzu lub wręcz przeciwnie czy gdzieś nie ociera. Jeśli czujesz luz lub tarcie, musisz dokonać regulacji.

Przy okazji konserwacji piast sprawdź ciśnienie w oponach. Jeżeli rower długo był nieużywany, to na pewno trzeba dopompować koła. Zwróć także uwagę czy koła nie są scentrowane. Jeżeli tak możesz samemu je wycentrować.

Aby sprawdzić stery, zacznij od ponownego zamontowania nowo wyregulowanych kół na rowerze. Teraz chwyć przedni hamulec, pociągnij i popchnij kierownicę do przodu i do tyłu. Nie powinno być żadnych luzów. Jeśli podniesiesz przednie koło, widelec powinien obracać się bardzo płynnie. Jeśli wydaje się, że o coś ociera, należy go wyregulować lub wymienić.

Serwis hamulców i przerzutek

Przeprowadzając oględziny, sprawdź stan kabli i ich pancerzy. Kable przerzutek i hamulców nie powinny być zardzewiałe, a ich pancerze nie powinny być pęknięte ani załamane. Jeśli zauważysz cokolwiek z z tych rzeczy, wymień uszkodzone elementy. W końcu chcesz płynnie zmieniać biegi, a hamulce mają zapewnić bezpieczeństwo i odpowiednią siłę hamowania.

Na koniec powinieneś sprawdzić swoje klocki hamulcowe. Większość klocków posiada oznaczenia wskazujące, kiedy należy je wymienić. Zużyte klocki hamulcowe pogarszają zarówno bezpieczeństwo, jak i skuteczność hamowania. Ponadto niszczą pozostałe komponenty. Czy to obręcz w przypadku v-breaków czy tarczę w przypadku tarczowych.

Niekiedy hamulce v-brake mimo odpowiedniej regulacji wciąż nie pracują dobrze, bo koło jest tak pokrzywione, że wymaga Twojej uwagi.

Zobacz: Jak samemu wycentrować koło

Gdy już skończysz z serwis roweru po zimie, czas wybrać się na wiosenną przejażdżkę. Z rowerem działającym lepiej niż kiedykolwiek, wszystko, co musisz teraz zrobić, to dobrze się bawić!

rower miejski damski przerzutki
Poprzedni post
Jaki rower miejski damski z przerzutkami wybrać
centrowanie koła
Następny post
Jak wycentrować koło w rowerze.

0 Komentarze

Odpowiedz

Newsletter

Zapisz się na newsletter i odbierz rabat na zakupy w sklepie rowerystylowe.pl