Jaki rower wybrać do jazdy po mieście i lesie? Kilka przydatnych wskazówek
5 Minut czytania
Wybór odpowiedniego roweru do jazdy po lesie oraz po mieście nie jest najłatwiejszym zadaniem. Pod uwagę warto wziąć przynajmniej kilka rodzajów rowerów oraz ich poszczególne parametry.
Wiele będzie zależało od tego, czy z roweru korzysta się hobbystycznie, czy też może dana osoba porusza się nim na co dzień.
Na nieco inne aspekty zwrócą uwagę amatorzy, a co innego spodoba się zawodowcom. Rowery mogą przecież służyć do zwykłych przejażdżek, ale również do intensywnych treningów.
Rower do jazdy po mieście i lesie – czy można jeździć na jednym rodzaju roweru?
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby jednym rodzajem roweru poruszać się zarówno po mieście, jak i w lesie. Jednym z najkorzystniejszych rozwiązań są rowery crossowe. Charakteryzują się:
- uniwersalnością – to rower do lasu i do miasta, dzięki któremu można rozwijać swoje umiejętności, a jednocześnie zatroszczyć się o komfortowe przygotowanie wyprawy rekreacyjnej i łatwy dojazd do pracy,
- stosunkowo niską ceną – w porównaniu z konkurencyjnymi rodzajami wypada całkiem przyzwoicie,
- niezawodnością – takie rowery nie są podatne na awarie, a więc właściciele będą omijać serwisy szerokim łukiem,
- przystosowaniem do jazdy w każdych możliwych warunkach – to bardzo istotne zwłaszcza przy zmieniającej się pogodzie.
Rower do jazdy po mieście i lesie musi pozwolić na bezproblemowy dojazd do wybranego punktu. Cross jest w tym zakresie jedną z najciekawszych propozycji, ponieważ umożliwia łatwe przemieszczanie się po mieście (np. w trakcie dojazdu na uczelnię lub do sklepu), ale też przydaje się podczas wypadów poza miasto (np. w trakcie wycieczek po urozmaiconym terenie). Cross spełni oczekiwania najbardziej wymagających odbiorców. Jedynym jego minusem jest dość uboga ilość osprzętu. Nie jest to jednak jedyny rodzaj, na jaki można się zdecydować. Do dyspozycji rowerzystów oddano wiele innych modeli.
Rowery MTB do lasu i do miasta
Rozglądając się za rowerami do jazdy po mieście i lesie zainteresowani powinni wziąć pod lupę modele MTB. Są przeznaczone przede wszystkim do jazdy po nieco trudniejszym terenie, np. na sztucznie stworzonych trasach. Wyróżniają się dość długą ramą i są dosyć niskie. Nie każdemu może to przypaść do gustu. Poruszanie się na nich wymaga nieco większej wprawy, więc często korzystają z nich ambitni kolarze. Posiadają:
- amortyzatory,
- szerokie ogumienie,
- wydajne hamulce.
Na uwagę zasługuje to, że szerokie opony powodują większe opory toczenia, przez co dużo gorzej zachowują sięna asfalcie w porównaniu do cross. W związku z tym nie zawsze sprawdzają się podczas codziennej jazdy, chociaż nie powinno być trudności, aby dotrzeć nimi np. do zakładu pracy.
Rowery trekkingowe do jazdy w mieście i lesie miasta i do lasu
Doskonałą alternatywą dla crossów może być rower trekkingowy. To model, który cieszy się dużą popularnością u osób w każdym wieku. Stworzone dla tych osób, które lubią podróżować zarówno po lasach, jak i miastach. Sprzyjają zwiedzaniu oraz pokonywaniu nieco większych trudności. Charakteryzują się przemyślaną konstrukcją, która umożliwia rowerzystom przybranie wygodnej pozycji. Tym samym nie męczy się zbytnio własnego kręgosłupa. Pozwalają na rozwijanie sporych prędkości. Dobrze poradzą sobie na drogach:
- asfaltowych,
- gruntowych,
- szutrowych.
Takie rowery do lasu i do miasta nie mają praktycznie żadnych wad, chociaż nie wszystkim podoba się ich wygląd. Jest to jednak kwestia gustu.
Rower typu gravel do jazdy w mieście i lesie
Kolejną propozycją jest tzw. gravel, a więc jeden z najbardziej uniwersalnych modeli na rynku, który powinien sobie poradzić z każdą trudnością. Eksperci określają go, jako rower MTB dla zwolenników jazdy po szosie oraz rower szosowy dla miłośników jazdy górskiej. Takie połączenie sprawdza się praktycznie przez cały rok. Można na nim utrzymywać zadowalającą prędkość, a do tego poradzi sobie z:
- błotem,
- trudnościami w terenie,
- leśnymi ścieżkami i szutrami.
Przeszkodą dla zainteresowanych może być dość wysoka cena, chociaż wiele zależy od tego, na jaki konkretnie model zdecydują się rowerzyści. Kolejnym minusem może być sportowa pozycja na rowerze i kierownica typu baranek. Podobnymi właściwościami i parametrami charakteryzują się rowery FS.
Wybór roweru do lasu i do miasta – podsumowanie
Jak widać wybierając rower do lasu i do miasta należy skupić się na kilku istotnych czynnikach. Przede wszystkim trzeba określić to, czy rower traktuje się hobbystycznie, czy też chce się na nim wykonywać ciężkie jednostki treningowe. MTB czy cross? Musisz sam odpowiedzieć sobie na to pytanie.
Wszystkie powyższe modele doskonale poradzą sobie z urozmaiconym i trudnym terenem, a do tego nie ma problemów z tym, aby jeździć nimi po szosie, np. w drodze do pracy. Pod kątem finansowym cross powinien być dla rowerzystów kuszącą propozycją. Grawel kosztuje dużo więcej.
Mniej uniwersalnymi rozwiązaniem wydaje się być rower MTB, który dużo lepiej poradzi sobie w lesie. Nie jest tak aerodynamiczny, jak inne rodzaje rowerów. Z drugiej strony ma za to szerokie ogumienie i amortyzatory, które wspomogą jazdę po dziurawych asfaltach i chodnikach naszej rzeczywistości.