15 49.0138 8.38624 1 0 4000 1 https://jakirower.pl 300 true 0
theme-sticky-logo-alt
Podjazd na gravelu

Dla kogo jest przeznaczony rower gravel

Gravel to najgorętszy rowerowy temat ostatnich lat. Rower gravelowy to dla jednych następny wymysł marketingowców, a dla innych złoty środek, wręcz Święty Graal który doskonale spisuje się wszędzie.

Zobaczmy jaki fenomen kryje się pod pojęciem roweru gravelowego i czym tak naprawdę jest.

Budowa roweru gravelowego

Rower szutrowy bardzo dużo czerpie z szosowego, część jednak także z Mtb.

Rama w rowerze gravelowym

W odróżnieniu od rowerów szosowych rama nie podlega jurysdykcji UCI. Jest podobna do tych stosowanych w rowerach szosowych endurance, które są wygodniejsze niż te wyścigowe. Rama jest  dłuższa, bardziej stabilna, a kąt widelca jest bardziej płaski. Poza tym główka ramy jest dłuższa niż w tradycyjnym ścigaczu, a reach krótszy.

Kierownica w rowerze gravelowym

Rowery gravelowe wyposażone są w kierownice typu baranek, jednak w przeciwieństwie do ich szosowych odpowiedników jest dużo szersza i usytuowana wyżej, co sprawia, że pozycja na rowerze jest bardziej komfortowa.

Koła w rowerze gravelowym

Najczęściej występują 28 calowe koła z oponami o 40mm szerokości. Można także spotkać te rowery z oponami 27,5 o szerokości 50mm czyli 2cale! Wszystko to sprawia, że można jechać z ciśnieniem 40PSI (2,7BAR) lub mniejszym, co zwiększa przyczepność, a tym samym komfort na nierównych powierzchniach. Istotny jest także sam bieżnik, boczne klocki zapewniają dodatkową trakcję na zakrętach. Można spotkać też gravela typu mullet, co oznacza, że tylne koło jest innego rozmiaru niż przednie.

Hamulce w rowerze szutrowym

Zazwyczaj w gravelach montowane są hamulce tarczowe hydrauliczne. Zdarza się także, że w budżetowych wersjach są montowane tarczowe mechaniczne.

Napęd szutrówki

Za wprawienie roweru w ruch odpowiada  napęd rodem z rowerów szosowych. Sram dla graveli oferował napędy Apex, Rival i Force. W Shimano wypuściło wersję podzespołów oznaczoną symbolem GRX. Jednak w tańszych modelach rowery wyposażone są w szosowe komponenty. Zasadniczo mamy 3 poziomy Shimano GRX:

  • Najwyższy model RX 800 odpowiadający Ultegrze, w wersji mechanicznej oraz Di2, przełożenia 2×11 lub 1×11
  • Średni model RX 600 odpowiadający 105’ce, przełożenia 2×11 lub 1×11
  • Najniższy model RX 400 odpowiadający Tiagrze, przełożenia 2×10

W przypadku RX800 mamy do dyspozycji kasetę ozakresie 11-42. Natomiast w tańszej wersji kaseta RX400 ma zakres 11-36, a korba ma blaty o 46 i 30 zębach. Klamkomanetki również przeszły zmianę, tak aby zapewnić większy komfort przy hamowaniu i zmianie biegów. Ponadto za pomocą lewej klamkomanetki można kontrolować opuszczaną sztycę. na kierownicy można także zamontować dodatkową parę pomocniczych klamek hamulcowych.

Widelec gravela

W gravelach dominuje sztywny aluminiowy widelec. Jednakże jako rowery, które nie podlegają żadnym regułom zdarzają się także widelce amortyzowane.

Dodatkowy osprzęt

Szutrówki mają także wszelkiego rodzaju otwory do których można zamontować błotniki, bagażniki. To właśnie te rowery najczęściej wykorzystywane są jako rowery przygodowe.

rower gravelowy

Gdzie jeździć na gravelu

Rowery szutrowe najlepiej sprawdzą się….. na szutrach🙂Ich domeną jest prędkość. O ile nie dorównują rowerom szosowym pod tym względem to wszystkie inne biją na głowę. Bez problemu rozwjają 50 km/h na prostej drodze asfaltowej. W przypadku złej pogody dzięki szerokim oponom są nawet szybsze od ich aerodynamicznych kuzynów.

Nie są to też rowery MTB, dlatego jeżeli teren, to tylko gruntowe i leśne drogi. W przypadku podjazdów na twardej nawierzchni radzi sobie świetnie. Niska waga robi swoje. Jeśli tylko napotka na większe nierówności to wyższe ciśnienie i węższa opona niż w Mtb będzie mankamentem. Gdy dochodzi do zjazdu, brak amortyzacji trzeba nadrabiać techniką, a jazda z góry nabiera nowego smaku. Mimo iż, rower ten dedykowany jest do jazdy nie tylko po asfaltach to nie specjalnie wyobrażam sobie jazdy na tym typie roweru na tzw. beskidzkich rąbankach czyli kamienistych szlakach w Beskidach.

Nie mniej jednak 90% Polski to równiny z szerokimi drogami przeciwpożarowymi w lasach. Tam Rowery gravelowe będą czuły się jak ryba w wodzie, zdecydowanie lepiej niż zazwyczaj przerost formy nad treścią w postaci rowerów MTB. Zakładając tylko jazdę po dziurawych drogach i ubitych leśnych traktach jest to wymarzony rower.

Porównanie do innych typów rowerów

W przypadku tak świeżego typu roweru nie da się uniknąć porównań do już istniejących.

Gravel a cross

Podobnie jak rowery szutrowe, rowery crossowe są uniwersalnymi pojazdami. Oba rodzaje nadają się zarówno do jazdy po szosie jak i po utwardzonych leśnych drogach i szutrach. Gravel bierze z szosy, cross z MTB. Rowery crossowe są jednak zwykle bardziej nastawione na rekreację i jazdę po drogach, dojazdy do pracy rowerem, więc zazwyczaj mają mniej agresywny wzór bieżnika na oponach.Szutrówki znowu podobnie jak rowery szosowe nastawione są na prędkość. Dlatego bardziej przypadną do gustu zagorzałym amatorom kolarstwa, którzy nastawieni są na osiąganie wyników.

Gravel a trekking

Oba rodzaje rowerów dedykowane są dla długich podróży. Jako że rowery trekkingowe mocno spokrewnione są z crossowymi lepiej odnajdą się w łatwiejszym terenie, na rowerowej wycieczce. Gravel z racji swego bardziej agresywnego nastawienia świetnie spisze się na długiej rowerowej przygodzie.

Gravel a mtb

Rowery szutrowe zapożyczają wiele cech z rowerów górskich, takich jak geometria zaprojektowana pod kątem stabilności, właściwości zawieszenia, szerokie opony bezdętkowe i szerokie zakresy przełożenie.Jednak kierownica i bardziej agresywne przełożenia rowerów szutrowych sprawiają, że jazda po asfalcie lub szybszym, mniej technicznym terenie jest przyjemniejsza.Opony do rowerów górskich są trochę szersze, ale z racji niższego ciśnienia bardziej przyczepne. Górale będą oferować skuteczniejsze amortyzowanie nierówności niż zawieszenie , które można znaleźć nawet w najbardziej amortyzowanych rowerach szutrowych. W przypadku wielu lekkich terenów szutrowy rower jest równie skuteczny i lżejszy niż zrównoważony rower górski.  W momencie, gdy zaczniesz zapuszczać się na techniczne szlaki, rowery górskie będą zwycięzcami.

Gravel a fitness

Obie odmiany  rowerów pochodzą od szosy. Fitness to rower szosowy z prostą kierownicą i nadaje się wyłącznie do jazdy po asfalcie. Jak już wcześniej wspomniałem szutrówka jest bardziej wszechstronna i daje rade na ubitych ścieżkach poza asfaltem.

jazda na gravelu

Dla kogo jest rower szutrowy

Rower gravelowy nie może być traktowany jako substytut innych rodzajów rowerów. Można go kochać, ale można znienawidzić. Fani jazdy po szosie łatwiej odnajdą się na rowerze szutrowym, niż fani MTB. W rowerach gravelowych zakochają się także żądni przygód miłośnicy bikepackingu, rowerowi podróżnicy, którym nie straszne są setki kilometrów na bezdrożach.

Ile kosztuje rower gravelowy

Rowery szutrowe to nie są najtansze rowery. na szczęście też nie są to najdroższe. Już za trochę ponad 2 tyś można znaleźć coś budżetowego, górnej granica to ponad 10 tyś.

Rower gravel do 3000

Racjonalne, podstawowe modele szutrowców można już wyrwać za niecałe 3 tyś. złtotych. Można do nich zaliczyć obu polskich potentatów z podstawowymi modelami Kross Esker 1.0 i Romet Finale. Ciekawie wygląda też Rower Triban Gravel 120. Specyfikacja obu polskich modeli jest dość podobna. Rowery te oparte są o szosowy osprzęt Shimano Claris z mechanicznymi hamulcami. W produkcie z Decathlonu analogicznie występują mechaniczne tarczówki do hamowania, ale mamy za to napęd 1 rzędowy, tylko że budżetowy firmy Microshift.

Kross EskerRomet Boreas
Rower Kross Esker 4.0 28 Zielony Czarny Połysk 2021 - zdjęcie 1

Jeżeli chcesz na poważnie traktować szutrowanie rozejrzyj się za produktem naszego południowego sąsiada modelem Merida Silex. Silex to jeden z najlepszych rowerów gravelowych na świecie, zdobywca niezliczonych nagród, zwycięzca wielu testów. Ma geometrię inspirowaną MTB, jest bardzo komfortowy i wszechstronny. Długa górna rura, wysoka główka ramy i krótki mostek dają zwinne i pewne prowadzenie. Co prawda najtańszy kosztuje nieco ponad 5 tyś. i oparty jest o szosową klase Sora, a także hamulce mechaniczne i waży 13 kg. Tak już topowy model ma akcesoria Shimano GRX z najwyższej półki i waży niecałe 9 kg. Dla porównania dodam, że topowy karbonowy model Kross Esker 7.0 ma nieco gorsze wyposażenie także GRX, natomiast jego cena jest dwukrotnie niższa. Podobnie wygląda sytuacja z najwyższym modelem Rometa, który oparty jest o Sram Apex, jednak Romet jest droższy niż Kross.

Merida Silex

SILEX 4000
Jazda na rowerze po chodniku
Poprzedni post
Czy można jechać rowerem po chodniku
bikepacking-mountains
Następny post
Bikepacking, dlaczego warto podróżować na rowerze

0 Komentarze

Odpowiedz

Newsletter

Zapisz się na newsletter i odbierz rabat na zakupy w sklepie rowerystylowe.pl