13 różnic – rower trekkingowy vs rower górski
7 Minut czytania
Każda przygoda na rowerze dostarcza nieprzeciętnych wrażeń, są one ekscytujące i niezapomniane. Jak wypada porównanie roweru turystycznego z rowerem górskim?
Ogólnie rzecz biorąc, rower trekkingowy najlepiej nadaje się do pokonywania długich dystansów, szczególnie w sytuacji gdy trzeba przewozić dużo bagaży. Z kolei rower górski jest najlepszy do jazdy na krótkich dystansach, zwłaszcza w górzystym terenie, ale nie specjalnie lubi wozić bagaże.
Ale czy to oznacza, że nie możesz używać roweru górskiego do turystyki?
Na to ważne pytanie odpowiem w dalszej części tego postu. Wystarczy wspomnieć, że tak, możesz używać rower górski do turystyki i wycieczek, ale będziesz musiał wprowadzić w nim kilka poprawek. Ale zanim na to wszystko spojrzymy, porównajmy te dwa rowery.
Co to jest rower trekkingowy?
Jak sama nazwa wskazuje, rower trekkingowy to rower przeznaczony do podróżowania, zwiedzania. W konsekwencji tego te rowery są bardzo wygodne. Muszą także posiadać bardziej wytrzymałe konstrukcje, aby umożliwić przenoszenie ciężkich ładunków w podróży.
Co to jest rower górski?
Wbrew pozorom jak sugeruje nazwa rower górski to nie jest rower z przeznaczeniem w góry. Rower MTB doskonale odnajduje jednak się na bezdrożach zjazdach i podjazdach. Lubi wszelkiego rodzaju pagórki i przeszkody. Rowery górskie są solidne w budowie i dość wytrzymałe, aby poradzić sobie z najróżniejszymi miejscami. Ponadto większość z nich jest wyposażona w amortyzowany widelec, który zapewnia amortyzację nierówności. Charakterystyczny jest także szeroki zakres przełożeń, aby jazda w terenie była płynniejsza.
Rower turystyczny i rower górski – porównanie
Zanim przejdziemy do różnic między tymi dwoma rowerami, zerknij na podsumowanie w tabeli :
Rower turystyczny | Rower górski | |
Przeznaczenie | Długodystansowe podróże i przewożenie ładunku | Jazda w terenie |
Wyposażenie | Bagażnik, błotniki, lampka | brak |
Geometria | Bardziej wyprostowana zrelaksowana pozycja | Bardziej sportowa, pochylona pozycja |
Rama | Głównie aluminium | Aluminium, karbon |
Koła | Koła 700c | Koła 26-29-calowe |
Kierownice | Prosta lub wielokrotnie gięta | Prosta lub z delikatnym wzniosem |
Przerzutki | 3 z przodu | 1 z przodu |
Zawieszenie | mały skok 40-80mm | większy skok 100-180mm |
Sztyca | brak amortyzowanej | często występuje amortyzowana |
1. Użytkowanie
Jest to główna różnica między tymi dwoma rowerami. Rower trekkingowy jest przeznaczony do przejażdżek, wycieczek i wypraw na długich dystansach głównie po drogach asfaltowych. Tymczasem rower górski jest przeznaczony do pobudzenia adrenaliny w terenie, gdzie najlepiej odnajduje się na technicznych zjazdach i podjazdach.
2. Przewożenie bagaży
Rowery górskie nie są przeznaczone do przewożenia ładunków, co odróżnia je od rowerów turystycznych. Rower górski prawdopodobnie pomieści butelkę z wodą, plecak (na plecach) i to wszystko. W przeciwieństwie do niego, rower trekkingowy jest wyposażony w bagażnik lub umożliwia zamocowanie go i przewożenie ładunku z przodu,z tyłu, pod siodełkiem i na ramie.
3. Dystans
Na rowerach górskich tylko i wyłącznie doskonale przygotowani zawodowcy są w stanie pokonywać trasę przez wiele dni non stop. W przypadku obładowanego trekkinga wielogodzinna jazda przez wiele tygodni nie stanowi problemu.
4. Geometria ramy
Pod względem geometrii te 2 rowery znacznie różnią się między sobą. Rowery górskie są dłuższe, co powoduje że zachowują się bardziej stabilnie podczas stronych zjazdów. Oprócz większej długości między piastami rowery mtb mają dłuższą górną rurę ramy i reach. Cykliści górscy są na rowerach bardziej rozciągnięci i pochyleni. Ponadto w góralach kąt główki ramy jest bardziej płaski w efekcie czego trudniej jest przelecieć przez kierownicę. Ostatnim dość charakterystycznym elementem ramy rozróżniającym oba rowery są tylne widełki. Te w przypadku rowerów turystycznych są większe. Spowodowane jest to tym aby nie kopać po sakwach montowanych na tylnym bagażniku.
5. Cechy charakterystyczne budowy
a) Kierownice
Ogólnie rzecz biorąc, rowery górskie są wyposażone w płaskie kierownice wystarczająco szerokie, aby lepiej kontrolować rower w trudnym terenie. Niestety proste kierownice nie zapewniają wielu pozycji chwytu rąk, co oznacza, że prawdopodobnie będziesz zmęczony, jeśli będziesz jeździć na długich dystansach. Rowery turystyczne są dostępne zarówno w wersji z kierownicą płaską, jak i z kierownicą typu baranek. Najbardziej popularne kierownice z wiloma chwytami umożliwiają także przyjęcie pozycji aerodynamicznej, umożliwiając szybszą jazdę.
b) Rama
W obu przypadkach ramy wykonane są najczęściej z wysokiej jakości aluminium. Rowery MTB szczególnie te najwyższej klasy posiadają także ramy zrobione z karbonu co sprawia, że są lżejsze i sztywniejsze.
c) Koła
Rowery turystyczne wyposażone są w koła 28 calowe z oponami o raczej asfaltowym zacięciu. Ich szerokość najczęściej oscyluje pomiędzy 1,4 – 1,9 cala. Koła MTB mogą występować w rozmiarach 26 cali, 27,5 cali, 29 cali, a ich opony są szerokie na minimum 2 cale. Koła rowerów górskich są stworzone z dużo wytrzymalszych materiałów, aby mogły wytrzymywać duże obciążenia.
d) Przerzutki
Nowoczesne rowery górskie w większości są wyposażone w układ napędowy z jednym blatem z przodu. Najtansze rowery MTB wciąż posiadają przerzutkę z przodu z 3 zębatkami.Pewne podobieństwo mozna zauważyc tu w przypadku rowerów trekkingowych.One także najczęściej mają 3 tarcze zębatki z przodu.
e) Amortyzacja
Rowery MTB zawsze posiadają amortyzację w przednim widelcu. Mogą także być w wersji full suspension, czyli posiadać także tłumienie w tylnym amortyzatorze. Minimalna ilość skoku jaką oferują górale to 100mm. W zależności od trudności trasy rowery górskie mogą mieć na wet 200mm skoku w przypadku downhillu.
Turystyki także najczęściej posiadają amortyzowan widelce, jednak w tym wypadku ta wartośc jest nieduża i oscyluje pomiędzy 40-80 mm. Tyle ugięcia amortyzatora spokojnie wystarcza do przejechania przeszkód typu krawężnik.
f) Sztyca regulowana
Zadaniem sztycy regulowanej jest umożliwienie opuszczenia siodełka roweru w dół podczas zjazdu, aby nie zaczepiać o nie podczas pokonywania trudnych przeszkód. O dziwo w turystykach także można doszukać się amortyzacji pod siodełkiem. Ta jednak ma inny cel i nie opuszcza siodełka, bo na turystyku nie jeździ sięna stojąco, lecz poprawia komfort podróży.
g) Światła
Podczas gdy rowery turystyczne często są wyposażone w prądnice w przedniej piaście, które generują prąd do lampki. Światła pozwalają kontynuować jazdę nawet w nocy. Night ride jest także nieodłącznym elementem przejażdżek na góralu. Rowery górskie jednak nie mają dynamo, a lampki zasilane sa na baterie.
h) Błotniki
O ile w rowerach turystycznych błotniki są ich nieodłącznym elementem, bo planując wielotygodniową podróż trzeba być przygotowanym na różne warunki pogodowe to MTB ich nie mają. Można naturalnie dokupić i zamontować błotniki do roweru górskiego, te jednak w trudnym terenie mogą bardziej przeszkadzać niż pomagać.
i) Bagażniki
Rower górski oczywiście nie posiada takiech akcesoriów. Trekking znowu jest wyposażony w co najmniej jeden. Tak, bo może mieć drugi bagażnik na sakwy z przodu. Bagażniki stanowią o istocie tej zabawy.
Jakie są podobieństwa między rowerem turystycznym a rowerem górskim?
Rower turystyczny kontra rower górski Plusy i minusy
Rower turystyczny Plusy
- Wyprostowana pozycja
- Przygotowany na wszystko
- Tani w eksploatacji
Wady
- Nie najlepszy do trudnych terenów
- Cięższe
Plusy z roweru górskiego
- Bardziej sportowa pozycja
- Koła terenowe
- Wygodne (z zawieszeniem) używa
Wady
- Nie najlepiej jeździ po asfalcie
- Wysoka cena