Close

Rower crossowy, a trekkingowy. Podstawowe różnice.

6 Minut czytania

Rower crossowy, a trekkingowy. Podstawowe różnice.

Wszechstronność! To najlepsze słowo na określenie rowerów turystycznych czyli crossowego i trekkingowego. Te dwa rowery mogą świetnie radzić sobie w różnym terenie i mieć wiele zastosowań i dlatego mogą nosić miano “wszechstronnych”. 

rower w lesie

Ale co tak naprawdę odróżnia rower trekkingowy od roweru hybrydowego?

Obydwa rodzaje rowerów przeznaczone są do turystyki. Jeżeli jednak miałbym ująć różnice w 2 słowach to rower trekkingowy jest na długie i bardzo długie wyjazdy, a rower crossowy przeznaczony jest na wycieczki maksymalnie 1 dniowe lub jako środek transportu np. do pracy.

W zachodniej nomenklaturze rower crossowy określany jest jako hybrid, czyli złoty środek pomiędzy rowerem szosowym, a MTB. Za naszą zachodnią granicą inaczej jest także nazywany rower trekkingowy, więc o ile u nas utarła się nazwa rower trekkingowy to anglosasi mówią o touring bajku. Oznacza to tyle co rower do turystyki. 

Najłatwiej jest poznać rower trekkingowy po tym, że załadowany jest pakunkami. Z drugiej strony rower crossowy to dość tradycyjna konstrukcja niezbyt często wyposażona w dodatkowe atrybuty.

Rzeczywiście niektórzy producenci dokładają  do roweru crossowego bagażnik i oferują jako rower trekkingowy, jednak między prawdziwym crossem a trekkingiem różnic jest o wiele więcej i wynikają ze wspomnianego wcześniej przeznaczenia.

wyprawa trekkingowa

Budowa Roweru

Oba typy rowerów z pozoru wydają się być do siebie bardzo zbliżone, z tym że jeden jest uzbrojony a drugi goły. To tylko pozory, bo przeznaczenie danego modelu roweru determinuje jego geometrię, akcesoria i wyposażenie.

Nie Opisywałem napędu, gdyż jest on taki sam w obu przypadkach. Najczęściej w zależności od budżetu jest to 3×8 lub 3×10. 

Podobnie wygląda sprawa z hamulcami. W podstawowych wersjach rowerów występują hamulce v-brake, a wraz ze zwiększaniem się budżetu na rower dochodzimy do hamulców hydraulicznych.

Prześledźmy inne poszczególne składowe rowerów, aby przybliżyć różnice między trekkingiem a crossem.

Rama roweru crossowego i trekkingowego.

Już na wstępie tego paragrafu uprzedzę, że zarówno jeden i drugi typ roweru może mieć ramę męską i damską. Oznacza to tyle, że górna rura ramy prowadzona jest dużo niżej, niż w modelach męskich. Jest to o tyle dziwne, że to raczej faceci mają więcej do stracenia?!

Najbardziej charakterystycznym elementem rozróżniającym te rowery są tylne widełki. W rowerach trekkingowych ten element jest dłuższy. W rowerach trekkingowych nad tylnym kołem zamontowany jest bagażnik, na tym bagażniku spoczywają załadowane sakwy. Dłuższe widełki powodują przesunięcie tych sakw na tyle że podczas obrotu korbą nie kopie się w te sakwy.

Prowadzenie kabli

Ostatnimi laty modne jest wewnętrzne prowadzenie kabli, czyli wewnątrz ramy. W rowerach trekkingowych ma to szczególne znaczenie w przypadku załadowania roweru wieloma pakunkami. Ryzyko uszkodzenia linki lub zaplątania się w nie jest wtedy minimalne. Co więcej w niektórych modelach rowerów trekkingowych okablowanie prowadzone jest wzdłuż dolnej rury ramy.

Kierownica roweru crossowego, a trekkingowego

Kierownica w rowerach crossowych jest prosta z delikatnymi ugięciami. W ostatnich latach z tendencją do wydłużania się co sprawia, że ciasne zakręty pokonuje się trudniej, ale dzięki temu też prowadzenie roweru jest stabilniejsze. 

Przeciwieństwem kierownicy roweru crossowego jest kierownica roweru trekkingowego. Ta również może być prosta. Jeżeli taka jest to wtedy jest krótsza. Na dłuższe wyprawy jednak stosuje się kierownicę typu motylek lub baranek rodem z roweru szosowego. W podejściu minimalistycznym stosuje się rogi. Tak zróżnicowane kierownice zapewniają różne uchwyty. Zabieg ten stosowany jest po to, aby zmienić pozycję na rowerze i dać odpocząć nadgarstkom. 

Mostek

Ten mały element łączący kierownicę z ramą, także może być różny w obu przypadkach. Najczęściej w rowerach trekkingowych występuje mostek regulowany co oznacza, że można regulować na jakiej wysokości kierownica ma być ustawiona.

W rowerach crossowych najczęściej występuje zwykły mostek, jednak są warianty tych rowerów z mostkami regulowanymi.

Widelec

W obu przypadkach najczęściej występuje widelec amortyzowany, gdzie za amortyzację odpowiada sprężyna. Skok widelca w tym wypadku jest niewielki i najczęściej przyjmuje wartość 63mm. Amortyzator o takim ugięciu pozwala na sprawne pokonywanie mniejszych przeszkód takich jak dziury w drodze czy krawężniki. Wybiera także lepiej lub gorzej pozostałe nieduże nierówności na poza asfaltowych szlakach.

Koła 

Za toczenie się odpowiadają 28 calowe koła 700CC. Oznacza to, że opona na nich jest dość cienka i zazwyczaj ma wartość 1,4 cala. Naturalnie w zależności od tego jaki masz plany na kolejną trasę i możliwości roweru, taką oponę możesz zastosować. Może to być typowa szosówka lub grubsza opona z agresywnym bieżnikiem do MTB. Mi osobiście udało się do roweru crossowego zapakować opony MTB o szerokości 1,95 cala z przodu i 1,7 cala z tyłu co świetnie sprawdzało się na szutrach, gorzej zaś na drogach asfaltowych.

cross

Nieodłącznym elementem kół są piasty i tu mamy zasadniczą różnicę. Otóż bardzo często przednia piasta roweru trekkingowego wyposażona jest w prądnicę co ma na celu doprowadzenie elektryczności do przedniego światła. Prądnica ma także możliwość podładowania telefonu.

Siodełko

Oba typy rowerów wyposażone są w wygodne siodełka. Siodełka rowerów trekkingowych najczęściej jednak są szersze i wygodniejsze na wielogodzinne wyprawy. 

Mogą także posiadać amortyzowane sztyce podsiodłowe. Proste sztyce amortyzowane wyróżniają się prostym mechanizmem lub sprężyną, które dają jej kilkucentymetrowe ugięcie, a co za tym idzie komfort w pokonywaniu przeszkód.

Bagażnik

W przypadku bagażnika sprawa jest prosta. Rower trekkingowy posiada bagażnik, a rower crossowy nie. Bagażnik jest fundamentalnym elementem trekkinga, to dzięki niemu można udać się w wielodniową podróż. Rower trekkingowy może także być wyposażony w przedni bagażnik w zależności od potrzeb. Bagażnik można także dokupić i zamontować na crossówce.

Błotniki

Podobnie jak poprzedni atrybut jest podstawowym elementem wyposażenia roweru trekkingowego. W rowerach trekkingowych są często metalowe i solidnie zamontowane. Tymczasem w rowerach crossowych można dokupić sobie błotniki. W tym przypadku głównie chodzi o wagę i łatwość montażu.

trekking w górach

Przeznaczenie roweru

Jak już wcześniej wspomniałem oba rowery trekkingowy i crossowy służą do turystyki i rekreacji. Najczęściej rower trekkingowy rower trekkingowy zobaczysz objuczony bagażami, gdyż dedykowany jest wielodniowym podróżom. Rower crossowy natomiast z natury jest golasem i świetnie odnajdzie się na weekendowych rodzinnych przejażdżkach czy w dowożeniu Cię do pracy. 

Jeżeli uważasz, że ten wpis był dla Ciebie przydatny, możesz postawić mi kawę Postaw mi kawę na buycoffee.to

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *