MTB czy cross – czyli jaki rower jest najbardziej uniwersalny

Wybierając nowy rower użytkownik najczęściej nie ma dylematów z jakich wielkich gór będzie zjeżdżał albo czy danego dnia pokona 100km. Wartość najczęściej kupowanych rowerów nie przekracza 2 tysięcy złotych, a najczęstszym dylematem kupującego jest:

Jaki rower kupić do wszystkiego.

Zastanówmy się do czego najczęściej użytkownicy używają jednośladów. Najczęściej rower nie będzie służył do pokonywania dużych odległości. Nie będzie także służył do jazdy w ciężkim terenie. Będzie za to służył do jazdy do sklepu, jako transport do pracy i szkoły,  na spotkanie ze znajomymi. Czasami także, szczególnie w weekendy, może też służyć jako narzędzie do rekreacji czyli wyjazd nad rzekę, do lasu.

Jaki wybór ma kupujący?

O względy kupującego w dość niskim budżecie mogą powalczyć rower crossowy i domyślny wybór większości Polaków czyli rower górski.

Do czego służy rower górski?

Jak sama nazwa wskazuje rower ten służy do jazdy po górach.  Prawdziwe rowery MTB w ciężkim terenie czują się jak ryba w wodzie, jednak marketowe rowery ze względu na kiepską jakość komponentów nie nadają się do jazdy w cięższym terenie. Producenci wychodząc na przeciw zapotrzebowaniu rynku stworzyli segment tanich rowerów mtb, które wyglądają, ale nie powinny jeździć w terenie, tym bardziej w górach.

Co charakteryzuje rower górski?

Na pierwszy rzut oka widać agresywny charakter takiego roweru. Geometria jest znacznie inna, a niżeli w rowerach szosowych, a tym bardziej miejskich. Rajder musi przyjąć pochyloną, sportową pozycję. Cechuje go duża waga, na co wpływ mają także bardzo grube opony, które mają za zadanie ułatwić jazdę w ciężkim terenie. Rowery MTB posiadają także prawie zawsze przedni amortyzator. Tańsze modele posiadają z przodu 3 przełożenia, a z tyłu od 7 do nawet 12 w najdroższych. Trend w maszynach do ściagania i ambitnej turystyki pokazuje, że producenci rezygnują z przedniej przerzutki. Najczęściej spotykane są obecnie na kołach 29 calowych i 27.5. Te budżetowe także na 26 calowych.  

Czym jest rower crossowy?

Rower crossowy to hybryda. Połączenie roweru górskiego i miejskiego. Jest coraz częściej wybierany jako pierwszy rower. Już na pierwszy rzut oka widać, że wyposażony w 28 calowe koła ma za zadanie szybko i wygodnie dowieźć do celu. Wyposażony najczęściej w 28 calowe koła generuje małe opory toczenia, co pozwala szybko rozpędzać się i utrzymywać dość dużą prędkość.Pozycja zajmowana na rowerze crossowy jest wyprostowana i wygodna. Uwagę zwraca także regulowany mostek, można go dopasować aby pozycja była naprawdę komfortowa. Nie rzadko rowery crossowe wyposażone są w siodełka z amortyzacją,a wszystko to po to aby było maksymalnie komfortowo i wygodnie. Rowery crossowe korzystają z grup osprzętu dedykowanego dla rowerów górskich. Analogicznie jak w przypadku rowerów MTB najczęściej posiadają z przodu 3 przełożenia, a z tyłu 7-10. Różnica jednak polega na rozmiarze zębatek. W rowerze górskim jest takie przełożenie, aby można było wyjechać pod strome wjazdy, a w crossowy, aby szybko można było rozpędzić się i utrzymać prędkość. Nie wszystkie rowery crossowe posiadają amortyzator z przodu(jednak o mniejszym skoku niż te z MTB), czasami wyposażone są w sztywny widelec.

A może przełożyć opony?

Czasami można spotkać rowerzystów, którzy do roweru górskiego zakładają wąskie opony, aby lepiej jeździło się po asfalcie. Jest to półśrodek. Pozycja i tak będzie sportowa, a przełożeń czasem może zabraknąć. Są też tacy którzy do roweru crossowego zakładają szerokie opony i chcą zdobywać góry. O ile dobrze ubitymi drogami szutrowymi ma to jakiś sens, to już jazda po cięższym terenie nie będzie sprawiała przyjemności.

Dlaczego Polacy wybierają rower górski?

Od samego początku, kiedy to rowery górskie pojawiły się w Polsce, Polacy się w nich zakochali. Lata 90 to był prawdziwy bum na ten rodzaj rowerów. Podczas gdy większość ludzi w zachodniej Europie używała rowerów miejskich u nas kwitnęła sprzedaż rowerów mtb. Ta moda pozostała do teraz. Może to jest kwestia naszej mentalności. Bo sąsiad ma taki, a ja muszę mieć lepszy. Można doszukiwać się analogi w motoryzacji najpopularniejsze obecnie segment samochodów to SUV, wyglądają pięknie, a wcale nie jeżdżą w terenie. Prawda też jest taka, że nie rzadko kupujący nie mają świadomości istnienia takiej kategorii rowerów jak cross. W marketach ich nie znajdziecie.

W jednym ze sklepów rowerowych na południu Polski został przeprowadzony test na osobach, które nie miały zbyt dużo wiedzy na temat rowerów. Kupujący zostali zaproszeni na jazdę próbna na rowerach mtb i crossowych. Okazało się, że w 9 na 10 przypadków dokonali kupna roweru crossowego.

Mimo nieustannej mody na rowery MTB, w świadomości konsumentów zaczynają przebijać się rowery crossowe. Do codziennego użytku lepiej nadają się niż rowery MTB. Zapewniają wygodniejszą pozycję i dużo więcej komfortu podczas podróży.

Dodaj komentarz