MTB czy cross – czyli jaki rower jest najbardziej uniwersalny
8 Minut czytania
![MTB czy cross – czyli jaki rower jest najbardziej uniwersalny](https://jakirower.pl/wp-content/uploads/2019/05/cross-rower.jpg)
Wybierając nowy rower użytkownik najczęściej ma dylemat, czy kupić rower górski MTB czy cross. Wartość najczęściej kupowanych rowerów nie przekracza 2 tysięcy złotych, a najczęstszym dylematem kupującego jest jaki uniwersalny rower kupić.
Jak jeżdżą Polacy?
Jazda na rowerze to najchętniej uprawiana dyscyplina sportu w Polsce. Taką aktywność deklaruje ponad 70% osób, w tym systematycznie 22%, od czasu do czasu 35%, a 13% tylko okazjonalnie.
Rower wykorzystujemy głównie do jazdy rekreacyjnej (74% przynajmniej
okazjonalnie jeżdżących na rowerze) oraz jako środka komunikacji (50%). Dla co trzeciej osoby (32%) rower jest narzędziem do ćwiczeń mającym zapewnić zdrowie fizyczne. Jazdę wyczynową uprawia tylko 5% badanych i w zdecydowanej większości są to osoby młode.
Wśród Polaków wciąż najpopularniejsze są rowery górskie (jeździ na nich 35,7% respondentów), turystyczne (16%) i miejskie (13,8%).
Sprzedaż rowerów w Polsce rośnie. Zapewne wiąże się to ze zwiększeniem naszej świadomości o dobrym wpływie aktywności fizycznej. Z badań wynika, że w ciągu dekady trzykrotnie wzrósł odsetek Polaków, którzy uprawiają sport. W 2009 roku tylko 24 proc. Polaków twierdziło, że uprawia sport, w badaniu z 2019 roku – aż 74 proc.
Na wzrost sprzedaży ma też zapewne wpływ infrastruktury. w ciągu dekady ilość tras rowerowych powiększyła się 3-krotnie z 5782 km w 2011roku do ponad 15500 w 2019roku. Trzeba dodać, że wartość ta ciągle dynamicznie rośnie.
Nazwa | km |
POLSKA | 15 538,7 |
DOLNOŚLĄSKIE | 1 012,4 |
KUJAWSKO-POMORSKIE | 1 123,9 |
LUBELSKIE | 912,5 |
LUBUSKIE | 643,3 |
ŁÓDZKIE | 868,5 |
MAŁOPOLSKIE | 636,7 |
MAZOWIECKIE | 2 342,1 |
OPOLSKIE | 511,0 |
PODKARPACKIE | 644,6 |
PODLASKIE | 629,7 |
POMORSKIE | 1 347,6 |
ŚLĄSKIE | 1 047,6 |
ŚWIĘTOKRZYSKIE | 324,0 |
WARMIŃSKO-MAZURSKIE | 634,2 |
WIELKOPOLSKIE | 1 963,8 |
ZACHODNIOPOMORSKIE | 896,8 |
Jaki rower uniwersalny kupić.
Zastanówmy się do czego najczęściej użytkownicy używają jednośladów. Patrząc powyżej zaprezentowane dane 75% osób jeździ rekreacyjnie, więc najczęściej rower nie będzie służył do ścigania się, nie będzie także służył do jazdy w ciężkim terenie. Będzie za to służył do jazdy do sklepu, jako transport do pracy i szkoły, na spotkanie ze znajomymi. Najczęściej, szczególnie w weekendy, może też służyć jako narzędzie do rekreacji czyli wyjazd nad rzekę, do lasu.
MTB czy cross?
O względy kupującego w dość niskim budżecie mogą powalczyć rower crossowy i domyślny wybór większości Polaków czyli rower górski.
Do czego służy rower górski?
Jak sama nazwa wskazuje rower ten służy do jazdy po górach. Prawdziwe rowery MTB w ciężkim terenie czują się jak ryba w wodzie, jednak marketowe rowery ze względu na kiepską jakość komponentów nie nadają się do jazdy w cięższym terenie. Producenci wychodząc na przeciw zapotrzebowaniu rynku stworzyli segment tanich rowerów quasi MTB, które wyglądają, ale nie powinny jeździć w terenie, tym bardziej w górach. Są to konstrukcje oparte najczęściej o 26 calowe koła i sprzedawane są poniże 1000zł. Mimo atrakcyjnej ceny to Takich nie kupuj!
Co charakteryzuje rower górski?
Na pierwszy rzut oka widać agresywny charakter takiego roweru. Geometria jest znacznie inna, a niżeli w rowerach szosowych, a tym bardziej miejskich. Rajder musi przyjąć pochyloną, sportową pozycję. Cechuje go duża waga, na co wpływ mają także bardzo grube opony, które mają za zadanie ułatwić jazdę w ciężkim terenie. Rowery MTB posiadają także prawie zawsze przedni amortyzator. Tańsze modele posiadają z przodu 3 przełożenia, a z tyłu od 7 do nawet 12 w najdroższych. Trend w maszynach do ściagania i ambitnej turystyki pokazuje, że producenci rezygnują z przedniej przerzutki. Najczęściej spotykane są obecnie na kołach 29 calowych i 27.5. Te wspomniane budżetowe, także na 26 calowych.
- Jeżeli uważasz, że to jednak góral jest dla Ciebie zobacz: Polecane rowery MTB do 2000
Czym jest rower crossowy?
Rower crossowy to hybryda. Połączenie roweru górskiego i miejskiego. Jest coraz częściej wybierany jako pierwszy rower. Już na pierwszy rzut oka widać, że wyposażony w 28 calowe koła ma za zadanie szybko i wygodnie dowieźć do celu. Wyposażony najczęściej w 28 calowe koła generuje małe opory toczenia, co pozwala szybko rozpędzać się i utrzymywać dość dużą prędkość.
Pozycja zajmowana na rowerze crossowym jest wyprostowana i wygodna. Uwagę zwraca także regulowany mostek, można go dopasować aby pozycja była naprawdę komfortowa. Nie rzadko rowery cross wyposażone są w siodełka z amortyzacją, a wszystko to po to aby było maksymalnie komfortowo i wygodnie. Rowery crossowe korzystają z grup osprzętu dedykowanego dla rowerów górskich. Analogicznie jak w przypadku tańszych rowerów MTB najczęściej posiadają z przodu 3 przełożenia, a z tyłu 7-10. Różnica jednak polega na rozmiarze zębatek. W rowerze górskim jest takie przełożenie, aby można było wyjechać pod strome wjazdy, a w crossowy, aby szybko można było rozpędzić się i utrzymać prędkość. Nie wszystkie rowery crossowe posiadają amortyzator z przodu, czasami wyposażone są w sztywny widelec. Jeżeli już posiadają widelec, to ma on zaledwie do 63mm skoku.
- Jeżeli jednak to rower crossowy jest dla Ciebie to zerknij tu: Polecane rowery cross
- Jeżeli masz 2000zł do wydania na rower cross zobacz tu: 22 polskie rowery cross, ranking do 2000zł
A może zmienić opony?
![cross czy mtb](https://jakirower.pl/wp-content/uploads/2019/05/opona-1024x683.jpg)
Czasami można spotkać rowerzystów, którzy do roweru górskiego zakładają wąskie opony, aby lepiej jeździło się po asfalcie. Jest to półśrodek. Pozycja i tak będzie sportowa, a przełożeń czasem może zabraknąć. Są też tacy którzy do roweru crossowego zakładają szerokie opony i chcą zdobywać góry. O ile dobrze ubitymi drogami szutrowymi ma to jakiś sens, to już jazda po cięższym terenie nie będzie sprawiała przyjemności.
![mtb vs cross](https://jakirower.pl/wp-content/uploads/2019/05/opona2-1024x683.jpg)
Może jednak grawel?
Czym jest rower grawel? Dla niektórych jest to najbardziej uniwersalny jednoślad napędzany siła ludzkich mięśni. To nie tylko rower szosowy z terenowymi oponami. Rzeczywiście jeździ szybko na asfalcie. Potrafi na prostej drodze bez problemu osiągnąć 50km/h. Dobrze też odnajduje się w lesie, z tym że nie ma amortyzatora i wszelkie nierówności, albo bierzesz na ręce, albo nadrabiasz techniką. Jest to dobry wybór dla ambitnych kolarzy, którzy ten sport traktują coś więcej niż wycieczkę do lasu. W konsekwencji powstania rowerów grawelowych cykliści szosowi mogą spróbować się w terenie, a zagorzali fani MTB mogą skosztować jazdy szosowej.
Bez wątpienia grawel to ciekawy rower. Jednak nie jest to rower dla każdego. Kierownica typu baranek wymusza pochyloną pozycję, a słabi technicznie cykliści nie docenią jego walorów w terenie. Z minusów to jest jeszcze jeden dość spory. W cenie grawela możesz kupić sobie zarówno rower MTB jak i cross razem.
Cross czy MTB podsumowanie.
Od samego początku, kiedy to rowery górskie pojawiły się w Polsce, Polacy się w nich zakochali. Lata 90 to był prawdziwy bum na ten rodzaj rowerów. Podczas gdy większość ludzi w zachodniej Europie używała rowerów miejskich u nas kwitnęła sprzedaż rowerów mtb. Ta moda pozostała do teraz. Może to jest kwestia naszej mentalności. Bo sąsiad ma taki, a ja muszę mieć lepszy. Można doszukiwać się analogi w motoryzacji najpopularniejsze obecnie segment samochodów to SUV, wyglądają pięknie, a wcale nie jeżdżą w terenie. Prawda też jest taka, że nie rzadko kupujący nie mają świadomości istnienia takiej kategorii rowerów jak cross. W marketach ich nie znajdziecie.
W jednym ze sklepów rowerowych na południu Polski został przeprowadzony test na osobach, które nie miały zbyt dużo wiedzy na temat rowerów. Kupujący zostali zaproszeni na jazdę próbna na rowerach mtb i crossowych. Okazało się, że w 9 na 10 przypadków dokonali kupna roweru crossowego.
Mimo nieustannej mody na rowery MTB, w świadomości konsumentów zaczynają przebijać się rowery crossowe. Do codziennego użytku lepiej nadają się niż rowery MTB, zapewniają wygodniejszą pozycję i dużo więcej komfortu podczas podróży.